اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون علوم پزشکی همدان:

ادامه سبوس‌گیری نان سلامت مردم را تهدید می‌کند

خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: میزان سبوس‌گیری را از ابتدای هدفمندسازی یارانه‌ها افزایش داده‌اند که می‌تواند سلامت مردم را دچار مشکل کند.

ادامه سبوس‌گیری نان سلامت مردم را تهدید می‌کند
علی‌اصغر وحیدی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه دغدغه اصلی ما در بحث نان در درجه اول سبوس‌گیری است، اظهار کرد: میزان سبوس‌گیری را از ابتدای هدفمندسازی یارانه‌ها افزایش داده‌اند که این به نظر ما می‌تواند سلامت مردم را دچار مشکل کند.
وی تصریح کرد: پس از هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش سبوس‌گیری نان ادامه یافته که این روند از حیث یک سری بیماری‌های مزمن حائز اهمیت است چرا که فیبر موجود در سبوس می‌تواند از بروز این گونه بیماری‌های مزمن  ممانعت و پیشگیری کند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با توجه به تغییر شکل بیماری‌ها به نظر می‌رسد که بهتر است سبوس‌گیری را به سال 89 برگردانیم چرا که در این صورت در واقع علاوه بر اینکه فیبر مورد نیاز مردم تأمین می‌شود، یک سری از ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز که در حال حاضر به صورت دستی اضافه می‌کنیم نیز از همین طریق تأمین می‌شود.
وی با بیان اینکه بازگرداندن روند سبوس‌گیری سبب کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر مشکل سبوس‌گیری بحث ادامه غنی‌سازی با آهن و اسید فولیک نیز مطرح است که در سال 90 این موضوع برای ما تعیین تکلیف قطعی نشده است.
وحیدی‌نیا عنوان کرد: اگر بحث ادامه غنی‌سازی با آهن و اسیدفولیک تعیین تکلیف قطعی نشود، در یک سردرگمی باقی می‌مانیم و نمی‌دانیم در این رابطه چه کاری باید انجام دهیم.
وی در ادامه در ارتباط با طلب کارخانه‌های غنی‌سازی آرد از سال گذشته با بیان اینکه این مهم در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: در حضور وزیر نیز این مطلب مطرح شده و اخیراً قرار شده که موضوع طلب کارخانه‌هایی که آرد را غنی کرده‌اند، پیگیری شود و به نتیجه برسد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان متذکر شد: اصل بحث ما این است که آرد را غنی شده به بیرون عرضه کنیم و سبوس‌گیری آرد نیز سبوس‌گیری اصلاح شده‌ای باشد.
وی با بیان اینکه متولی کنترل خروجی آرد و خرید برای مصرف کننده‌ها توسط نانواها چه کسی باشد، مورد بحث هست، بیان کرد: اگر این قسمت با ما باشد، می‌توانیم بر آن نظارت کرده و ناظر آن باشیم که کیفیت آردی که به دست مصرف کننده می‌رسد، در چه سطحی است.
وحیدی‌نیا در پایان با اشاره به صحبت نماینده بازرگانی مبنی بر واگذاری و منحل شدن سازمان غله، گفت: با نظارت و کنترل خروجی آرد، خرید برای مصرف ‌کننده‌ها و آردی که توسط کارخانه تولید می‌شود، از نظر میزان غنی شدن، میزان سبوس و مطلوب بودن کیفیت نیز می‌توان نظارت داشت اما باید گفته شود که اینکه نانوا ملزم شود که از چه آردی استفاده کند، هنوز بر زمین مانده است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول