اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیشکسوت تئا‌تر عروسکی:

نمایشنامه‌های قوی راه‌های متنوعی را جلوی کارگردان می‌گذارد

خبرگزاری فارس: پیشکسوت تئا‌تر عروسکی گفت: نمایشنامه‌های قوی معمولا راه‌های متنوع و متعددتری را جلوی پای کارگردان می‌گذارند.

نمایشنامه‌های قوی راه‌های متنوعی را جلوی کارگردان می‌گذارد
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، حسن دادشکر صبح امروز در دوره آموزشی مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر، نقش انتخاب موضوع مناسب را در شکل گیری نمایش بسیار مهم دانست و بیان داشت: با توجه به تنوع و توسعه زندگی شهرنشینی و وجود جوامع مختلف، در نمایشنامه نویسی باید به شرایط و موضوعات مختلفی توجه داشت.
وی موضوع مناسب را موضوعی دانست که متناسب با نیاز آن جامعه نوشته شده باشد و افزود: در انتخاب این فکر، مقصود یا ایده باید دقت شود که این کار مقطعی نباشد زیرا نمایشنامه‌های ماندگار به مسائل ماندگار می‌پردازند.
دادشکر یک نمایشنامه خوب را نمایشنامه‌ای دانست که ویژگی‌های نوشتاری و محتوایی یک نمایش را به معنای علمی آن داشته باشد.
وی افزود: چیزی که باید در نمایشنامه نویسی رعایت کرد، روح قضیه و شناخت نویسنده از مسائلی است که مطرح می‌کند، پرداختن و چگونگی مطرح کردن آن مسائل، طرح داستان، بسط و گسترش بسیار مهم است، نمایشی در اجرا موفق است که آن مشخصات را توأم با هنر و قریحه ذاتی هنرمند بیان کرده و بتواند با مخاطب خود به نحو احسن ارتباط ایجاد کند.
پیشکسوت تئا‌تر عروسکی کشور یک نمایشنامه خوب را موجب خلق یک نمایش قوی دانست و افزود: اگر یک نمایشنامه از نظر پرداخت نوشتاری متن و بیان محتوا پخته باشد، کار کارگردان را بسیار آسان می‌کند، نمایشنامه‌های قوی معمولا راه‌های متنوع و متعددتری را جلوی پای کارگردان می‌گذارند ولی نمایشنامه‌های ضعیف دارای محدودیت‌هایی هستند که به نوعی کارگردان را مجبور می‌کنند، چیزهایی را به نمایش افزوده و یا کم کند.
دادشکر گفت: هر قصه و حکایت در صورتی قابلیت نمایش خواهد داشت که از یک ساختار دراماتیک برخوردار باشد، روایت‌ها، توصیف‌ها و بیان احساسات و عواطفی که به صورت طولانی توسط نویسنده بیان می‌شود، خیلی به روند شکل گیری نمایش کمک نمی‌کند بلکه روابط و لحظات دراماتیک، بافت‌های نمایشی مثل دیالوگ که در بسیاری از نمایش‌ها وجود دارد، می‌تواند در انتخاب یک قصه برای نمایش تاثیر داشته باشد.
وی ادامه داد: در مجموع با نگرش، دستکاری و اقتباس می‌توان پاره‌ای از داستان‌های دراماتیک را تبدیل به نمایش کرد، اما هر قصه‌ای برای نمایش مناسب نیست.
دادشکر تاکید کرد: برای طراحی یک نمایشنامه در کنار ادبیات مکتوب، ادبیات شفاهی نیز دارای ایده و موضوعات مطلوب است، بسیاری از نویسندگان بزرگ یک فکر، ایده و روایت شفاهی تراژدی بزرگی را نگاشته و به صورت نمایشنامه درآورده‌اند.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور استاد دادشکر در بوشهر بیان کرد: ۲۵ نفر از مربیان مراکز فرهنگی هنری استان بوشهر توانستند، زیر نظر استاد دادشکر دوره ۲۴ ساعته نمایشنامه نویسی و نمایش عروسکی را با موفقیت سپری کنند.
زکیه امیر‌پور با تشکر از مدیریت و کار‌شناسان مرکز آموزش کانون افزود: در این دوره مربیان کانون با اصول نمایشنامه نویسی، متون نمایشی و نقش آن در تعلیم و تربیت برای بهره‌گیری در فعالیت‌های فرهنگی و هنری مراکز خود آشنا شدند.
کار‌شناس مسئول فرهنگی و مسئول آموزش کانون استان بوشهر نیز گفت: در پایان این دوره آموزشی مربیان کانون با نمایشنامه نویسی و عناصر یک نمایش عروسکی بیش از پیش آشنا شدند.
بدری جهازی بیان کرد: در برگزاری این دوره اهداف متعددی مد نظر قرار گرفت که می‌توان به نقد و ارزشیابی نمایشنامه، تفکیک فیلمنامه و داستان از نمایشنامه و آشنایی با انواع نمایشنامه و ... اشاره کرد.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول