اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مدرس حوزه علمیه قم هشدار داد:

ترک نهی از منکر عامل نزول عذاب عمومی است

خبرگزاری فارس: یک مدرس حوزوی گفت: ترک فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بلا و عذاب الهی را به صورت عمومی و همگانی بر تمام افراد جامعه اعم از خوب و بد نازل می‌کند.

ترک نهی از منکر عامل نزول عذاب عمومی است
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، حجت‌الاسلام اصغر قائمی صبح امروز در میان فعالان امر به معروف و نهی از منکر این شهرستان با تأکید بر مفید بودن تذکر مکرر به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اظهار داشت: خارج شدن این موضوع از مباحث شعاری و اکتفا نکردن به برگزاری همایش در حد یک برنامه اجرایی و پر کردن ساعت کاری از ضروریاتی است که باید در این زمینه به آن بسیار توجه کرد.
‌وی با اظهار تأسف از مظلوم ماندن این دو فریضه الهی یعنی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه افزود: توجه عملی به این دو واجب الهی در جامعه بسیار کم رنگ شده است و بیشتر در حد حرف، شعار و برگزاری نشست‌ها اجرا می‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه نباید به فریضه امر به معروف و نهی از منکر به دیدگاه استحباب و تشریفاتی نگاه شود، افزود: اجرای این فریضه ضامن اجرای دیگر واجبات دینی بوده و به همین دلیل در کنار نماز و روزه به عنوان یک واجب بر این فریضه نیز تأکید شده است.
به گفته وی، حرکت امام حسین (ع) به کربلا و شکل‌گیری نهضت حسینی و واقعه عاشورا برای اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر رخ داد و حتی در وصیت‌نامه ایشان نیز حضرت فرمودند:"من قیام نکردم مگر برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر"؛ تا جایی که برای عمل به این فریضه الهی جان، مال و خون خود و اهل بیتش را فدا کرد.
این کارشناس مذهبی با استناد به آیه قرآنی که عنوان می‌کند"بترسید و بپرهیزید از بلا، عذاب و فتنه‌ای که همه افراد به آن مبتلا شوند"، عنوان داشت: منظور از این بلا، عذاب و فتنه بوده که به صورت همگانی و عمومی همه را در برمی‌گیرد.
قائمی بر اساس حدیثی از پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: در اثر ترک این واجب الهی گرفتاری‌ها، بلاها و مشکلات عدیده‌ای گریبان‌گیر همه افراد جامعه اعم از بد و خوب می‌شود بدین صورت که افراد بد به خاطر فعل بدشان و افراد خوب به خاطر سکوتی که در برابر کارهای خلاف و ناپسند افراد بد کرده‌اند، همه با هم عذاب و تنبیه می‌شوند.
به گفته وی، حتی در زیارت عاشورای امام حسین(ع) تمامی دشمنان آن حضرت اعم از کسانی که در واقعه عاشورا شرکت کردند و افرادی که به انجام فعل این بد رضایت دادند و سکوت کردند لعنت می‌شوند.
قائمی خطاب به اعضای شوراهای امر به معروف ابراز داشت: شما در جای حساس و بهترین موقعیت و مکان برای هدایت افراد و بازداشتن آنها از نواهی قرار گرفته‌اید و حتی اگر یک درصد احتمال تأثیرگذاری سخنتان را در مخاطب دارید باید به وظیفه‌تان عمل کنید.
وی خاطرنشان کرد: اعضای شوراها نباید منتظر بخش‌نامه، پاداش مادی و یا دستور اداری باشند بلکه به عنوان یک فرد مسلمان فقط به خاطر خدا و احساس مسئولیت شرعی در قبال محیط و افراد پیرامون خود وظیفه‌شان را در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر انجام دهند.
به گفته وی، بر طبق یک حدیث که ثواب ارشاد و هدایت یک بنده از 100 سال عبادتی که روز‌هایش را روزه‌دار باشی و شب‌هایش را تا صبح به عبادت بپردازی برتر است و با استناد به روایتی دیگر از حضرت محمد (ص) هدایت یک گمراه بهتر از دنیا و مافیهای آن است.
این استاد حوزه و دانشگاه به سخنی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه "آمر به معروف در ثواب عملی که شخص پس از ارشاد انجام می‌دهد تا زمان قیامت شریک است بدون اینکه کوچک‌ترین ثوابی از کننده کار کم شود" نیز اشاره کرد و بیان داشت: فرزند خوب، صدقه جاریه و هدایت یک فرد تنها اعمالی است که ثواب آن پس از مرگ شخص نیز برایش تا زمانی که این خدمات ماندگار باشد ثبت و ضبط می‌شود.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول