اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان:

سن طلایی درمان تنبلی ‌چشم زیر 6 سالگی است

خبرگزاری فارس: معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: سن طلایی برای درمان تنبلی چشم زیر شش سالگی است.

سن طلایی درمان تنبلی ‌چشم زیر 6 سالگی است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان اصفهان، مرضیه فرشاد با اشاره به اجرای برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بهزیستی اظهار داشت: بعد از اجرای آزمایشی برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در مهدها و آمادگی‌های شهر بندرعباس، این برنامه در سال 1375 در شهرستان اصفهان اجرا شد.
وی ضمن ارائه آمار طرح آمبلیوپی در سال گذشته افزود: در سال 1389 تعداد 2هزار و 623 مرکز و پایگاه سنجش بینایی در سراسر استان اصفهان کار معاینه بینایی 133هزار و 452 کودک را انجام دادند.
معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه از این تعداد 15هزار و 630 کودک مشکوک شناسایی شد، گفت: تعداد 3هزار و 394 کودک بیمار تشخیص داده شد و تحت درمان قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: اجرای طرح آمبلیوپی به دو شکل در پایگاه‌های دائمی و پایگاه‌های غیر دائمی صورت می‌گیرد و روستاهایی که به نیروهای متخصص دسترسی ندارند به وسیله دستگاه‌های غربالگری بینایی سیار کودکان مورد معاینه قرار می‌گیرند.
فرشاد بیان داشت: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است، اما اگر درمان به تاخیر بیفتد احتمال کم‌بینایی و نابینایی از ناحیه یک چشم یا هر دو چشم وجود دارد.
وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد تنبلی‌چشم یکی از علل نابینایی و کم‌بینایی خفیف تا شدید است به طوری که تنبلی ‌چشم شایع‌ترین دلیل نابینایی یک چشمی در افراد زیر 20 سال و دومین دلایل کاهش بینایی در کودکان است.
معاون امور پیشگیری بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: تنبلی‌چشم کاهش دید یک طرفه و گاهی دوطرفه است که حتی با اصلاح عیب انکساری و رفع مشکلات ساختمانی چشم برطرف نشده و ادامه می‌یابد.
وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد که شیوع آمبلیوپی در جهان دو تا پنج درصد است که در ایران شیوع این بیماری 1.4 درصد برآورد شده است.
فرشاد با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه سنجش بینایی در مهدهای کودک و پایگاه‌های سنجش بینایی در حال اجرا است، تاکید کرد: سن طلایی برای درمان تنبلی چشم را زیر شش سالگی است.
وی با بیان اینکه همه کودکان تا سن شش سال سه بار باید مورد سنجش بینایی قرار گیرند، یادآور شد: معمولا تا 12 سالگی نیز درمان امکان‌پذیر است اما مدت درمان طولانی‌تر است و پس از 12 سالگی معمولا درمان تاثیر زیادی بر بینایی نمی‌گذارد.
معاون امور پیشگیری بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: خانواده‌ها باید این نکته را مدنظر قرار دهند که اگر فرزندشان در سال گذشته سالم بوده، دلیل بر این موضوع نیست که در سال‌جاری نیز سالم باشد و باید نسبت به سلامت بینایی کودکان خود اطمینان حاصل کنند چرا که در تنبلی چشم ظاهر چشم تغییر پیدا نمی‌کند.
وی اظهار داشت: نکته مهم در درمان تنبلی‌چشم این است که هر چه سن کودک کمتر باشد شانس درمان بیشتر است و مدت درمان نیز کوتاه‌تر می‌شود و هرچه درمان چشم تنبل بیشتر به عقب بیفتد احتمال به دست آوردن بینایی کامل نیز کمتر می‌شود.
فرشاد با اشاره به اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، گفت: بسیاری از بیماری‌ها در صورتی قابل درمان هستند که پیشگیری به موقع صورت گیرد در غیر این صورت سبب ایجاد مشکلاتی برای فرد، خانواده، جامعه و دولت می‌شود و سیاست سازمان بهزیستی پیشگیری از این بیماری‌ها و معلولیت‌ها است.
وی افزود: جامعه هدف کودکان چهار تا شش سال 190هزار کودک، که امید است با توجه و مراجعه خانواده‌ها و همکاری مربیان آموزش دیده بتوان این جمعیت هدف را تحت پوشش قرار داد تا از تحمیل بار عاطفی و مالی در مورد ایجاد کم‌بینایی و نابینایی کودکان بر خانواده‌ها در آینده کاسته شود.
به گزارش فارس، طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان سه تا شش ساله از ابتدای آذر ماه امسال به مدت یک ماه در مهدهای کودک سراسر استان اصفهان اجرا می‌شود.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول