اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تولید سالانه بیش از 9600 تن محصول؛

آذربایجان‌شرقی 8 درصد گردوی کشور را تولید می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان از نظر سطح زیرکشت، چهارمین استان کشور در کشت گردو است، گفت: حدود هشت درصد گردوی کشور را این استان تولید می‌کند.

آذربایجان‌شرقی 8 درصد گردوی کشور را تولید می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری صبح امروز در جلسه بررسی شیوه‌های مبارزه با آفت کرم خراط با اشاره به اینکه کرم خراط و سایر آفات ثانویه دیگر در مواقع ضعف درختان بروز می‌کند، اظهار کرد: با توجه به این موضوع لازم است که کنترل آن با تامین آب لازم و تغذیه گیاه همراه باشد.
وی با بیان اینکه کرم خراط از آفات چوبخوار محسوب می‌شود و معمولا در شرایط خشکسالی و زمانی که گیاه به دلایل مختلف ضعیف شده است، بروز می‌کند، افزود: خشکسالی‌های حادث شده طی سال‌های گذشته باعث شد آفات چوبخوار، سرشاخه‌دار و سایر آفات در حالت طغیانی قرار گیرند.
اسکندری با بیان اینکه قطع شاخه‌های آلوده، استفاده از تله‌های نوری و فرمونی، استفاده از چسب مخصوص در مواقعی که آفت تنه درخت را سوراخ کرده است، برای مسدود کردن از اقداماتی است که توسط این سازمان در استان انجام شده است، تصریح کرد: تغذیه گیاه و هرس به موقع از دیگر مواردی است که کمک می‌کند تا آفت ریشه‌کن شود.
وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده برای مقابله با کرم خراط، تنها در شرایط فعلی سر پا نگه داشتن درخت است، ادامه داد: تا زمانی که درخت نتواند قدرت و قوت خود را به دست آورد، همیشه در معرض آفات مختلف قرار می‌گیرد.
اسکندری راه مبارزه با آفت کرم خراط را آبیاری و تغذیه صحیح درختان گردو دانست و افزود: درخت گردو در صورت آبیاری و تغذیه نادرست ضعیف شده و مورد حمله آفت قرار می‌گیرد.
وی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از سیستم ‌آبیاری نوین، ‌در باغ‌های گردو یادآور شد: بیشتر گردوکاران استان برای آبیاری درختان خود از روش سنتی استفاده می‌کنند و بر این امر اصرار دارند.
اسکندری با بیان اینکه در طول دوره رشد، درخت گردو مراحل مختلفی را می‌گذراند که در این مدت غفلت در آبیاری درخت، هم محصول سال و هم محصول سال‌های آینده را کاهش می‌دهد، ادامه داد: تعیین دقیق میزان آب موردنیاز یک هکتار باغ گردو از کاشت تا برداشت کار آسانی نیست و به عوامل متعددی مثل سن و قدرت رشد، عملکرد و تراکم درخت و شرایط محل کاشت بستگی دارد و در بین سیستم‌های تحت فشار غرقابی نواری، قطره‌ای، بارانی و بابلر، بهترین روش بابلر است که در این روش در کنار هر درخت یک یا دو شیر نصب می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه درختان گردو از اواخر مهر دیگر نباید آبیاری شوند چون آبیاری در فصل پاییز و زمستان موجب سرمازدگی درخت می‌شود، افزود: همچنین برای جلوگیری از شیوع بیماری باید به روش آبیاری درخت گردو توجه داشت و نباید آب به تنه درخت برسد.
وی با بیان اینکه این سازمان به تنهایی نمی‌تواند برای مبارزه با این آفت گام بردارد، از کشاورزان و باغداران منطقه خواست با تغذیه و آبیاری صحیح و اصولی درختان گردو، این سازمان را یاری دهند.
اسکندری با بیان اینکه گردو به‌عنوان یکی از با ارزش‌ترین محصولات کشاورزی استان تلقی می‌شود، ادامه داد: در بین میوه‌های خشک باغی، نگهداری و صادرات گردو نیاز به سردخانه و دیگر وسایل پرهزینه ندارد لذا از این نظر اهمیت اقتصادی و ارزآوری آن قابل توجه است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان شرقی از نظر سطح زیرکشت، چهارمین استان کشور در کشت گردو بوده با 10 هزار و 541 هکتار باغ‌های گردو و تولید سالانه بیش از 9663 تن محصول، حدود هشت درصد گردوی کشور را تولید می‌کند.
درخت گردو طالب آب و هوای کوهستانی و دره‌ای بوده و  این درخت سرمای 11 درجه سانتی‌گراد را بدون خسارت جدی تحمل می‌کند اما، پس از شروع رشد سرمای 2ـ تا 3ـ درجه سانتی‌گراد موجب از بین رفتن شاخه‌ها و گل‌ها شده و محصول کاهش می‌یابد و دمای بالاتر از 38 درجه موجب آفتاب سوختگی پوست سبز و چروکیدگی مغز گردو و گاهی اوقات هم میوه‌ها پوک می‌شوند، در رطوبت نسبی کم و دمای بالاتر از 40 درجه هم به گردو خسارت جدی وارد می‌شود، دمای پایین تابستان نیز مناسب نیست زیرا باعث می‌شود که میوه‌ها به اندازه کافی پر نشوند و هوای خنک در فصل رشد، برداشت محصول را به تأخیر می‌اندازد.
درخت گردو با توجه به رویش گسترده و عمیق ریشه‌ای، باعث تثبیت و حفاظت خاک شده و از فرسایش آن جلوگیری می‌کند و افزون بر آن، از درخت گردو در اهداف جنگلداری و باغبانی، به‌عنوان یک گیاه زینتی در پاکسازی و ایجاد فضای سبز شهری و نیز کمربند سبز حاشیه شهرهای مناطق معتدله می‌توان استفاده کرد.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول