اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون برنامه‌ریزی سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد:

انجام 2000 بازرسی برنامه‌ای در سال جاری در کشور

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان بازرسی کل کشور گفت: در سال جاری علاوه بر هزاران بازرسی موردی بالغ بر 2 هزار بازرسی برنامه‌ای نیز به منظور ارتقای سلامت اداری و افزایش رضایت‌مندی جامعه تصویب و ابلاغ شده است.

انجام 2000 بازرسی برنامه‌ای در سال جاری در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، غلام‌حسین بلندیان سه‌شنبه شب در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پیگیری مطالبات و احقاق حقوق مردم در ارتباط با دستگاه‌های اداری و اجرایی یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان بازرسی کشور تلقی می‌شود، اظهار کرد: این سازمان به عنوان یک دستگاه نظارتی وظیفه دارد که بر اساس اصل 174 قانون اساسی بر روند اجرای امور در دستگاه‌های اداری و اجرایی نظارت کند و در نهایت با جمع‌بندی کارشناسی در قالب پیشنهاد، نظر و انتقاد موانع موجود را به منظور حل مشکل به ارگان‌ها و مجموعه‌های دولتی گوشزد کند.
وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی نوعی نافرمانی اداری را نسبت به اجرای پیشنهادات از خود بروز می‌دهند، افزود: در حال حاضر 66 درصد از مجموعه‌های اجرایی کشور از نافرمانی اداری برخوردارند که طی دو سال اخیر این موضوع در استان همدان بهبود چشم‌‌گیری یافته است.
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان بازرسی کل کشور در ادامه بیان کرد: هم‌اکنون آیین‌نامه رئیس قوه قضائیه مبنی بر به‌کارگیری بازرسان و ناظران افتخاری ابلاغ شده است که در این عرصه برای تشکیل یک زنجیره 30 هزار نفری علاوه بر افراد دانشگاهی و صاحب هویت خبرنگاران نیز می‌توانند شامل این مجموعه باشند.
وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با نظارت بر دستگاه‌های اجرایی در سطح استان‌ها دیدگاه تمرکززدایی در حال تبیین است که بر همین اساس نیز با تکیه بر سیاست توسعه‌گرایی در برنامه‌های کشور اختیارات زیادی به استان‌ها محول شده است.
بلندیان با اشاره به میزان بازرسی‌ها در سال جاری گفت: در حال حاضر هزاران بازرسی موردی در سطح کشور صورت گرفته است که امسال علاوه بر این نوع بازرسی بالغ بر 2 هزار بازرسی برنامه‌ای به منظور ارتقای سلامت اداری و افزایش رضایت‌مندی جامعه تصویب و ابلاغ شده است.
وی با تأکید بر اینکه نظارت بر امور اقتصادی کشور به صورت خرد صورت می‌گیرد، ادامه داد: اقتصاد کشور دولتی، با دیدگاه کلان و وابسته به انرژی فسیلی است و لذا نوعی وابستگی بین اقتصاد و دستگاه‌های اجرایی به وجود آمده است.
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان بازرسی کل کشور گفت: نظارت بر مدیران اجرایی و اجرای صحیح تعهدات ارتقا و افزایش بهره‌وری را به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه شناسایی مدیران ریسک‌پذیر، دست پاک و متعهد در دستور کار سازمان بازرسی کشور قرار گرفته است، تأکید کرد: در سال آینده به منظور جلوگیری از فساد و رانت‌خواری انجام اقدامات کنترلی و نظارتی به صورت کلان و بر روی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ادامه خواهد یافت.
بلندیان اضافه کرد: در حال حاضر بیشترین نارضایتی‌ها در کشور از شهرداری، مجموعه بهداشت و درمان، بانک‌ها، آموزش و پرورش و راه و شهرسازی مطرح می‌شود.
وی با اشاره به روند انتخابات پیش‌رو و تخلفاتی که ممکن است که در این برهه از زمان رخ دهد، اظهار کرد: ناظر انتخابات بر طبق قانون اساسی شورای نگهبان است و سازمان بازرسی نیز تخلف دستگاه‌های اجرایی و اداری را در قالب کمیسیون ابلاغی قوه قضائیه مورد بررسی قرار می‌دهد.
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرد: اگر هر دستگاهی بخواهد با استفاده از بودجه دولتی برای یک کاندیدای مشخص کار تبلیغ را انجام دهد این کار جرم و به عنوان یک امر غیر قانونی تلقی می‌شود.
وی افزود: تاکنون بیش از یک‌هزار و 200 پرونده در بازرسی‌های برنامه‌ای و بیش از 10 هزار بازرسی موردی در این سازمان صورت گرفته است.
بلندیان بیان کرد: نظارت بر معاملات دولتی که دارای مناقصه یا مزایده هستند در استان همدان سبب شد تا 30 میلیارد تومان اعتبار به بیت‌المال بازگردانده شود.
وی ادامه داد: در سال جاری روند جلوگیری از معوقات بانکی کشور نیز صورت گرفت که نتیجه این کار برگشت سرمایه به بیت‌المال و بانک‌ها در حدود 50 هزار میلیارد تومان بوده است.
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمان بازرسی کشور اضافه کرد: در حفظ اموال و زمین‌های دولتی، جلوگیری از زمین‌خواری، نظارت بر کمیته اعتبارات بانک‌ها، نظارت بر صندوق توسعه ملی و همچنین در نظارت بر روند اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری به موفقیت‌های چشم‌گیری رسیده‌ایم.
وی شفاف بودن معاملات دولتی را یکی از مسائل مهم در سلامت اداری کشور دانست و بیان کرد: دولت سایتی به منظور انعکاس مناقصه و مزایده‌ها راه‌‌اندازی کرده که تنها 17 درصد از معاملات دولتی در این سامانه به ثبت رسید.
بلندیان افزود: با راه‌اندازی این سایت در سازمان بازرسی کشور تاکنون بیش از 10 هزار معامله دولتی که نیاز به مناقصه یا مزایده دارند به ثبت رسیده است و عموم مردم می‌توانند این معاملات را مشاهده کنند.
وی همچنین در حالی که رئیس سازمان بازرسی تاکنون بارها از جریان انحرافی سخن گفته است، در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تخلفات جریان انحرافی را شناسایی کردید یا نه پاسخ داد "جریان انحرافی اصلا چی هست" و افزود: از این سؤال‌ها دیگر نپرسید.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول