اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشکده پزشکی نیشابور:

روز داوطلبان سلامت فرصت مغتنمی برای توسعه سلامت است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: روز داوطلبان سلامت فرصت مغتنمی برای این گروه از اقشار مردم است تا همکاری خود را در زمینه توسعه سلامت در جامعه نشان دهند.

روز داوطلبان سلامت فرصت مغتنمی برای توسعه سلامت است
محمدجعفر صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور، اظهار داشت: 14 آذر (5 دسامبر) روز جهانی داوطلب نامیده شده است.
وی افزود: این روز به منظور توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها عنوان شد و در 17 دسامبر سال 1985 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید و از آن زمان تاکنون سازمان ملل، دولت‌ها و تشکیلات مدنی از همه جهان به داوطلبان پیوسته‌اند تا در این روز از آنان تجلیل به عمل آورند.
به گفته وی، روز داوطلب فرصت مناسبی است تا با همکاری و حمایت سازمان‌های دولتی، داوطلبان بتوانند برای دستیابی به اهداف مشترک گام بردارند و نقش خود را به عنوان کانون توسعه اهداف هزاره به خوبی ایفا کنند.
صادقی با بیان اینکه دو هزار و 700 نفر داوطلب سلامت وابسته به این دانشکده در نقاط شهری، روستایی و عشایر در خدمت ارتقای سلامت جامعه خویش گام بر می‌دارند، تصریح کرد: نقش دانشگاه‌های علوم پزشکی و سیستم اجرایی نظام سلامت در تامین سلامت جامعه حدود 25 درصد بوده و 75 درصد دیگر مربوط به مردم، فرهنگ جامعه، اقتصاد، عملکرد دیگر دستگاه‌ها و در نهایت نظام مشارکت عمومی است.
وی با تاکید بر نقش داوطلبان مردمی در بخش سلامت، در سال 1369 با شکل‌گیری شبکه بهداشت و درمان کشور و موفقیت‌های به‌دست آمده، وزارت بهداشت به فکر استفاده از نیروهای مردمی برای رسیدگی بهتر به مشکلات سلامت جامعه افتاد.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا با انگیزه حل مشکلات بهداشتی حاشیه‌نشینان شهری و روستایی، وزارت بهداشت به طراحی و اجرای برنامه داوطلبان سلامت با عنوان رابطان بهداشت در جنوب تهران و حاشیه شهرهای بزرگ کشور (تبریز، شیراز و اصفهان) اقدام کرد.
این مقام مسئول نیشابور توضیح داد: در واقع این برنامه در مناطقی شکل گرفت که شبکه بهداشت و درمان به‌دلیل گسترش بی‌رویه جمعیت شهری، کمترین پوشش مراقبت‌های بهداشتی را برای گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه شهری داشت.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: این برنامه با توجه به موفقیت چشمگیری که به همراه داشت از سال 1372 در تمام نقاط شهری کشور به اجرا درآمد.
صادقی تاکید کرد: در این برنامه به‌عنوان طرحی موفق و فراگیر، اکنون بیش از 14 هزار نفر رابط بهداشت در شهر و روستاهای سراسر کشور با نظام سلامت همکاری می‌کنند.
وی ادامه داد: داوطلبان سلامت افرادی هستند که همچون حلقه محکمی ارتباط مسئولان بهداشتی را با سطوح محیطی جامعه برقرار می‌کنند و با شرکت در کلاس‌های هفتگی یا ماهانه در مراکز بهداشتی درمانی آموخته‌های خود را به 50 خانوار همسایه و افراد تحت پوشش خود منتقل و برای حفظ سلامتی خود و خانوارهای تحت پوشش تلاش می‌کنند.
وی اضافه کرد: ‌داوطلبان سلامت به منظور ترویج رفتارهای سالم در جامعه، مهارت‌های بهداشتی درمانی را فرا می‌گیرند و در دوره‌های آموزشی مستمر بهداشتی - درمانی شرکت می‌کنند تا خانواده‌ها را به استفاده از تسهیلات مراکز تشویق کنند.
این مقام بهداشتی نیشابور گفت: همچنین پیگیری مراقبت‌های بهداشتی خانوارها مانند پیگیری مراجعه کودکان زیر یک سال برای کنترل سلامتی آنها و سرشماری مرگ و میر، تولد و مهاجرت از وظایف آنها به شمار می‌رود.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: برنامه داوطلبان سلامت به تغییر نگرش و عملکرد مردم نسبت به توانایی بالقوه خود در جهت تغییر و بهبود شرایط زندگی کمک کرده است و اعتماد به نفس و اتکا به خود را در زنان و مردان رابط و خانوارهای تحت پوشش افزایش داده است.
صادقی افزود: ارزشیابی و بررسی برنامه در سال‌های 81 -74 نشان داده که حضور داوطلبان سلامت 25 ‌- 20 درصد، سبب بهبود شاخص‌های بهداشتی شده است.
وی معتقد است: داوطلب سلامت زمینه‌های لازم را برای مشارکت فعالانه‌تر افراد در توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور فراهم کرده است و در برخی از گروه‌های رابطان بهداشت حیطه فعالیت آنها متناسب با نیازهای جامعه توسعه یافته و در امور اجتماعی و خانوادگی به کمک مردم شتافته‌اند.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول