اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حرکت 14هزار خانوار؛

کوچ پاییزه عشایر استان کرمانشاه آغاز شد

خبرگزاری فارس: همزمان با سرد شدن هوا در مناطق ییلاقی استان کرمانشاه، 14هزار خانوار عشایری به همراه یک میلیون و 500 هزار راس دام کوچ پاییزه خود را به سوی مناطق گرمسیری استان کرمانشاه و استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان آغاز کردند.

کوچ پاییزه عشایر استان کرمانشاه آغاز شد
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، به نقل از روابط عمومی امور عشایر استان کرمانشاه، مرتضی قاسمی مدیر امور عشایر استان کرمانشاه در جلسه ستاد مدیریت کوچ پاییزه عشایر که با حضور فرمانداران و مسئولان ادارات ذی‌ربط شهرستان‌های گرمسیری، در منطقه عشایری پشته حاجیان از توابع شهرستان گیلانغرب تشکیل شد، با اشاره به نقش عشایر استان در تولید گوشت قرمز و سایر فرآورده های دامی اظهار کرد: عشایر استان سالانه با تولید بالغ بر 16هزار و 750 تن گوشت قرمز، 29 هزار تن شیر، 600 تن روغن حیوانی و افزون بر هزار و 630 تن انواع الیاف دامی نقش بسزایی در تولید فرآورده‌های دامی و اقتصاد استان دارند.
قاسمی با اشاره به خدمات‌رسانی به عشایر استان توسط امور عشایر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با به کارگیری 30 دستگاه کامیون تانکردار روزانه بیش از دو‌هزار متر مکعب آب آشامیدنی سالم برای مصرف شرب خانوار و دام بین بیش از هفت‌هزار خانوار عشایر توزیع شده و آبرسانی در مناطق گرمسیری محل استقرار عشایر تا پایان سال جاری به طور مستمر ادامه خواهد داشت.
مدیر امور عشایر استان همچنین با اشاره به راهگشایی، تعمیر و مرمت راه های  عشایری، گفت: به منور دسترسی آسان عشایر به مرتع و اتراق گاه های خود در شش ماهه اول سال جاری بیش از 320 کیلومتر راه و گذرگاه های عشایر تعمیر و مرمت گردیده و هم اکنون اکیپ های راهگشایی این مدیریت در مناطق گرمسیری در حال تیغه زنی و مرمت راه های عشایری در این مناطق هستند.
مدیر امور عشایر کرمانشاه یکی دیگر از فعالیت‌های امور عشایر را توزیع سیلندر گاز با قیمت مصوب در جایگاه‌های شهری و عشایری برشمرد و گفت: به منظور جلوگیری از تخریب مراتع و جنگل‌ها و استفاده عشایر از سوخت پاک و سالم با استفاده از پنج دستگاه خودرو گاز رسان، گاز مایع بخشی از خانوارهای عشایری توسط این مدیریت تامین و توزیع می‌شود.
قاسمی با اشاره به فعالیت  اتحادیه و شرکت‌های تعاونی عشایری اظهار کرد: با نظارت، هدایت و حمایت این مدیریت، اتحادیه و 10 شرکت تعاونی عشایر به همراه 34 فروشگاه ثابت اقلام مورد نیاز و مایحتاج ضروری خانوارها و علوفه مورد نیاز عشایر تهیه و بین آنان توزیع می‌شود.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای کوچ پاییزه عشایر تصریح کرد: طبق هماهنگی به عمل آمده با فرمانداران، ادارات و ارگان‌های ذی‌ربط، کار ارائه خدمات رفاهی - بهداشتی، آموزشی و مسائل امنیتی عشایر استان در مسیرهای کوچ و مناطق گرمسیری بهتر از سال گذشته انجام خواهد شد؛همچنین به منظور کاهش خطرات احتمالی جاد‌ه‌ای بیش از دو‌هزار عدد تراکت هشدار دهنده و 50 عدد پلاکارد در مسیر کوچ عشایر نصب شده است.
وی افزود: برای استقرار عشایر در مناطق مرزی با هماهنگی ارگان‌های نظامی بیش از سه‌هزار عدد کارت تردد ویژه مناطق مرزی و چهار هزار برگ تردد موقت حمل مایحتاج برای عشایر صادر شده است.
مدیر امورعشایر استان در پایان ضمن تشکر از همه دستگاه‌ها و ارگان‌های خدمات رسان به جامعه عشایر، خواستار همکاری و توجه بیشتر آنان به جامعه مولد عشایر شد و گفت: در زمان کوچ عشایر کشیک شبانه‌روزی در مدیریت امور عشایر استان برقرار و شماره تلفن های 2-8236001 آماده پاسخگویی به مسائل و پیگیری مشکلات است.
انتهای پیام/ر30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول