اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر اساس سرشماری سال 90 اعلام شد؛

جمعیت خوزستان 4 میلیون و 521 هزار نفر

خبرگزاری فارس: استاندار خوزستان جمعیت این استان را بر اساس سرشماری امسال 4 میلیون و 521 هزار و 318 نفر اعلام کرد.

جمعیت خوزستان 4 میلیون و 521 هزار نفر
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سید جعفر حجازی شامگاه چهارشنبه در شورای اداری خوزستان که با محوریت امر به معروف و نهی از منکر و با حضور رئیس دیوان محاسبات کشور برگزار شد، گفت: بر اساس سرشماری سال 90 جمعیت خوزستان 4 میلیون و 521 هزار و 318 نفر است.
وی افزود: این آمار با یک درصد خطا و عدم پوشش از لحاظ جمعیتی، به دلیل عدم حضور و یا عدم همکاری مردم اعلام شده است.
حجازی تعداد خانوارهای شهری را 793 هزار و 289 خانوار و تعداد خانوارهای روستایی را 290 هزار و 52 خانوار عنوان کرد و اظهار داشت: با احتساب 22 شهر جدید که در طول چهار سال گذشته تاسیس شده‌اند، 71.3 (هفتاد و یک و سه دهم) درصد از جمعیت استان در شهر‌ها و مابقی در روستا‌ها سکونت دارند.
وی افزود: سرانه و متوسط بعد خانوار شهری 4.6 (چهار و شش دهم) درصد و متوسط بعد روستایی 4.4 درصد است.
به گفته وی، نرخ رشد سالانه 1.13 (یک و 13 صدم) اعلام شده که به نسبت آمار سرشماری گذشته (سال‌های 85-75) 0.2 (دو دهم) درصد کاهش داشته که نشان می‌دهد جمعیت و تعداد خانوار‌ها کاهش یافته است.
رئیس شورای اداری خوزستان با اشاره به اینکه 16 سازمان و دستگاه اجرایی در سرشماری امسال همکاری کردند، خوزستان را از استان‌های بر‌تر در برگزاری سرشماری در کشور معرفی کرد و اظهار داشت: 5 هزار و 200 نفر نیرو و 914 خودرو در این سرشماری به‌کارگیری شدند.
وی آمار صحیح و به موقع را مهم‌ترین نیاز برنامه‌ریزی اقتصادی کشور دانست و افزود: این آمار که با فاصله پنج سال جمع آوری شده، کمک زیادی به برنامه‌ریزی می‌کند.
حجازی همچنین انتخابات سال جاری را یادآور شد و گفت: با توجه به شرایط بین‌المللی حاکم، ایجاد فضای وحدت، همدلی و امیدواری در جامعه با همکاری تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای حضور و مشارکت حداکثری مردم حائز اهمیت است.
وی شعار انتخابات امسال را امانت داری، حفظ وحدت ملی، تلاش برای حضور حداکثری و قانون مداری عنوان کرد و افزود: روز گذشته نخستین جلسه هماهنگی برای سوم دی ماه و ثبت‌نام کاندیدا‌ها برگزار شده است.

* 15. 5 درصد تولید ناخالص ملی در خوزستان
استاندار خوزستان با ارائه گزارشی از وضعیت این استان گفت: این استان به لحاظ اقتصادی بعد از تهران رتبه دوم کشور است و 15.5 (پانزده و نیم) درصد از کل تولید ناخالص ملی مربوط به خوزستان است.
وی افزود: با وجود جایگاه بالای خوزستان در اقتصاد کشور، به دلیل هشت سال دفاع مقدس در این استان تمام زیرساخت‌ها تخریب شده و تمام اعتباراتی که وارد استان می‌شود برای جبران عدم توسعه‌یافتگی و مشکلات انباشته این استان صرف می‌شود.
حجازی با بیان اینکه سالانه 5 هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف وارد استان می‌شود، گفت: این اعتبارات شامل 2 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبارات ملی، استانی و ملی استانی شده، یک‌هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی و مابقی نیز طرح‌های اجرایی وزارتخانه‌ها از منابع داخلی است.
وی اظهار داشت: از سال 85 تا 89 و با توجه بیشتر دولت به این استان 28 هزار پروژه با ارزش 146 هزار میلیارد ریال اجرا شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: 7 هزار پروژه نیز در بخش آبرسانی، سدسازی، بیابان‌زدایی، نفت و گاز و پتروشیمی و ... در حال اجراست.
به گفته وی، خوزستان 39 دانشگاه دارد که از این تعداد 9 واحد دانشگاه دولتی هستند و 200 هزار دانشجو نیز در این استان به تحصیل اشتغال دارند.

* 10 هزار پست بلاتصدی در خوزستان
رئیس شورای برنامه‌ریزی خوزستان کارکنان دولت را در استان و با احتساب مجموعه نفت 162 هزار نفر اعلام کرد و گفت: 58 سازمان دولتی در استان مشترک با سایر کشور وجود دارد و باید آمار کارکنان شاغل در این بخش‌ها به صورت مشابه با سایر استان‌ها مقایسه شود.
وی افزود: در این 58 دستگاه اجرایی 26 هزار پست سازمانی تعریف شده و 9 هزار و 200 پست سازمانی خالی است به عبارتی 10 هزار پست سازمانی بدون تصدی در استان وجود دارد که تعداد پروژه‌های فعال و میزان اعتبارات نشان می‌دهد فشار مضاعفی به کارکنان دولت در این استان وارد می‌شود.

* 45 درصد نیروی انسانی استخدام رسمی هستند
استاندار خوزستان 45 درصد نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی استخدام رسمی هستند.
وی تصریح کرد: در خوزستان به دلیل مهاجرت نیروی انسانی و عدم تخصیص نیرو مشکل شدید کمبود نیروی انسانی وجود دارد که این امر می‌تواند بر کیفیت نظارت بر امور، کیفیت ارائه خدمات، کیفیت استفاده از منابع تاثیر گذار باشد و بخشی از عدم اجرای به موقع امور نیز ناشی از این مسئله است.
حجازی افزود: در سفر هیئت دولت به استان استخدام 3 هزار نفر نیروی انسانی و خارج از نوبت مصوب شد اما این مصوبه محقق نشده است.
وی اظهار داشت: در لایحه خدمات کشوری تفاوت‌های بین پرداخت حقوق در استان‌های برخوردار و غیربرخوردار یا دارای شرایط بد آب و هوایی ناچیز است به همین دلیل ضریب ماندگاری نیروی انسانی کاهش می‌یابد.
استاندار خوزستان با اشاره به گرمای بیش از 50 درجه در چهار ماه از سال در خوزستان افزود: این مسئله مزید بر علت شده و انگیزه ماندن کارمندان را در استان کم می‌کند.
وی ادامه داد: حجم بالای کار و نیروی انسانی محدود، به کیفیت اجرای امور آسیب وارد می‌کند و فقط ایثارگری نیرو‌ها و کارمندان استان است که سبب شده کار‌ها بر زمین نماند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول