اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان:

امر به معروف موضوع اصلی قیام کربلا بود

خبرگزاری فارس: دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان گفت: امر به معروف و نهی از منکر موضوع اصلی قیام امام حسین (ع) در کربلا بود.

امر به معروف موضوع اصلی قیام کربلا بود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت حجت‌الاسلام غلامرضا شفیعی‌زاده ظهر امروز در همایش مساجد، هیئت‌های مذهبی، کانون‌ها و اصناف گیلان در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان اظهار داشت: یکی از پیام‌ها و اهداف اصلی نهضت امام حسین(ع) و قیام کربلا موضوع امر به معروف و نهی از منکر بود.
وی با اشاره به اینکه این امر در خطبه‌ها، سخنان و روایات حضرت سید‌الشهدا(ع) وجود دارد و به ما رسیده است، تصریح کرد: امام حسین(ع) به صراحت هدف و انگیزه قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر بیان ‌می‌کند.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان با بیان اینکه دوران زندگی امام حسین (ع) با حکومتی ظالم همراه بود که هدف او از بین بردن ارزش‌های اسلامی بود، اضافه کرد: حضرت سید‌الشهدا (ع) جهاد، قیام و شهادت را برگزید.
وی ادامه داد: اگر امروز ارزش‌های اسلامی و دینی زنده است مدیون فداکاری اباعبدالله‌الحسین(ع) هستیم و چون دشمنان اسلام آمده بودند تا نام پیامبر اکرم(ص)، قرآن و خدا را از تاریخ محو کنند همین امر وظیفه امام حسین(ع) را روشن می‌کند که در برابر آنها ایستادگی کند.
شفیعی‌زاده با اشاره به اینکه در باب مبانی قرآنی آیات فراوانی در باب امر به معروف و نهی از منکر داریم، خاطرنشان کرد: بالغ بر 10 آیه از قرآن کریم که وظیفه ما را در این زمینه بیان می‌کند وجود دارد. 
وی ابراز داشت: ظرفیتی که در باب امر به معروف و نهی از منکر است در هیچ‌یک از مبانی‌ اسلامی از جمله نماز و حج برای سالم‌سازی جامعه وجود ندارد.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان با تاکید بر اینکه قرآن به کسانی که بخواهند درباره امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی کنند هشدار داده است، اذعان داشت: از ائمه اطهار (ع) سفارش‌های فراوانی در رابطه با این بحث آمده که تکالیف ما را روشن کرده است.
شفیعی‌زاده با اشاره به اینکه در جامعه اگر منکری دیده شد حتما باید با آن مبارزه کرد، افزود: اگر معروفی در جامعه دیده شد باید در گسترش آن مساعدت کرد.
وی بیان داشت: فریضه‌ای که برای سالم‌سازی اجتماع و مردم می‌تواند نقش خوبی را ایفا کند بحث امر به معروف و نهی از منکر است.
امام جمعه موقت رشت اضافه کرد: در سوره اعراف درباره داستان قوم بنی اسرائیل آمده است که گروهی منکرات و گروهی معروف را انجام دادند که عذاب الهی شامل کسانی شد که منکر انجام می‌دادند و کسانی که منکر را نهی نمی‌کردند شامل آنها نیز شد و راضی شدن به انجام منکرات شامل کسانی که منکر را انجام می‌دهند نیز می‌شود.
وی بیان داشت: قرآن برای کسی که مرتکب گناه شود تبعیضی قائل نمی‌شود.
شفیعی‌زاده اظهار داشت: در آیات آمده است وقتی عذاب نازل می‌شود حتی عالمی که امر به معروف و نهی از منکر انجام نمی‌دهد را نیز گرفتار می‌کند زیرا امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه عمومی و اجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه در جامعه‌ای که ما زندگی ‌می‌کنیم زنان و مردانی هستند که می‌خواهند پاک باشند و ما باید زمینه مساعدی را برای حیات طیبه مادی و معنوی آنها فراهم کنیم، تصریح کرد: اگر همه مکان‌ها را آلوده کنیم تمام افراد آلوده می‌شوند. 

*قانون اساسی میثاق ملی کشور است


امام جمعه موقت رشت با بیان اینکه قانون اساسی میثاق ملی کشور ماست و باید به اصول آن عمل کنیم، یادآور شد: در بسیاری از اعمال اصولی در آن نداریم به طوری که در بحث امر به معروف و نهی از منکر اصول وجود دارد اما کسی به آن عمل نمی‌کند.
وی گفت: اگر دولت به وظایف خود عمل نکند تمام آحاد مردم وظیفه دارند امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند.
شفیعی‌زاده، شکل‌گیری نهضتی از هیئت‌های مذهبی، کانون‌ها، اتحادیه‌ها و مساجد را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: باید افراد را به انجام این امر ملزم کنیم.
وی با بیان اینکه روحانیت حتی زمانی که جامعه به آنها اهانت کند از اهداف و تکالیف خود دست نمی‌کشند، خاطرنشان کرد: مردم نباید فکر کنند که چون امکانات وجود ندارد بنابراین وظیفه‌ای در قالب این مسائل نداریم و این امور به آنها مربوط نمی‌شود.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان، توسعه این دو فریضه در جامعه را مهم دانست و تصریح کرد: ما می‌توانیم تمام نا‌هنجاری‌های گیلان را با توجه به شرایط جغرافیایی آن در عرض یک سال بر‌طرف کنیم.
معاون تشکل‌های مردمی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان نیز در این مراسم هدف از برگزاری همایش مذکور را، عمل به شعار تذکر لسانی وظیفه همگانی، عنوان کرد.
منصور قربانی با اشاره به اینکه هدف دوم این همایش عمل به کلید واژه قرآنی امر به معروف و نهی از منکر است، اذعان داشت: هدف سوم از برگزاری مراسم مذکور این است که باید شورای امر به معروف و نهی از منکر در تمام تشکل‌ها بر‌پا شود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول