اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه:

میانگین مصرف سموم شیمیایی ایران کم‌تر از متوسط جهانی است

خبرگزاری فارس: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: میانگین مصرف سموم شیمیایی در ایران نسبت به شاخص جهانی آن، کم‌تر است.

میانگین مصرف سموم شیمیایی ایران کم‌تر از متوسط جهانی است
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی، سیدافشین صفوی اظهار کرد: در حالی که در دنیا به طور متوسط یک کیلوگرم سم در هر هکتار براساس ماده موثره موجود در سموم مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در ایران این رقم معادل 700 گرم به ازای هر هکتار است.
وی ادامه داد: چنانچه قصد عدم استفاده از سموم در کشاورزی را داریم باید حتما از روش‌های مناسب و موثر دیگری مانند مواد بیولوژیک به عنوان جایگزین سموم استفاده کنیم که این مسئله کم کم در میان کشاورزان ما در حال نهادینه شدن است و کشاورزان هم اقبال خوبی نسبت به عدم استفاده از سموم دارند.
صفوی تصریح کرد: بیشترین تاکید در عدم استفاده از سموم شیمیایی در حوزه کشاورزی به میوه‌جات و سبزیجاتی که مصرف تازه خوری دارند، بر می‌گردد لذا تاکید ما هم روی همین حوزه‌هاست.
وی هدف از برگزاری همایش روز جهانی بدون سم در استان را کاهش مصرف سموم شیمیایی و استفاده از روش‌های دیگری برای مبارزه با آفات که اصطلاحا روش مدیریت تلفیقی آفات نام دارد، عنوان کرد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: با برگزاری چنین همایش‌هایی در واقع قصد داریم تا کشاورزان را به استفاده از روش‌های زراعی و مکانیکی برای مبارزه با آفات ترغیب کنیم که چنانچه از این روش نتیجه لازم را نگرفتند در حالت بعدی به سراغ استفاده از سموم شیمیایی با رعایت مسائل زیست محیطی و در بهترین زمان ممکن روی آورند.
وی مصرف انواع سموم شیمیایی در حوزه کشاورزی کشور را سالیانه 16هزار و 700 تن در بیش از 16 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی و باغات اعلام کرد.
‌در سال 1984 به دلیل انفجاری که در کارخانه تولید سموم شیمیایی بوپال کشور هندوستان رخ داد، 8 هزار نفر کشته و 200 هزار نفر دیگر هم دچار معلولیت‌های گوناگون شدند که البته این رقم بعدها افزایش یافت. به دنبال این حادثه مرگبار، چهار سال بعد از سوی یکی از شرکت‌های خصوصی حوزه کشاورزی، پیشنهاد نام‌گذاری این روز تحت عنوان روز جهانی بدون سم، ارائه و در نهایت، تصویب شد.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول