اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

زیبایی‌های عاشورا در مجالس مذهبی‌ تبیین شود

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه کربلا و عاشورا دارای ابعاد مختلفی است و جلوه‌های زیبایی دارد، گفت: زیبایی کربلا خطبه‌ها و رشادت‌های امام حسین و برخوردهای با دشمن است و باید در مجالس مذهبی نسبت به این مسائل بیشتر توجه شود.

زیبایی‌های عاشورا در مجالس مذهبی‌ تبیین شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امشب در جمع عزاداران حسینی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در سخنانی با اشاره به پاسخ‌های امام حسین(ع) به نامه‌هایی که افراد مختلف با جایگاه‌های متفاوت به ایشان می‌نوشتند بیان داشت: امام حسین(ع) در پاسخ به کارگزاران و حاکمان پاسخ‌های محکمی می‌دادند ولی امام حسین(ع) به کسانی که از روی خیرخواهی از امام می‌خواستند که راهی کوفه نشوند، جواب‌های مختصر ارائه داده‌اند.
وی افزود:‌ دسته سوم جواب امام حسین(ع) به خواص از جمله محمد حنفیه، ام ثلمه، عبدالله بن جعفر است و ایشان برای خواص از شهادت خود سخن می‌گفت و بیان می‌داشتند که این اتفاق هم قطعی است.
استاد حوزه علمیه قم دسته چهارم را سران قبائل و روسا عنوان کرد و یادآور شد: امام به شش نفر از سران بصره نامه نوشت و برای این افراد بیان امام حسین(ع) فرق می‌کند.
وی گفت: امام حسین(ع) در نامه خود به این افراد از زیرپاگذاشته شدن سنت پیامبر، بروز بدعت در دین و فراموش شدن امر به معروف و نهی از منکر سخن گفتند.
 رفیعی تاکید کرد: امام در آن شرایط دو راه بیعت و شهادت را در پیش داشتند و چون بیعت امکان پذیر نبود راه شهادت را در پیش گرفتند.
وی در ادامه با اشاره به مسئله استخاره و مطرح شدن این مسئله در روایات گفت: در روایات اکثر مواردی که درباره استخاره سخن به میان آمده است، منظور این است که در کارها توکل به خدا نموده و از خدا بخواهیم که کار را به سرانجام خیر برساند و منظور استخاره با قرآن و تسبیح نیست.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بیشتر روایاتی که توصیه به استخاره کرده است، منظور طلب خیر از خداوند است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به داستانی از نیت قلبی علامه امینی اظهار داشت: علامه امینی نیت کرده بود که ابتدا هر کتابی که درباره امیرالمومنین است را ببیند و سپس الغدیر را بنویسد.
 رفیعی اضافه کرد: ایشان متوجه شد که کسی کتابی در نجف درباره امیرالمومنین نوشته بود و برای دریافت این کتاب به نزد وی رفت، ولی نویسنده کتاب از ارائه آن خودداری کرد و گفت که فقط دو جلد از این کتاب وجود دارد.
وی با اشاره به عزیمت علامه امینی به حرم امیرالمومنین تصریح کرد: ایشان هنگام حضور در حرم علی(ع) طلب خیر کرده و به دلش می‌افتد که راهی کربلا شود.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به عزیمت علامه امینی و حضور در حرم امام حسین(ع) گفت: وقتی که او وارد حرم امام حسین(ع) شد کسی نزد او رفته و گفت که پدرم از دنیا رفته و شاید کتاب‌های او به درد شما بخورد و وقتی علامه امینی به منزل وی می‌رود نخستین کتابی که مشاهده می‌کند همان کتابی بود که نویسنده آن را به علامه امینی نداده بود.
وی در ادامه با اشاره به مسئله نامه‌های کوفیان به امام حسین(ع) گفت: بسیاری از افراد به امام حسین(ع) نوشتند که به کوفه نرود و بعد از شهادت مسلم مشخص شد که نامه‌های کوفیان پشتوانه ندارد.
 رفیعی با اشاره به تذکر شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی گفت: کسانی تصور می‌کنند که تنها انگیزه قیام امام حسین (ع) نامه‌های کوفیان بوده است، ولی چنین نیست چرا که بعد از شهادت مسلم بی‌اساس بودن دعوت کوفیان مشخص شد.
وی خاطرنشان کرد: انگیزه قیام امام حسین (ع) مبارزه با یزید بوده است و کوفه به نوعی یک پایگاه بوده که تا حدی در آن شرایط مهیا بوده است.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: کسی نباید فکر کند که انگیزه قیام امام حسین (ع) نامه‌های کوفه بوده است چرا که انگیزه قیام ایشان مبارزه با ستم است.
وی تصریح کرد: در نامه‌های اباعبدالله از جمله نامه‌ای که به محمد حنفیه نوشته‌اند، سخنی از کوفه نیست بلکه سخن برای اصلاح امت و احیای امر به معروف و نهی از منکر است.
 رفیعی با اشاره به اینکه کربلا و عاشورا دارای ابعاد مختلفی است، تاکید کرد: یک بعد از کربلا بعد مصیبت است ولی کربلا جلوه‌های زیبایی دارد.
وی افزود: زیبایی کربلا خطبه‌ها و رشادت‌های امام حسین و برخوردهای با دشمن است و باید در مجالس مذهبی نسبت به این مسائل بیشتر توجه شود.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول