اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن خبر داد:

تدوین میثاق‌نامه اجرای طرح‌های هادی روستایی

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن از تدوین و تصویب منشور و میثاق‌نامه تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی خبرداد.

تدوین میثاق‌نامه اجرای طرح‌های هادی روستایی
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس، مهدی تحصیلدار در نخستین هم‌اندیشی مدیران، مشاوران و پیمانکاران بنیاد مسکن فارس که در شیراز برگزار شد، با بیان اینکه منشور و میثاق‌نامه تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی در حال بررسی و ارسال به مراکز استان‌ها برای اعلام آخرین نظرات آنان است و با تصویب آن گام مهمی در همسویی برنامه‌ها برداشته می‌شود، اظهار داشت: نظارت بر اجرای طرح‌های هادی یک ضرورت است و بر اساس آن در مراحل تهیه و اجرای طرح هادی باید منافع دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز دیده شود.
وی گفت: برابر آمارهای ارائه شده در کل کشور 36 هزار روستای بالای 20 خانوار وجود دارد که بنیاد مسکن وظیفه دارد نسبت به تهیه و اجرای طرح‌های هادی در آن اقدام کند.
این مسئول ادامه داد: همچنین در برنامه پنج ساله و تا پایان این برنامه کار تهیه و اجرایی شدن این طرح‌ها به پایان می‌رسد و این در شرایطی است که از 36 هزار روستا تا کنون در 25 هزار روستا طرح هادی دیده شده است.
مدیرکل دفتر فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن تهیه و اجرای طرح هادی را در روستاهای کشور در یک افق 10 ساله مورد ارزیابی قرار داد و اضافه کرد: این طرح پس از تصویب به یک قانون لازم‌الاجرا تبدیل می‌شود که شامل ساماندهی معابر، زیرسازی، آسفالت، آب‌های سطحی، با محوریت مقاوم‌سازی در روستاها و با مشارکت مردم است.
تحصیدار خاطرنشان کرد: پیش از این نگاه به توسعه روستاها نگاه شهرمحور بود در حالی که شاید نیازی نباشد در یک روستا خیابان 20 متری احداث شود و هزینه‌ها افزایش یابد، که البته هزینه‌های این تعریض، تخریب و تملک اراضی است.
به گفته وی برای تهیه طرح هادی در هر منطقه 12 تا 15میلیون تومان و برای اجرای آن در روستاها بین 200 تا 300 میلیون تومان هزینه دولتی نیاز است.
مدیرکل دفتر فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن در ادامه ابراز داشت: در کشور 52 روستای دارای بافت با ارزش شناسایی شده‌اند و دیدگاه ما با توجه به ارزش و معماری ویژه آنان تهیه و اجرای طرح بهسازی بافت‌های با ارزش در مناطق روستایی مستعد است.
این مسئول افزود: برای جبران عقب ماندگی‌ها در مناطق روستایی کشور براساس ماده 180 اعتباراتی تعیین و شاخصه محرومیت‌ها در آن مناطق در نظر گرفته می‌شود.
تحصیلدار ادامه داد: در چند استان شامل آذربایجان شرقی، مازندران، فارس و خراسان که تعداد روستاها بسیار است در برنامه پنج ساله این اقدامات در حال اجرا بوده و با تهیه طرح هادی به آن توجهی ویژه می‌شود اما در مجموع در 100 درصد روستاهای کشور این اقدام تحقق می‌یابد.
وی گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی مستقر در شهرستان‌ها و روستاهای تابعه عضو کمیسیون حفاری محسوب می‌شوند و در کنار تهیه طرح هادی و اجرای آن باید طرح و برنامه خود را برای جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و نیز جلوگیری از تخریب، ایده‌های جدیدی را در جریان اجرای طرح هادی و بهسازی پیاده‌روها و آسفالت‌کاری ارائه دهند.
این مسئول در پایان اضافه کرد: بنیاد مسکن نیز مانند دیگر دستگاه‌های اجرایی دارای اعتبارات بخشی در جریان اجرای طرح هادی روستایی است و هر کدام از دستگاه‌های اجرایی مانند آب و برق نیز اعتبارات پیش‌بینی شده خود را در اختیار دارند.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول