اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

تحلیل‌های متفکران مسلمان از اندیشه‌های علامه طباطبایی به دست می‌آید

خبرگزاری فارس: یک عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تحلیل‌هایی که در آثار متفکران مسلمان درباره امور اجتماعی مطرح شده است در یک قالب تئوریک مشخص می‌شود که از اندیشه‌های علامه طباطبایی به دست می‌آید.

تحلیل‌های متفکران مسلمان از اندیشه‌های علامه طباطبایی به دست می‌آید
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام غلامرضا صدیق اورعی ظهر امروز در همایش دانش اجتماعی در اندیشه متفکران مسلمان که در دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد در رابطه با نتایج تحقیقات به عمل آمده در مورد علامه طباطبایی اظهار داشت: تحلیل‌هایی که در آثار متفکران مسلمان درباره امور اجتماعی مطرح شده است در یک قالب تئوریک مشخص می‌شود که از اندیشه‌های علامه طباطبایی به دست می‌آید.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: پدیده‌های اجتماعی انسانی با مفروضات عاقلانه در نظر می‌گیرد که انسان در تصمیم‌گیری به نفع و ضرر خود توجه دارد و هرکس با توجه به آن اقدام و عمل می‌کند و که هرکس برای رسیدن به مقاصدش سر و کارشان به دیگران می‌افتد، می‌فهمند که منافعی از دیگران نصیب او می‌شود و کشش نهایی به این است که بده و بستان‌ها برابر باشد و مبادله‌ها هنجار تولید می‌کنند و هنجار هم نرخ تثبیت شده معادله است.
وی با اشاره به خطبه 216 نهج البلاغه اظهار داشت: حق هر کسی با دیگری توازن دارد و یکی از مهم‌ترین این حقوق حق والی بر رعیت است چراکه اگر این دو طرف ادا حق کنند، حق بین آنها عزیز می‌شود و باید مسئله‌های جامع خودمان را پیدا کنیم و تبیین راه‌حل‌هایی در زمینه اینکه چه بخواهیم تبیین و استدلال کنیم ارائه دهیم.
محمدجواد میری در ادامه این نشست با توجه به کتاب دعوت به جامعه‌شناسی که نوشته یکی از جامعه‌شناسان آمریکایی است، اظهار داشت: جامعه‌شناس نه به عنوان یک جاسوس تحول‌گرا بلکه باید یک جاسوس واقع‌گرا باشد.
وی تصریح کرد: جامعه‌شناسی در ایران نه حالت پویایی دارد و نه واقع‌بین است ولی همزمان کسانی هستند که نسبت به کل علوم جامعه‌شناسی تشکیک می‌کنند و می‌گویند باید کل آن را اسلامی و بومی کنیم.
وی افزود: مسئله‌ای به نام مفروضات پشت صحنه در جامعه‌شناسی وجود دارد که اشاره می‌کند به کسانی که حتی به عنوان جامعه‌شناس در چارچوب جهان‌بینی خود یک سری مفروضات دارند ولی ممکن است کسی به آن آگاه نباشد که دست به تحقیق می‌زند و می‌گوید این عین واقعیت است.
میری اظهار داشت: مسئله پست مدرن در جامعه فضا را برای اندیشمندان غیراروپایی فراهم کرده است و هر تجربه برگرفته از یک تاریخ معین است چراکه نگاه علوم انسانی به دو دوره تقسیم می‌شود که باید در علوم‌اجتماعی قانون‌گذاری کنیم.
وی افزود: برداشت‌های سه‌گانه علوم‌انسانی دوره‌ای بود که جامعه‌شناس با برداشتی از کار خودش به عنوان شخصیت حرفه‌ای به مثابه یک دانشمند حرفه‌ای بوده است.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول