اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

تاثیر حادثه‌ عاشورا بیشتر ابعاد غیرسیاسی داشته است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه گفت: تاثیر حادثه‌ عاشورا بیشتر ابعاد غیرسیاسی داشته است.

تاثیر حادثه‌ عاشورا بیشتر ابعاد غیرسیاسی داشته است
به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه حجت‌الاسلام علی ‌رضایی عصر امروز در آیین عزاداری سالار شهیدان در پارس جنوبی به تاثیر نهضت امام حسین(ع) بر جامعه‌ شیعه پرداخت و اظهار داشت: قیام‌های انگشت‌شماری در طول تاریخ هستند که به شکل یک اسوه و الگو برای آیندگان و دیگر قیام‌ها علیه ظالمین درآمده‌اند؛ قیام امام حسین(ع) یکی از آن محدود قیام‌های تاریخ است و از این منظر یگانه‌ترین‌ است.
وی در ادامه به تفکیک دو نوع قیام در طول تاریخ پرداخت و افزود: دو نوع قیام در طول تاریخ وجود داشته؛ یکی قیام‌هایی که با توجه به اهداف خود در یک مقطع تاریخی انجام گرفته و پرونده‌ آن همان‌جا بسته شده، چه موفق و چه ناموفق و تنها کارکردی تحلیلی و عبرت‌آموزی دارند.
 این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نوع دیگر قیام‌ها که تعدادشان هم بسیار محدود است، قیام‌هایی ا‌ست که حالت الگو و اسوه برای دوره‌های بعد پیدا کرده‌اند؛ قیام امام حسین(ع) یکی از قیام‌هاست و البته یگانه‌ترین و بی‌مانندترین‌شان و در واقع قیام امام حسین(ع) از حالت یک واقعه در یک زمان درآمده، تعمیم یافته و به‌نوعی بی‌زمانی یا فرازمانی رسیده است.
وی یادآور شد: سیدالشهدا(ع)، سفارش‌های زیادی را برای بشریت مطرح کرده‌اند؛ ما اگر هدف امام (ع)را از قیام در سخنرانی‌های ایشان مرور کنیم، می‌بینیم که با شعارهایی که در سایر قیام‌های شیعی طول تاریخ مطرح شده است، انطباق کامل دارد.
رضایی ضمن اشاره به ابعاد مختلف تاثیر حادثه‌ عاشورا بر جامعه‌ شیعه خاطرنشان کرد: این‌که تصور شود تاثیر واقعه‌ کربلا تنها در بعد سیاسی بوده است، صحیح نیست؛ به عکس، تاثیر حادثه‌ عاشورا بیشتر ابعاد غیرسیاسی داشته و ائمه شیعه تلاش زیادی برای جاودانه کردن عاشورا داشته‌اند و آن را بسیار فراتر از یک اثر سیاسی صرف و قیام مسلحانه نشان داده‌اند.
وی عنوان داشت: به دنبال نهضت سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع)، قیام‌ها و انقلاب‌های فراوانی به وقوع پیوست، از جمله قیام مختار، قیام زیدبن‌ علی‌بن‌الحسین(ع)، قیام یحیی‌بن زید‌بن علی‌بن‌الحسین(ع)، قیام عباسیان، قیام شهید فخّ و قیام‌های دیگر و این انقلاب‌های مذکور برآمده از اثر استثنایی نهضت کربلا هستند.
انتهای پیام/ص30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول