اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله خوشوقت: اطاعت از خدا،رسول و ولی امر واجب است

همه باید در عصر غیبت تابع ولی فقیه باشند

خبرگزاری فارس: آیت‌الله خوشوقت با اشاره به راه و روش زندگی گفت: خداوند در قرآن سه فرمان را واجب کرده، اطاعت از خود، اطاعت از رسولش و اطاعت از اولی امر، یعنی آنهایی که اولی الامر مسلمین هستند و در زمان غیبت ولی امر مسلمین، فقیه عادل و آشنا به اوضاع دنیا باید در رأس حکومت قرار بگیرد و بقیه باید تابع ایشان باشند.

همه باید در عصر غیبت تابع ولی فقیه باشند
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، آیت‌الله خوشوقت در جلسه اخلاق جامعه علمیه امیرالمؤمنین (ع) اظهار داشت: صراط مستقیم دین، گوش دادن به حرف خدا و تنها راه زندگی برای انسان امروز و آینده اطاعت فرمان خدا و بندگی اوست.
استاد اخلاق حوزه‌های علمیه با اشاره به حدیث ثقلین عنوان کرد: هر کس قرآن را قبول دارد باید عترت را هم قبول داشته باشد و هر کس عترت را قبول دارد باید قرآن را هم قبول داشته باشد. امروز جای پیامبر (ص) اسلام، قرآن و عترت داریم و آنهایی که گفتند «حسبنا کتاب الله» اشتباه است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه هر کتابی موضوعی دارد، در مورد موضوع کتاب خدا اظهار داشت: خداوند در قرآن فرموده است «شَهًرْ رُمضَان الّذی أُنزِلَ فیه الْقُرآنُ هدىٌ للنَّاس»، موضوع قرآن، هدایت و راهنمایی مردم است و خداوند آن را توسط انبیا، وحی و املاء کرده و تمام آیات قرآن برای هدایت مردم است.
آیت‌الله خوشوقت در ارتباط با راه هدایت و راهنمایی انسان عنوان کرد: موضوع قرآن هدایت مردم است و ما در نماز روزانه ده مرتبه می‌گوییم «اِهدِنا الصِّراطَ المُستَقِیم». یعنی خدایا ما را به راه راست هدایت فرما. صراط مستقیم یعنی صراط معتدل، نه راه مغضوبین و نه راه ضالین.
معلم اخلاق حوزه‌های علمیه بیان داشت: خداوند صراط مستقیم را در این آیه این‌گونه معرفی کرده است «أَن اعبدونِی هذَا صراطٌ مسْتَقیم»، گوش دادن به حرف خدا صراط مستقیم است و راه زندگی برای انسانِ امروز و آینده اطاعت فرمان خدا و بندگی اوست. از ابتدای سن بلوغ تا آخرین روز عمر باید واجب خدا را انجام داد و حرامش را ترک کرد و اگر انسان انجام واجب و ترک حرام کرد، در صراط مستقیم است.
وی در ادامه با اشاره به آیه «أَطیعواْ اللّه وأَطیعواْ الرسُول و اولی الامر منکم» تاکید کرد: خداوند در قرآن سه فرمان را واجب کرده، اطاعت از خود، اطاعت از رسولش و اطاعت از اولی امر، یعنی آنهایی که ولی الامر مسلمین هستند و در زمان غیبت ولی امر مسلمین، فقیه عادل و آشنا به اوضاع دنیا باید در رأس حکومت قرار بگیرد و بقیه باید تابع ایشان باشند.
آیت الله خوشوقت افزود: هر سه فرمان اطاعت خدا، رسول و اولی الامر در رساله علمیه ذکر شده است و هر کس که مقلد است و به رساله عمل کند به این سه فرمان عمل کرده است.
استاد اخلاق حوزه‌های علمیه، با طرح این سؤال که اگر صراط مستقیم با این چند آیه نمایان است، پس بقیه آیات قرآن برای چیست، بیان داشت: باقی آیات قرآن برای تبلیغ و شناخت خداوند و تببین راه هدایت است.
 
نکات اخلاقی حضرت آیت‌الله خوشوقت در پاسخ سوالات طلاب
- پله اول سیر و سلوک انجام واجب و ترک محرمات است.
- خداوند به انسان انگیزه، عزم و جدیت داده است، این انسان ها هستند که هر موقع که دلشان بخواهد از آنها استفاده می‌کنند و در آنجا که خدا بخواهد انگیزه ندارند.
- در حال عصبانی شدن زبانت را زندانی کن.
- یکی از آثار گناه قساوت قلب است.
- گناه نکنید، آرامش پیدا می‌کنید.
- آثار اذکار و اوراد، بعد از یک ساعت نمایان نمی‌شود.
- ترک گناه و انجام واجب، ریاضت بزرگی است.
- روح نماز توجه به خداست.
- اگر می‌خواهیم زیارات معصومین مورد قبول واقع شود، گناه را باید کنار بگذاریم.
- گناه نکردن باعث بالا رفتن ایمان و بصیرت است.
این گزارش حاکی است، جلسه اخلاق هفتگی جامعه علمیه امیرالمومنین (ع) با حضور استاد و معلم اخلاق، آیت‌الله خوشوقت برگزار شد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول