اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی:

96 درصد عناصر کیهانی ناشناخته است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: 96 درصد عناصر کیهانی هنوز ناشناخته است.

96 درصد عناصر کیهانی ناشناخته است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سیدمحمدصادق موحد پیش از ظهر امروز در همایش علمی کیهان‌شناسی مشاهداتی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به مشاهده ابرنواخترهای کیهانی توسط دانشمندان خارجی، اظهار داشت: این مشاهدات نشان دهنده انبساط جهان با شتاب مثبت است و نشان می‌دهد که ما هنوز بخش عظیمی از عناصر موجود در جهان را نمی‌شناسیم.
وی با بیان اینکه مشاهدات جدید کیهانی زمینه مطالعات جدیدی را برای نسل جوان و علاقه‌مند به آفرینش فراهم می‌کند، افزود: طبق این مشاهدات 30 درصد عناصر تشکیل‌دهنده کیهان به ماده تاریک و 70 درصد آن به انرژی تاریک اختصاص دارد و چون ما هنوز از بسیاری اطلاعات مربوط به این ماده و انرژی بی‌خبریم، آن را تاریک می‌خوانیم.
موحد، به مختصری از تاریخچه کیهان‌شناسی اشاره کرد و گفت: مطالعات انسان در کیهان و رصد آن به دلیل کنجکاوی او از اینکه، که بوده و از کجا آمده نشات گرفته است.
وی تصریح کرد: پایان‌ناپذیری علم فیزیک روزنه‌های جدیدی به جهان‌بینی معرفتی باز می‌کند زیرا این علم از نظر معرفتی انگیزه‌های بسیار قوی در مطالعه عالم را برای انسان میسر می‌کند.
محقق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با اشاره به عمق و وسعت دانش فیزیک خاطرنشان کرد: دانشمندان بزرگ فیزیک تا قبل از قرن 19 میلادی عمر فیزیک را پایان یافته می‌پنداشتند به طوری که پس از بیان نظریات اینشتین در حوزه جهان بزرگ مقیاس و مکانیک کوانتومی در حوزه زیر اتمی دریافتند که هنوز چیزهای ناشناخته بسیاری در این حوزه قرار دارد که باید به آن دست یافت.
وی، با بیان اینکه 96 درصد عناصر کیهانی هنوز ناشناخته بوده و تنها یک درصد آن درخشان است، بیان داشت: با مطالعه قرآن کریم می‌توان دریافت که 10 درصد آیات قرآن انسان را به تدبیر و تفکر در طبیعت فرا می‌خواند و در حدود 780 آیه از این کتاب مقدس کلمه «علم» به‌کار رفته است.
موحد، گالیله، ماخ، انیشتین، هابل و عبدالسلام را از جمله دانشمندان بزرگ در عرصه نجوم و فیزیک انرژیهای بالا دانست و گفت: در دوران طلایی اسلام نیز دانشمندان بزرگی مانند ابوریحان بیرونی خدمات بزرگی به علم فیزیک و کیهان‌شناسی کرده‌ اند.
وی با بیان اینکه ابوریحان بیرونی برای نخستین بار نقشه جغرافیایی را ساخت، ابراز داشت: آیات علمی قرآن کریم دارای مفاهیم بزرگی برای ترغیب انسان در راستای علم‌آموزی است و نوعی جهان بینی معرفتی دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، خاطرنشان کرد: سئوالات بسیاری ذهن بشر را به خود مشغول کرده که چگونه می‌توان نور اجرام آسمانی را پس از گذشت 14 میلیارد سال نوری مشاهده کرد در حالی که از عمر جهان بیش از 13.7 میلیارد سال نمی‌گذرد.
وی به عظمت جهان و دقت در فضا و زمان اشاره کرد و افزود: انسان برای پاسخ به این سئوالات در پی توصیف یک ساختار ریاضی برای مبدا کیهان، انواع عناصر تشکیل دهنده، هندسه، اندازه و سن عالم و منشاء و ساختار خوشه‌ها و کهکشان‌هاست.
موحد با بیان اینکه نظریه‌های متفاوتی در زمینه پاسخ به مجهولات انسان نسبت به کیهان وجود دارد، اذعان داشت: برخی بر این عقیده بودند که عالم کدر است و مانع رسیدن نور تمام ستارگان به ما می‌شود زیرا اگر نور همه ستارگان به ما می‌رسید ما هرگز شب نداشتیم اما جواب درست برای این باطلنما این است که جهان ما تا بی‌نهایت گسترده نیست، سن کیهان ما بی‌نهایت نیست و مهمتر از همه نیز جهان ما در حال انبساط است و سرعت نور هم بی‌نهایت نیست بنابراین نه تنها هنوز نور بسیاری از ستارگان و کهکشان‌ها به ما نرسیده است بلکه در اثر انبساط و انتقال به سرخ در طول موج و کاهش شار انرژی دریافتی آسمان شب تاریک می‌باشد. 
 دبیر علمی همایش مذکور نیز در این مراسم با بیان اینکه بیش از پنج سال از تاسیس باشگاه نجوم در رشت می‌گذرد، اظهار داشت: گروه‌ها و انجمن‌ها و فعالان بسیاری در این باشگاه عضو هستند و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و ترویجی در باره نجوم انجام می‌دهند.
علی احمدی‌فرد، برگزاری دوره‌های مختلف نجوم شامل مقدماتی تا پیشرفته، کارگاه‌های رویت هلال ماه، اختر شناسی و غیره را جزو فعالیت‌های باشگاه خواند و افزود: گیلانی‌ها به ویژه جوانان دانشجو غیر از دانشجویانی که در این رشته تدریس می‌کنند به مبحث نجوم شناسی بسیار علاقه‌مند هستند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول