اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه اربعین حسینی؛

فهرست مخطوطات «العتبة العباسیة المقدسه» منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: مؤلف کتاب فهرست مخطوطات العتبة العباسیة المقدسه از انتشار جلد دوم این کتاب تا اربعین حسینی خبر داد.

فهرست مخطوطات «العتبة العباسیة المقدسه» منتشر می‌شود
حجت‌الاسلام سیدحسن موسوی‌بروجردی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به اهمیت کتابخانه حرم مطهر حضرت ابوالفضل(ع) اظهار داشت: در بازدیدی که از این کتابخانه صورت گرفت، نسخه‌های خطی نفیسی در کتابخانه حرم حضرت عباس(ع) وجود داشت که فهرست‌نویسی نشده بود.
وی با اشاره به تدوین فهرست مخطوطات العتبة العباسیة المقدسه اظهار کرد: اکنون تألیف، حروفچینی و تصحیح این اثر به پایان رسیده و در مرحله صفحه‌بندی قرار دارد.
مولف کتاب فهرست مخطوطات العتبة العباسیة المقدسه خاطرنشان کرد: این کتاب شامل نسخه‌های 400 تا 800 کتابخانه حرم حضرت ابوالفضل(ع) و بالغ بر 520 صفحه بوده و بالغ بر دو ماه و نیم متوالی برای تدوین این کتاب زمان صرف شده است.
وی از چاپ جلد دوم کتاب فهرست مخطوطات العتبة العباسیة المقدسه تا اربعین حسینی خبر داد و افزود: مزیت این کتاب به کثرت نسخه‌هایی است که پیش از قرن دهم هجری قمری تدوین شده است.
پژوهشگر حوزه دین با اشاره به مطالب جلد دوم فهرست مخطوطات العتبة العباسیة المقدسه گفت: نسخه‌های قرآن کریم قرن پنجم، ششم و هفتم هجری و قرآن‌های خط مهذب، قرآن‌های اهدایی از سوی سلاطین ایران و نهج‌البلاغه نفیس با تالیف یکی از علمای شیعه و استاد مرحوم شهید اول در این کتاب موجود است.
وی خاطرنشان کرد: خطوط علما و مشایخ شیعه مانند مرحوم شیخ بهایی، علامه مجلسی، صحاح‌اللغت مربوط به قرن پنجم، مناجات منظوم امیر المومنین نوشته شده با آب طلا، مجموعه‌ای منصوب به خط مرحوم دشتکی شیرازی و وجود کتاب‌های علمی مانند فیزیک، شیمی و طب در این کتاب وجود دارد.
موسوی‌بروجردی عنوان کرد: فهرست این کتاب به زبان عربی است ولی مشتمل بر معرفی کتاب‌های فارسی در زمینه شعر، ادبیات، حدیث و فقه به زبان عربی است.
وی با اشاره به موقعیت نویسندگان در عراق گفت: فهرست‌نگاران در عراق اندک هستند و این امر بسیار سبب شده تاریخ و هزاره فرهنگی شیعه در این کشور مهجور بماند.
مولف کتاب فهرست مخطوطات العتبة العباسیة المقدسه یادآور شد: پژوهشگران با استفاده از این فهرست، در سریع‌ترین زمان ممکن از مطالب کتاب مورد نظر خود آگاه شده و می‌توانند با مکاتبات یا مراجعه به کتابخانه از آن بهره‌مند شوند.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول