اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه همدان:

کمبود روحانیون در مناطق روستایی آسیب‌زاست

خبرگزاری فارس: امام جمعه همدان گفت: کمبود روحانیون در مناطق روستایی و محروم فرهنگی آسیب‌زاست که باید در این راستا به تقویت حضور روحانیون اقدام شود.

کمبود روحانیون در مناطق روستایی آسیب‌زاست
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آیت‌الله غیاث‌الدین طاها محمد پیش از ظهر امروز در گردهمایی مبلغان دینی در اردبیل کمبود روحانیون در مناطق روستایی و حتی شهرها و استفاده نکردن از ظرفیت تبلیغ دین اسلام را یادآور شد و اظهار داشت: در حالی که چندین روستای ما از داشتن روحانی مبلغ روشنفکر خالی است در روستاهای اهل تسنن به ازای هر روستا چند روحانی وجود دارد که به تبیین احکام و شریعت دین اسلام می‌پردازند.
وی با اشاره به اینکه ما به جوانان عشق حسین داده‌ایم ولی معرفت حسینی نداده‌ایم و با یادآوری اینکه برخی از جوانان و تازه به دوران رسیدگان بدون شناخت و فهمیدن ارزش‌ها و حقایق دین اقدامات ناشایست در عزاداری‌ها و سوگواری ایام محرم انجام می‌دهند خاطرنشان کرد: این گناه ماست که به جوانان عشق حسینی داده‌ایم اما معرفت حسینی را به آنان یاد نداده‌ایم.
محمدی با انتقاد از پائین آمدن کیفیت منابر و برعکس رونق گرفتن بازار مداحی‌های گاه غلوآمیز اظهار داشت: ما امروز در شهرهایمان کمتر منابر غنی و ارزشمندی را در ترویج معارف دینی شاهد هستیم چرا که در این حوزه بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: دو منبع ارزشمند تبلیغ روحانیون که محراب و منبر بوده‌اند به مرور زمان از دست آنها گرفته‌اند به طوری که منبرهای ما شکل سطحی به خود گرفته به طوری که اگر قبلا منابر ما دایره‌المعارف احکام و شریعت دین بود امروز به صورت سطحی و ساده برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمدی با بیان این مطلب که در حوزه جهاد تزکیه نفس حوزه‌های علمیه ضعیف عمل کرده‌اند اضافه کرد: ما باید ضعف فاحش خود را در این حوزه برطرف کنیم چرا که بی‌توجهی کردن به این امر برخی گروه‌های ضددینی و شیعی همچون وهابیت را گستاخ کرده است.
وی تصریح کرد: کوچکترین خطا و اشتباه در تبلیغ دین از سوی روحانیون زمینه خطاهای بزرگتر را فراهم می‌آورد به طوری که وضع لباس، پوشش ظاهری، برپا داشتن احکام، دقت به مستحبات، خواندن نماز در اول وقت و ... باید از روحانیون به موقع و شایسته انجام شود تا مبادا عده‌ای با نقص چنین مواردی بر علیه شیعه، مسلمان و روحانیون تبلیغ نابجا داشته باشند.
امام جمعه همدان گفت: در جامعه ما از روحانی به عنوان پیامبر دوران و عصر خود توقع دینداری و حفظ ظاهری و باطنی شریعت می‌رود و نباید غفلتی در این حوزه انجام شود.
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در تبلیغات و عزاداری‌های خود امام را معرفی کرده‌ایم اما امام‌شناس واقعی تربیت نکرده‌ایم ادامه داد: گاه عزادار ما بر حسینی گریه می‌کند که نسبت به آن هیچ شناختی ندارد.
وی نمره عزاداری ظاهری را عالی و نمره عزاداری با معرفت و شناخت را با نمره بسیار پایین و حتی رفوزه شده اعلام کرد و افزود: روحانیون در این موضوع در تبلیغ و سخنرانی‌های خود به ویژه امام‌شناسی رسالت سنگین برعهده دارند چرا که ما امروز به روضه‌خوانی، بیان شجاعت امام حسین(ع) بالاتر از مظلومیت او نیاز داریم چرا که شجاعت امام حسین از حضرت علی(ع) نیز بالاتر است.
استاد حوزه و دانشگاه یکی از نقص‌های تبیین و تشریح جایگاه امام حسین(ع) را تنها بیان مصایب و گرفتاری‌های صحنه عاشورا و بیان مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش برشمرد و بیان داشت: ما در حالی که شخصیت امام حسین(ع) را معرفی نکردیم تنها با فشار و استفاده از ابزارهای دیگر به دنبال گریاندن مردم هستیم و این بزرگترین جهل برای افرادی است که سعی نمی‌کنند مردم را در شناخت امام و شوکت و عظمت و عزت آن درست راهنمایی کنند.
محمدی به مقام ولایت‌الله امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم کل عالم تحت فرماندهی امام حسین(ع) است و در صحنه کربلا همه انبیا و ملائکه و مقربان درگاه الهی در مظلومیت و شجاعت آن حضرت به حالت حیرت افتاده‌اند.
وی شناخت جایگاه امامت را بسیار ضروری خواند و اظهار داشت: مبادا شیعه امام حسین(ع) از دریای عشق و معرفت تشنه بازگردد و نتواند از در ارزشمند این دریای مواج بهره‌ها ببرد.
امام جمعه همدان در پایان سخنان خود اذعان داشت: علمای بزرگ شیعه در آذربایجان نظیر علامه طباطبایی عظمت و ارزشمندی جایگاه ائمه اطهار (ع) را به خوبی تبیین کرده‌اند و ما نیز وظیفه داریم راه آنها را درست بپیمائیم.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول