اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر محیط زیست جهاد کشاورزی جنوب کرمان خبر داد:

مصرف 16 هزار تن سم در اراضی زیرکشت کشور

خبرگزاری فارس: دبیر کمیته محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در حال حاضر سالانه 16 هزار و 700 تن سم با غلظت‌های مختلف در سطح 16.5 میلیون هکتار اراضی زیرکشت کشور مصرف می‌شود.

مصرف 16 هزار تن سم در اراضی زیرکشت کشور
پیمان نامور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت با اشاره به 13 آذرماه روز جهانی بدون سم اظهار داشت: حدود 27 سال است که جهانیان در سومین روز از آخرین ماه سال میلادی، برابر با 13 آذر ماه یک مناسبت زیست‌محیطی به نام روز بدون سم را گرامی می‌دارند.
وی افزود: این مناسبت ریشه در یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخی دارد که در شهر بوپال هندوستان به وقوع پیوسته است.
نامور با بیان اینکه بوپال شهری صنعتی و تجاری است که تولید منسوجات و جواهرسازی از صنایع مهم آن به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: در دسامبر ۱۹۸۴ برابر با آذر ماه سال ۱۳۶۳، ابر مرگ‌آوری سراسر آسمان بوپال را فراگرفت.
وی بیان داشت: این ابر ناشی از نشت متجاوز از 40 تن گاز سمی «متیل ایزوسیانات» از کارخانهٔ آمریکایی «یونیون کار» بود.
نامور بیان کرد: در نتیجه نشت این گاز بیش از 2 هزار نفر تلف شدند و حدود 200 هزار نفر نیز آسیب دیدند که مهم‌ترین فاجعهٔ صنعتی دهه‌های اخیر است.   
دبیر کمیته محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان عنوان کرد: پس از آن، جهانیان با درس گرفتن از آن رخداد مصیبت‌بار کوشیده‌اند تا تمام همت خود را برای ساختن جهانی بدون سم به کار بندند.
وی اذعان کرد: بر اساس اظهارات مسئولان سازمان حفظ نباتات کشور، در حال حاضر سالانه 16 هزار و 700 تن سم با غلظت‌های مختلف در سطح 16.5 میلیون هکتار اراضی زیرکشت کشور مصرف می‌شوند.
نامور خاطرنشان کرد: میانگین مصرف سم در کشور بر اساس ماده مؤثر، 700 گرم در هکتار است در حالی که میانگین جهانی آن بیش از یک کیلوگرم در هکتار است.
وی اظهار داشت: به این ترتیب ایران به لحاظ حجم مصرف سم نسبت به میانگین جهانی در جایگاه خوبی قرار دارد.
نامور گفت: کارشناسان و محققان معتقد هستند، معضل اصلی مصرف سم در کشاورزی ایران انتخاب نوع سم، نحوه مصرف، میزان و زمان کاربرد سموم برای کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی است.
وی افزود: حقیقت این است که دیگر کشاورزی به روش سنتی و فقط به عنوان شغلی برای امرار معاش نمی‌تواند پاسخگوی نیاز امروز باشد.
نامور تصریح کرد: لازم است با نگاهی تازه و بهره‌گیری از علوم و فنون جدید در حوزه‌های مختلف کشاورزی از جمله مدیریت آفات و بیماری‌های گیاهی، به تولید محصول سالم در کنار تأمین غذای کافی برای بشر اندیشید.
وی بیان داشت: به عبارت دیگر روز جهانی بدون سم، بهانه‌ای است برای یادآوری این نکته که سلامت محیط زیست و غذا برابر با افزایش کیفیت زندگی انسان است.
دبیر کمیته محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در جنوب استان کرمان بیش از 200 هزار هکتار باغ و مزرعه وجود دارد.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول