اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از وضعیت نامطلوب ورزش در هندیجان گزارش می‌دهد؛

آخرین نفس‌‌های ورزش هندیجان احساس می‌شود

خبرگزاری فارس: ورزش هندیجان آخرین روزهای عمر خود را سپری می‌کند و در انتظار ذره‌ای نگاه توجه‌آمیز از سوی مسئولان استانی و کشوری است.

آخرین نفس‌‌های ورزش هندیجان احساس می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از هندیجان در جنوب شرقی استان کهنسال خوزستان و در 70 کیلومتری جنوب شرقی بندر ماهشهر، شمال خلیج فارس و شمال غرب دیلم، شهری است به نام "هندیجان" با قدمتی بیش از 3 هزار سال که رودخانه ای موسوم به هندیجان یا زهره این شهر را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.

* استعدادهای ورزش هندیجان زبانزد خاص و عام است
ورزش شهرستان هندیجان به گفته ورزشکاران و وجود شواهد و قراین موجود که از دید کسی پوشیده نیست در وضعیت بسیار نابسامانی بوده و اعتراض‌های بسیاری از سوی ورزشکاران هیئت‌های ورزشی و باشگاه‌های فوتبال نسبت به اهمیت ندادن به آنها شده است.
استعدادهای فراوان این جوانان در سطح کشور زبانزد خاص و عام شده که گوشه‌ای از آن کسب مقامات برتر در سطح استان و کشور توسط هیئت‌های رزمی، کسب مقام دوم نوجوانان و جوانان در رشته فوتبال در سطح کشور، ارتقای جایگاه باشگاه‌های فوتبال و حضور در مسابقات سوپر لیگ استان خوزستان است.
با وجود اینکه شهرستان هندیجان در حال حاضر سه نماینده در مسابقات لیگ برتر خوزستان دارد زمین چمن ورزشگاه تختی این شهرستان با وضعیت نامناسب پیست و جایگاه نیمکت ذخیره در شأن بازیکنان خلاق و با استعداد این شهرستان نیست.
لازم به ذکر است که نمایندگان این شهرستان در حال حاضر تنها تیم‌های شاهین در لیگ برتر فوتبال رده بزرگسالان خوزستان، تیم ساحل در لیگ برتر امید فوتبال خوزستان و تیم خلیج فارس در لیگ برتر فوتسال خوزستان هستند.
در شهرستان هندیجان، تب و تاب فوتبال به گونه‌ای‌ست که هواداران فوتبال در این شهر برای تماشای بازی‌های لیگ برتر بر روی موتورهای شخصی خود و به صورت ایستاده روی پا 90 دقیقه را به تماشای بازی و تشویق نمایندگان شهرشان می‌پردازند.
جذب اعتبارات لازمه از استان و اعتبارات ملی برای ساخت یک استخر سرپوشیده به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان و مبلغ 30 میلیون تومان برای هزینه‌های هیئت‌ها و دیگر امکانات صورت گرفته که افتتاح دو سالن سرپوشیده و پیگیری افتتاح یک سالن دیگر، از مصوبات دوره اول سفر ریاست جمهوری به شهرستان هندیجان بوده است. 
البته تاکنون قول و مساعدت‌هایی در خصوص ارتقای سطح ورزش شهرستان به مردم داده شده اما در این زمینه حرکت جدی صورت نگرفته است.
مثلاً طی جلسه‌ای، جمعی از جوانان و ورزشکاران هندیجانی با مسئولان و نماینده مردم در مجلس هندیجان حضور پیدا کرده و پای درد دل ورزشکاران و انتقادهای فراوان آنان نشستند.
در این نشست صمیمانه بررسی مشکلات و قول حل آنها از ناحیه ادارات و استان خوزستان نیز داده شد.
همچنین در جلسه مذکور قول داده شد تا سبک کونگ‌فو ساخ که از ورزش‌های ابداعی یکی از مربیان فعال هیئت کونگ‌فو شهرستان است به ثبت ملی برسد.
به هر حال وضعیت نابسامان ورزش در این منطقه به‌گونه‌ای ا‌ست که جوانان را دلزده کرده و بنا به گفته خودشان « از ورزش بیزار شده‌اند».

* توجه به ورزش جامعه را از اعتیاد پاک می‌کند
یک متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناس اجتماعی در خصوص اهمیت ورزش در بین جوانان چنین می‌گوید: در جهان امروز به دلیل صنعتی شدن امور، فعالیت‌های بدنی کاهش یافته و همین امر بر مشکلات روحی و روانی انسان‌ها اثر می‌گذارد.
اگر در مدارس به زنگ ورزش اهمیت لازم و شایسته‌ای داده شود جامعه از اعتیاد و بیماری‌های روحی و روانی پاک خواهد شد، از آنجایی‌که دوران ابتدایی دوران شکوفایی استعدادهای مختلف تحصیلی، هنری و ورزشی‌ است، مربیان آموزشی باید در این دوران استعدادها را شناسایی و دسته‌بندی کرده و آنها را به سوی علایقشان هدایت کنند.

* حذف ورزش برابر با حذف ورزش‌خواهی
در کشور ما به جای شناسایی استعدادها و تقویت برنامه‌های ورزشی که موجب شادابی جسم و روح افراد جامعه می‌شود، آن را از برنامه‌های مدارس حذف کرده‌اند.
از دیدگاه آسیب‌شناسی رفتاری، حذف ورزش به معنای دور کردن دانش‌آموزان از روحیه ورزش، دور کردن از ورزش‌دوستی و ورزش‌خواهی است.
اگر ما همانند کشورهای پیشرفته در ورزش از دبستان‌های ابتدایی استعدادها را شناسایی کنیم، با توجه به جمعیت جوان کشور می‌توانیم یکی از ورزشکارسازترین کشورهای دنیا باشیم.
تنها ورزش است که می‌تواند نوجوانان را از آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها به ویژه اعتیاد، خودکامگی، پرخاشگری و افسردگی دور نگهدارد، در کنار پرورش جسم به پرورش روح نیز باید توجه شود.
افزایش اعتقادات، تقویت بنیان خانواده، پرهیز از عوامل مخرب، استفاده درست از عمر، توجه به ورزش و... از جمله نکاتی است که باید در راستای سلامت و سر زندگی جامعه مورد توجه قرار گیرد، البته رشد علمی در عرصه ورزش در ایران قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست.
در سال 58 در کشور تنها سه دانش‌آموخته تربیت‌بدنی در مقطع دکترا داشتیم، در حالی که هم‌اکنون بیش از 300 نفر دکترای تربیت‌بدنی داریم، با وجود همه فعالیت‌های انجام شده، رشد علمی ورزش در توسعه ورزش در عرصه جامعه تاثیر چندانی نداشته است.

* نگاه انتفاعی مهمترین عامل عدم‌پیشرفت ورزش در جامعه
البته نگاه درآمدزایی و انتفاعی به ورزش یکی از عوامل توسعه‌نیافتگی آن است، تحقیقات نشان می‌دهد تنها پنج درصد مردم به ورزش همگانی می‌پردازند، هر چند تربیت‌بدنی این نسبت را 10 درصد اعلام کرده اما این آمار وضعیت خوبی برای ورزش و جامعه ایرانی با 70 میلیون جمعیت نیست.

* دانشگاه تبلور ترویج ورزش در جامعه
دانشگاه تبلور ترویج ورزش در جامعه است و اخلاق خوب و سلامتی از طریق ورزش به دست می‌آید. امروز ورزش سنتی جای خود را به ورزش تخصصی داده است، در عرصه ورزش نیاز جدی به مدیریت و برنامه‌ریزی داریم و باید بپذیریم که از ورزش همگانی به ورزش قهرمانی دست پیدا خواهیم کرد، جامعه ما نیازمند توجه بیشتر به ورزش است و برای این آغاز جایی بهتر از دانشگاه وجود ندارد، زیرا آغاز این حرکت می‌تواند جامعه را در شعاع خود قرار دهد.

* ورزش هندیجان در حال ریزش است  
نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت ورزش این شهرستان اظهار داشت: ورزش هندیجان نیازمند تحول جدی است.
وی با بیان اینکه ورزش هندیجان در حال ریزش است، افزود: با توجه به کمبود و کاستی‌های مراکز ورزشی در هندیجان، ورزش این شهرستان به تحول جدی نیاز دارد.
خلیل حیات‌مقدم اضافه کرد: هندیجان یکی از بنادر جنوبی استان خوزستان است که با وجود ظرفیت و قابلیت‌هایی جوانان مستعد و پرتلاش این شهرستان، فقر ورزش در این شهرستان سایه افکنده است.
وی در این زمینه به‌عنوان نمونه به استان آذربایجان که یک استان کوهستانی است اشاره کرد و افزود: در بعضی از مناطق، ورزش توسط مسئولان به‌خوبی حمایت می‌شود به‌عنوان مثال در استان آذربایجان که به تیم‌ قایق‌رانی آن بسیار بها داده شده و اکثر بازیکنان این تیم به مسابقات جام‌ ملت‌های آسیا دعوت شده‌اند.
نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: با این وجود شهرستان هندیجان که بندر، رودخانه و دریا دارد، از حمایت مسئولان محلی و استانی بی‌نصیب مانده و حتی یک تیم قایق‌رانی هم ندارد.
وی در ادامه به قابلیت‌های جوانان هندیجانی اشاره کرد و گفت: هیئت‌های ورزشی این شهرستان با وجود نداشتن هیچ‌گونه وسایل ورزشی در مسابقات استانی و کشوری نیز به مقام‌هایی دست یافته‌اند.
حیات‌مقدم عنوان کرد: تیم فوتسال شهرستان هندیجان با جوانان پرتلاش و مستعد توانست در کشور رده دوم را از آن خود کند.
وی ادامه داد: هیئت‌های ورزشی فوتبال، کاراته، کشتی و دیگر رشته‌ها شهرستان هندیجان برای حضور ورزشکاران در مسابقات حتی لباس تدارک ندیدند و این امر برای ورزش جای بسی تأسف است.
نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ورزشکاران هندیجان باید برای برگزاری مسابقات استانی با هزینه خودشان لباس تهیه کنند، اضافه کرد: عدم دسترسی به امکانات ورزشی و نبود استخر در این بندر باعث شده که جوانان با وجود خطراتی در پیش‌رو در رودخانه‌ها شنا کنند.
وی با بیان اینکه هر ساله شاهد کسب مقام اول استانی و کشوری از سوی ورزشکاران این شهرستان هستیم، افزود: کسب این عناوین و امتیازها، افتخاری برای استان خوزستان به‌شمار می‌رود و از این نظر بسیار مهم و ارزشمند است.
حیات‌مقدم در ادامه با بیان اینکه فقر ورزش در این شهرستان باعث بی‌انگیزگی جوانان و نوجوانان به ورزش شده، ادامه داد: این امر سبب شده که جوانان هندیجانی از ورزش دلسرد شده و حتی در مواردی فعالیت ورزشی خود را به طور کامل کنار گذاشته‌اند.
وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به غیراستاندارد بودن زمین‌های چمن فوتبال، عنوان کرد: باید به دنبال این باشیم تا امکانات بهینه را برای ورزشکاران فراهم ساخته و جوانان را به سوی ورزش دعوت کنیم.

* ورزش در چشم جوانان هندیجانی سیاه شده است
رئیس هیئت مدیره تیم فوتبال شاهین هندیجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان با انتقاد به عدم‌توجه مسئولان به ورزش این شهرستان اظهار داشت: تیم فوتبال شاهین هندیجان خداحافظی می‌کند.
وی افزود: در صورت عدم‌حمایت اداره ورزش خوزستان و یا کشور، تیم فوتبال شاهین این شهرستان از لیگ برتر خداحافظی می‌کند.
اسماعیل شعبانی تصریح کرد: تیم فوتبال شاهین هندیجان تنها تیم فوتبال نماینده این شهرستان است که بعد از گذشت پنج سال حضور در لیگ دسته اول باشگاه‌های استان خوزستان در رده بزرگسالان توانست با درخشش بازیکنان گمنام خود به لیگ برتر باشگاه‌های استان خوزستان 90 ـ 91 راه یابد.
وی افزود: با وجود استعدادهای درخشان در این تیم متأسفانه مسئولان هیچ‌گونه توجه و نگاهی به حمایت از تیم شاهین ندارند.
وی گفت: شهرستان هندیجان از جنوبی‌ترین و محروم‌ترین مناطق استان خوزستان بوده و دارای جوانان بااستعداد، خلاق و شکوفایی ا‌ست.
رئیس هیئت مدیره تیم فوتبال شاهین هندیجان اضافه کرد: بازیکنان متشکل تیم فوتبال شاهین هندیجان با کمترین امکانات و منابع مالی و مادی به مسیر پرپیچ و خم خود ادامه داده و در بین آنها دانشجو، صیاد، دانش‌آموز و حتی کشاورزی نیز دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه باید جوانان این شهرستان مورد حمایت بیشتر مسئولان استانی قرار گیرند، خاطرنشان کرد: باید بگویم تیم فوتبال شاهین هندیجان به بن‌بست رسیده و دیگر راهی برای ادامه ندارد.
شعبانی ادامه داد: در هفته دوم حضور در مسابقات قصد کناره‌گیری و انصراف را داشتیم که تنها به دلیل عشق و علاقه جوانان شهرستان به ورزش و همچنین هواداران این تیم به بازی‌ها ادامه دادیم.
با بیان اینکه تاکنون حتی یک ریال از حساب سازمان و یا اداره‌ای به حساب این باشگاه واریز نشده وی بیان کرد: بازیکنان تیم فوتبال شاهین هندیجان با اقتدار هر چه تمام و مردانه در برابر مشکلات ایستاده‌اند و تاکنون خم به ابرو نیاورده، به آینده درخشان‌شان فکر می‌کنند.
رئیس هیئت مدیره تیم فوتبال شاهین هندیجان افزود: نه هزینه‌ای برای تأمین رفت‌و‌آمد بازیکنان و نه اعتباری برای حل حتی بخش کوچکی از مشکلات بازیکنان، هیچ فرد و یا سازمانی به این باشگاه توجه نمی‌کند.
وی اضافه کرد: البته تاکنون پیگیری‌های مکرری از طرف ما صورت گرفته که تاکنون هیچ نتیجه و یا عکس‌العملی را شاهد نبوده‌ایم.
شعبانی با اشاره به اینکه این باشگاه هیچ‌گونه اسپانسر مالی ندارد، ادامه داد: در صورتی‌که تا پایان هفته پنجم از طرف اداره کل ورزش استان خوزستان و یا کشور به فوتبال این شهرستان کمکی نشود از مسابقات لیگ‌برتر دست کشیده و خداحافظی می‌کنیم.
وی همچنین در پایان گفت: بی‌توجهی به ورزش این شهرستان، ورزش را در چشم جوانان منطقه سیاه کرده است.
 
* ورزش شهرستان هندیجان به کندی پیش می‌رود
سرپرست اداره ورزش و جوانان هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان اظهار داشت: ورزش در این شهرستان به دلیل نداشتن حامی مالی به کندی پیشرفت می‌کند.
امید احمدزاده درباره فعالیت این شهرستان در ورزش همگانی گفت: در بعضی مناسبت‌های مختلف در این زمینه فعالیت می‌کنیم اما در برگزاری این برنامه‌ها از سوی دستگاه‌هایی نظیر شهرداری حمایت نمی‌شویم.
وی ادامه‌ داد: از سال 88 به بعد تحول خوبی را در ورزش این شهرستان شاهد بودیم و در مسابقات استانی و کشوری حضور خوبی داشتیم، در رده ‌سنی زیر 15 سال دو ملی‌پوش فوتسال داشتیم. همچنین گلف این شهرستان اکنون در مسابقات سوپر لیگ کشور حضور دارد.
احمدزاده خاطرنشان‌کرد: هندیجان مانند ماهشهر، امیدیه و بندرامام، پتروشیمی و نفت ندارد و بیشتر فعالیت آن‌ها به دلیل داشتن چنین حمایت‌کننده‌هایی برگزار می‌شود.
وی تصریح‌کرد: اگر هیئت‌های ورزشی ما حمایت شوند پیشرفت خوبی خواهیم داشت و می‌توانیم سالن‌های ورزشی خود را به خوبی تجهیز کنیم.
سرپرست اداره ورزش و جوانان هندیجان خاطرنشان کرد: ورزش بانوان این شهرستان نیز در رشته‌های والیبال، آمادگی‌جسمانی، ووشو، کاراته و فوتسال فعالیت خوبی دارند ولی هم‌چنان در بخش بانوان به فرهنگ‌سازی بیشتری نیاز است.

* واگذاری تیم فوتبال شاهین هندیجان خیانت به مردم است
سرپرست تیم فوتبال شاهین هندیجان نیز در خصوص وضعیت نامطلوب ورزش در این شهرستان چنین اظهارنظر کرد: باشگاه‌های شهرستان هندیجان که در حال حاضر در مسابقات استانی در رده‌های مختلف در حال فعالیت هستند از نظر مسائل مالی واقعاً در فشار هستند.
وی افزود: بعد از سال‌ها انتظار هندیجان در سطح استان خوزستان دارد صاحب یک جایگاه قوی می‌شود؛ به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که حاصل زحمات فرزندان این منطقه به همین راحتی از دست برود.
بهنام خزعلی اضافه کرد: اینکه بخواهند این تیم را به شهر دیگری واگذار کنند خیانت به جوانان هندیجانی‌ست.
وی ادامه داد: شاهین متعلق به هندیجان است و در تدارک هستیم به زودی در یک نشست مشکلات این باشگاه را برطرف کنیم.
مربی تیم فوتبال شاهین هندیجان تصریح کرد:  در ضمن هیئت فوتبال شهرستان در بحث مسائل مربوط به زمین چمن همیشه همکاری خوبی با این باشگاه داشته و ما هم برای مسئول هیأت فوتبال شهرمان آرزوی توفیق و بهروزی را داریم.
وی با بیان اینکه در شهرستان هندیجان و در جامعه ورزشی آن همه کسانی که درمیادین ورزشی در حال فعالیت و جنب‌وجوش هستند همگی علاقمند، خوش‌قلب و با نیت پاک به ورزش ادامه می‌دهند.
خزعلی گفت: ورزش این شهرستان رو به مرگ است و آخرین نفس‌های خود را می‌کشد.
سرپرست تیم فوتبال شاهین هندیجان در ادامه با بیان اینکه از مسئولان استانی و کشوری تقاضای همکاری و حمایت داریم گفت: ورزش این شهرستان چون شهرش بسیار مظلوم واقع شده است.
وی خاطرنشان کرد: در کجا این جهان شماها سراغ دارید یک بازی در هر رشته ورزشی که باشد بدون داور برگزار شود.
خزعلی افزود: جوانان این شهرستان تنها امیدشان به تیم فوتبال شاهین بوده و هست و با جان و دل از آن حمایت می‌کنند.
وی اضافه کرد: اگر این تیم به شهر و منطقه‌ای دیگر واگذار شود جوانان این مرز و بوم دیگر هیچ امیدی به ادامه ورزش در این شهرستان ندارند.
مربی تیم فوتبال شاهین هندیجان در پایان با اشاره به اینکه این تیم تاکنون افتخارات شهری، استانی و کشوری متعددی کسب کرده اظهار داشت: امیدواریم با حمایت هر چه بیشتر مسئولان به زودی شاهد ارتقا و شکوفایی بیش از پیش رونق ورزش به‌ویژه فوتبال در هندیجان باشیم.
===========
گزارش از: مریم خبازی
===========
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول