اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد و حوزه و دانشگاه‌های اردبیل:

پیام عاشورا با تبیین‌گری امام سجاد زنده ماند

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه‌های اردبیل گفت: نقش امام سجاد (ع) در ماندگاری قیام عاشورا انکارناپذیر است و این پیام با تبیین‌گری آگاهانه آن حضرت زنده ماند.

پیام عاشورا با تبیین‌گری امام سجاد زنده ماند
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام مسعود رجب‌نژاد صبح امروز در همایش تبیین نقش امام سجاد در واقعه عاشورا اظهار داشت: آن امام همام با پشتوانه زینب کبری در مجلس یزید و با خطابه غرای خود نظام حکومتی یزید را زیر سؤال برد و به حاضران حقانیت قیام امام حسین (ع) را آشکار کرد.
وی با بیان اینکه امام سجاد (ع) در واقعه عاشورا با وجود بیماری که داشتند بعد از زینب کبری پشتوانه معنوی بزرگی برای اسرا محسوب می‌شدند، خاطرنشان کرد: رسوایی دستگاه ظلم و جور بعد از شهادت امام حسین (ع) توسط امام چهارم شیعیان و آگاه ساختن جامعه منحرف آن زمان از پلیدی‌های آل امیه همگی نشان از شجاعت بی‌ مثال آن حضرت با وجود خفقان آن دوران دارد.
این استاد دانشگاه‌های اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود واقعه عاشورا را درسی تکرار نشدنی برای تمام بشریت اعلام و بیان کرد: امام و خاندان و اصحاب حضرت در مواقع و مواطن مختلف، عزت و افتخار خود را در عمل و گفتار به منصه ظهور رساندند و در مقابل، ذلت و خواری یزید و دودمان ناپاکش را اثبات کردند.
رجب‌نژاد تصریح کرد: نهضت عاشورا برای احیای ارزش‌های دینی و اقامه امر به معروف و نهی از منکر بود که این فریضه بزرگ الهی باید روز به روز در جامعه بشری و در بین شیعیان گسترده‌تر اجرایی و عملیاتی شود.
وی با تاکید بر اینکه امام حسین (ع) حتی در سخت‌ترین مواقع نیز عمل به واجبات و فرایض دینی را ترک نگفتند، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین این واجبات توصیه به اصل حجاب و عفاف بود به طوریکه سید ابن طاووس می‌گوید «شب عاشورا امام حسین (ع) در گفت‌وگو با خانواده‌اش آنان را به حجاب و عفاف و خویشتنداری توصیه کرد».
این استاد حوزه اردبیل در ادامه به نقش بی‌بدیل حضرت زینب در تثبیت قیام عاشورا اشاره کرد و افزود: شجاعت و درایتی که این بانوی بزرگ اسلام از پدر بزرگوار و مادر آسمانی خود فراگرفته بودند همگی در صحنه عاشورا به عرصه نمایش درآمد و مردم جاهل آن روزگار بار دیگر شجاعت علی را تبلور یافته در زینب مشاهده کردند.
رجب‌نژاد افزود: امامان شیعه در شرایط مختلف اجتماعی طبق تکلیف عمل می‌کردند و در این راه هیچ چیزی نمی‌توانست آنها را از آن منع کند و حادثه عاشورا نیز یکی از جلوه‌های بارز عمل به وظیفه بود و این را امام حسین (ع) و خاندان و اصحاب او در کردار و گفتار به اثبات رساندند.
وی در پایان سخنان خود مردم را به پیروی از این راه ماندگار دعوت کرد و گفت: عبرت‌های عاشورا برای همیشه تاریخ درسی ماندگار برای مردم و جهانیان است که سرلوحه قرار دادن این عبرت‌ها زمینه را برای گسترش رستگاری بشر در دنیا و آخرت فراهم می‌کند.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول