اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین خبر داد:

آغاز توسعه نخستین خوشه صنعتی در قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین گفت: در سال 89 نقشه خوشه‌های صنعتی استان را تهیه کردیم و در سال جاری توسعه نخستین خوشه صنعتی استان را با همکاری دانشگاه آزاد قزوین آغاز کرده‌ایم.

آغاز توسعه نخستین خوشه صنعتی در قزوین
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عبدالقهار ناصحی پیش از ظهر امروز در همایش جایگاه ایمنی و بهداشت در اقتصاد بنگاه‌ها و صنایع کوچک که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، بیان کرد: طی دو تا سه سال اخیر به وظایف سازمانی ما رسیدگی به صنایع کوچک و متوسط نیز اضافه شد و این موضوع به اساسنامه افزوده شده است.
وی ادامه داد: صنایع کوچک خصوصیات ویژه‌ای به نسبت صنایع مادر دارند که نبود و یا کم بودن نیروهای متخصص در این واحدها و ضعف مالی از جمله خصوصیات است که این ویژگی‌ها موجب شده این ضعف مالی و تخصصی در تولید و روند کار تأثیر بسزایی گذارد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین اضافه کرد: البته کشورهای صنعتی و در حال توسعه برای حل این مشکلات به نکاتی رسیدند، 80 درصد صنایع در کشور ما، صنایع کوچک هستند و در اکثر کشورها رویکرد به سمت صنایع کوچک است چراکه چابکی و چالاکی در این واحدها وجود دارد و نوآوری در این واحدها می‌تواند صورت گیرد.
وی با اشاره به خوشه‌های صنعتی افزود: خوشه‌های صنعتی در عرصه صنعتی و منطقه جغرافیایی مشخص با واحدهای صنعتی مرتبط با یکدیگر تشکیل شبکه می‌دهند، در خوشه واحدهای صنعتی می‌خواهند مواد اولیه خریداری کنند و یا از خدمات فنی و مهندسی در تولید استفاده کنند به صورت مشترک، کار انجام و سازماندهی می‌شود و به تعداد زیادی از صنایع کوچک با هزینه پایین در این خوشه، خدمات‌رسانی می‌شود.
ناصحی عنوان کرد: ما در سال 89 نقشه خوشه‌های صنعتی استان را تهیه کردیم و در سال جاری توسعه نخستین خوشه صنعتی استان را با همکاری دانشگاه آزاد قزوین آغاز کردیم که خوشه صنعتی بسته‌بندی است و 180 واحد صنعتی که بیشتر آنها صنایع کوچک هستند، عضو این خوشه هستند.
وی اعلام کرد: طی دو تا سه سال باید توانمندسازی را از سوی دولت در این خوشه انجام دهیم و مشکلات شناسایی و برنامه‌ریزی شود و انجمن‌ها و تشکل بخش خصوصی را در این خوشه‌ها راه‌اندازی کنیم و ادامه فعالیت خوشه را در تأمین مواد اولیه و در بحث بازار داشته باشیم که با شبکه‌ای کار کردن در خوشه رقابت منفی از بین می‌رود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با اشاره به اهمیت ایمنی و بهداشت در صنایع کوچک تصریح کرد: بحث ایمنی و بهداشت در صنایع کوچک بسیار جای کار دارد و در بحث خوشه‌های صنعتی یکی از مواردی که مورد توجه خواهیم داشت این است که مسائل ایمنی و بهداشت را در صنایع کوچک داشته باشیم.
وی تأکید کرد: کارهای بسیاری در کشور با محوریت وزارت کار و همچنین استان‌ها انجام شده است ولی هنوز جای کار بسیار است و حوادث همچنان قابل توجه است و بر اساس آمار بیش از 22 هزار حادثه در سال 89 داشتیم و این موضوع برای ما که کشوری در حال توسعه هستیم و بنا داریم بخش اعظم اشتغال را در صنعت پیش بینی کنیم، این رقم‌ها قابل توجه و قابل تأمل است و نشان می‌دهد که راه نرفته بسیار است و باید اقدامات بسیاری را انجام داد.
ناصحی توضیح داد: در این حوزه کارهای فنی و مهندسی مقداری نیازمند بازبینی است برای راه‌اندازی یک واحد صنعتی، ابتدا انتخاب زمین است که مشخصات زمین را مشاور صنعتی تعیین می‌کند و متأسفانه دیده می‌شود، فضا کوچک است و واحد صنعتی در چنین فضایی به شکل خطرناک در حریم پیرامون کارخانه دپو شده است که این نشان می‌دهد که مطالعه خوبی در بحث انتخاب زمین صورت نگرفته و مسائل ایمنی و بهداشتی لحاظ نشده است.
وی گفت: موضوع دیگر توسعه غیرفنی است که ممکن است در کارخانه صورت گیرد و بحث دیگر در حوزه اجراست که در واحد صنعتی چند درصد بحث اطفا حریق دیده شده و یا از کارگران ماهر استفاده می‌شود و با توجه به اینکه بسیاری از حوادث در حوزه برق است چه‌قدر به این بحث توجه می‌شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین تأکید کرد: بحث رعایت نکات ایمنی و بهداشت نیاز به فرهنگ‌سازی دارد زیرا این امکان وجود ندارد که از تمام واحدها به صورت مکرر بازرسی صورت گیرد و در برنامه پنجم توسعه تأسیس نظام مهندسی صنعت دیده شده و دولت موظف به راه‌اندازی این مجموعه شده است که در این موضوع رشته تخصصی مهندسی ایمنی و بهداشت جایگاه خوبی دارد.
وی یادآور شد: طی شش سال گذشته، شهرک‌های صنعتی 9.9 برابر شده است بنابراین بحث ایمنی و بهداشت باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و این حوادث نیز بیشتر در سنین 25 تا 29 سال است و باید دست به دست هم دهیم این حوادث کاهش یابد.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول