اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)؛

کتاب جنسیت از منظر دین و روانشناسی منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «جنسیت از منظر دین و روانشناسی» به همت معاونت پژوهش موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

کتاب جنسیت از منظر دین و روانشناسی منتشر شد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در مقالاتی که در این کتاب گردآوری شده موضوع تفاوت‌های فردی در روانشناسی شخصیت به ویژه از لحاظ تفاوت‌های میان دو جنس زن و مرد، مورد مطالعه قرار گرفته است.
مقالات ارائه شده در این کتاب، برگزیده مقالات ارائه شده در همایش «جنسیت از منظر دین و روانشناسی» که پائیز امسال در این موسسه برگزار شد، است.
در نخستین مقاله این کتاب که توسط علی عیسی زادگان به رشته تحریر درآمده، مروری در رابطه میان جنسیت و شخصیت صورت گرفته است.
در این مقاله معیارهایی مانند عزت نفس، کمال‌گرایی، تیپ شخصیتی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و دو مولفه نشخوار فکری و مقصر دانستن دیگران در دو جنس زن و مرد با یکدیگر مقایسه شده است.
مولف بر اساس یک مطالعه مروری، 58 مقاله پژوهشی فارسی و لاتین بین سال‌های 2000 تا 2010 بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که زنان دارای حد نصاب بیشتری از مکان کنترلی بیرونی، عزت نفس پائین و کمال‌گرا‌تر از مردان هستند.
در قسمتی از مقدمه این مقاله آمده است: بر اساس تعریف‌ها، روانشناسی شخصیت به دنبال این موضوع است که چرا افراد متفاوتند و شاید بتوان گفت یکی از جالب‌ترین بخش‌های آن مربوط به تفاوت بین دو جنس زن و مرد است.
مقاله بعدی این کتاب به قلم حجت‌الله حق‌گو و در مورد تفاوت‌های ساختارهای مغزی زن و مرد و تاثیر شناختی آنها است.
در این مقاله تفاوت‌های جنسیتی در اندازه، کالبد‌شناختی و قرینگی مغز، تفاوت در هیپوتالاموس، جسم پینه‌ای، حافظه و هورمون‌ها و پروتئین‌های کد شونده روی کروموزوم جنسی زن و مرد مورد بررسی قرار گرفته است.
در قسمتی از نتیجه گیری این مقاله آمده است: همچنان که در متون دینی بر تفاوت میان زن و مرد تکیه شده است، تکنیک‌های نوین امروزی نیز موید این تفاوت‌هاست؛ زن و مرد هر کدام دارای توانایی‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ای هستند که با نقش آنها در زندگی طبیعی مطابقت دارد و انحراف از این مسیر ویژه طبیعی می‌تواند متضمن اختلالات و سردرگمی‌هایی شود که نسل کنونی دچار آن است.
در این کتاب مقاله‌ای نیز با عنوان تفاوت‌های زن و مرد از دیدگاه دین و علوم تجربی توسط حمید کریمی و مقاله دیگری با عنوان معنویت و جنسیت، توسط ناصر آقابابایی و حجت‌الله فراهانی، به رشته تحریر درآمده است.
همچنین در مقاله‌ای در این کتاب آسیب‌شناسی اشتغال زنان از دیدگاه اسلام و روانشناسی به قلم کاظم علی احمدی بررسی شده است.
در قسمتی از چکیده این مقاله آمده است: با تغییر و تحول‌های به وجود آمده در سال‌های اخیر و حضور فعال بانوان در جامعه در عرصه کار و تلاش، نهاد خانواده با مسائل و چالش‌های مختلفی روبه رو شده است؛ پژوهش توصیفی و فرا تحلیلی پیشرو، در صدد است با نگاه دینی و روان شناختی و با رویکرد تحکیم خانواده، آسیب‌ها و پیامدهای اشتغال زنان را بررسی کند.
همچنین در این کتاب، مقالاتی با عناوین مقایسه سبک زندگی سه گروه از دانشجویان بر اساس جنسیت، تحلیلی بر رویکردهای ناظر بر تربیت جنسی از منظر اسلام و نقد و بررسی روان درمانگری فمینیستی درج شده است.
کتاب «جنسیت از منظر دین و روانشناسی» در 300 صفحه با شمارگان 1000 جلد و قیمت 4 هزار و 300 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول