اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره بهزیستی کهگیلویه:

جو سنتی کهگیلویه و بویراحمد عامل افزایش معلولیت است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهزیستی کهگیلویه گفت: در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به جو سنتی حاکم بر منطقه و در پی آن تعدد ازدواج‌های فامیلی موجب تشدید معلولیت‌ها شده است.

جو سنتی کهگیلویه و بویراحمد عامل افزایش معلولیت است
غضمان گنجیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تبریک روز جهانی معلولان به همه معلولان استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: طبق آمار و گزارشات تا سال 78 حدود 10 درصد از افراد جوامع صنعتی و 12درصد از افراد جوامع در حال توسعه دچار معلولیت می‌باشند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان کهگیلویه افزود: این درحالی است که تعداد معلولان در کشور ما سه درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند.
گنجیان با اشاره به اینکه بیشتر معلولیت‌ها ارثی و مادرزادی هستند، اضافه کرد: با انجام آزمایشات ژنتیکی علاوه بر کاهش درصد معلولیت‌ها و کاهش هزینه‌هایی که بر خانوادها و دولت تحمیل می‌شود، از معلولیت‌های شدید به نحو قابل توجهی جلوگیری می‌شود.
وی در ادامه افزود: در استان ما  با توجه به جو سنتی حاکم بر منطقه  و در پی آن تعدد ازدواج‌های فامیلی که از عوامل تشدید کننده معلولیت می‌باشد، موجب این شده که استان ما به نسبت جمعیت جز استان‌هایی باشد که دارای بیشترین تعداد معلول است.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان کهگیلویه با اشاره به راهکارهای بهزیستی برای کاهش معلولیت در جامعه تصریح کرد: در بهزیستی واحدی به‌نام واحد پیشگیری داریم که وظیفه دارد در راستای آگاه‌سازی مردم و زوجین قبل از ازدواج اقداماتی از قبیل  سوق دادن آنها به مشاوره قبل از ازدواج و حتی مشاوره رایگان و برگزاری سمینارها و کلاس‌های آموزشی انجام دهد. 
وی افزود: آگاه‌سازی زوجین نسبت به ایجاد معلولیت و بار مالی حاصل از تولد یک معلول در جامعه باعث کاهش هزینه‌هایی است که نگهداری از یک معلول بر خانواده و دولت وارد می‌کند و موجب می‌شود جامعه به لحاظ فیزیکی سالم و شاداب‌تر باشد.
گنجیان در ادامه عنوان کرد: انتظار داریم همه دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از فرهنگی و رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم در خصوص معلولیت و پیشگیری از آن اطلاع رسانی داشته باشند تا در این زمینه توانسته باشیم به مردم و کشور خود خدمت کنیم.
وی تاکید کرد: باید شرایط راحتی و حضور موثر معلولان در جامعه فراهم و خدمات‌رسانی به نحو شایسته‌ای به آنها ارائه شود و نگاه به معلول و معلولیت از روی ترحم و دلسوزی نباشد و سعی شود با احترام و حفظ حرمت با آن‌ها برخورد کنیم.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان کهگیلویه بیان داشت: مجموع معلولان شهرستان کهگیلویه و چرام 4 هزار و 508 نفر بوده که از این تعداد دو هزار و 670 نفر مستمری‌بگیر هستند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول