اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کتابخانه‌ها آستان قدس رضوی خبرداد:

وجود 84 هزار نسخه خطی در مجموعه آستان قدس رضوی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز آستان قدس رضوی گفت: 84 هزار مجموعه گران سنگی از ایران و خاورمیانه در کتابخانه آستان قدس رضوی نگه‌داشته می‌شود.

وجود 84 هزار نسخه خطی در مجموعه آستان قدس رضوی
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، هادی زاهدی ظهر امروز در یازدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی که در سالن اجتماعات بنیاد پژوهش‌های آستان قدس برگزار شد، اظهار داشت: تاکنون 12 هزار نسخه خطی کتاب به گنجینه آستان قدس رضوی اهدا شده است.
وی افزود:  8هزار نسخ خطی از کتاب‌ها چاپ و بقیه این تعداد در مراکز علمی مورد استفاده اندیشمندان و فرهیختگان علاقه‌مند قرار می‌گیرد.
زاهدی افزود: بزرگانی مانند کاظم هژیرشانچی، محمود یزدی مطلق فاضل، میرزا مهدی والایی و عبدالله نورانی که این مراسم به یاد آنها برگزار شده، حق آنها که گنجینه‌ای از دانه‌های معارف اسلامی بودند، اهدا نشده است.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ابراز داشت: ما در جامعه چهار نسخ خطی جدید توسط نسخه‌شناسان جوان با فهرست مقام معظم رهبری انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه فهرست‌نگاری کتاب‌های خطی به خوبی شناسایی نشده است.
همچنین در این جلسه حبیب‌الله عظیمی، دبیر علمی همایش نیز به ارائه گزارش عملکرد یازدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطه خراسان پرداخت و افزود: با داوری 27 نفر از اساتید برجسته 193 کتاب به این دوره از بزرگداشت حامیان نسخ خطی ارسال شد که 97 تا از این تعداد به دوره دوم داوری راه پیدا کرد.
وی افزود: آمار ارائه شده به این دوره از مسابقات نسبت به سال گذشته از نظر کیفی و کمی چشم‌گیر بوده است.
عظیمی با بیان این مطلب افزود: 712 مقاله نیز به این یادواره توسط اندیشمندان راه پیدا کرده که از این تعداد 466 تا به مرحله دوم انتقال یافت.
وی خاطرنشان کرد: گروهی از دانشمندان ایران اسلامی از قرن سوم هجری، آثار علمی را برای انتقال به نسل‌های آینده با استفاده از قالب‌بندی‌های مخصوص تألیف و تدوین کردند.
دبیر علمی همایش با بیان این مطلب افزود: دانشمندان این مرزوبوم در حفاظت و نگهداری اسناد و نسخ‌ها در مقابل دشمنان جان فدایی بسیاری از خود نشان می‌دادند.
وی نسخ و اسناد که توسط دانشمندان که در قرن‌های سوم و پنجم هجری ارائه شده بود را به عنوان یک عامل مهم در اشاعه فرهنگ اسلامی ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه با توجه به عمر آنها که از هزار نیز گذشته، کتابخانه‌های ملی و آستان قدس آنها را به عنوان یک اسناد غیر قابل بازگشت محافظت و نگهداری می‌کنند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول