اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا ۶۰ سال اموات کرمان در دشت کناره ده‌بالا دفن می‌شوند؛

نقطه‌یابی آرامستان کرمان در خارج از منطقه مسکونی

خبرگزاری فارس: عضو شورای شهر کرمان با بیان اینکه آرامستان جدید این شهر در منطقه مسکونی واقع نیست، گفت: محل جدید این آرامستان در دشت کناره جاده ده‌بالا پس از پادگان 05 نقطه‌یابی شده و دفن اموات تا 60 سال در این مکان انجام می‌شود.

نقطه‌یابی آرامستان کرمان در خارج از منطقه مسکونی
سیدمظفر داوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: آرامستان فعلی شهر کرمان به دلیل قدمت و نیز ارزش گردشگری جنگل قائم از ظرفیت محدودی برای دفن اموات برخوردار است و محل جدید آرامستان در دشت کناره جاده ده‌بالا پس از پادگان 05 نقطه‌یابی شده که در منطقه مسکونی واقع نیست و جای نگرانی برای مردم منطقه وجود ندارد.
وی بیان داشت: با توجه به نظرات کارشناسی و بررسی‌هایی که با سازمان حفاظت محیط زیست و نیز بهداشت با هماهنگی استانداری انجام شد، نقاط مختلفی برای این امر پیشنهاد شد که قسمت شرقی کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان در منطقه دشت جنب جاده ده‌بالا با مساحت 614 هکتار و ظرفیت دفن اموات تا 60 سال به این امر اختصاص داده شده است.
داوری افزود: با توجه به اطلاع‌رسانی نادرست در زمینه منطقه اختصاص یافته به آرامستان و به وجود آمدن نگرانی‌هایی برای مردم منطقه باید یادآور شوم که سایت اختصاص یافته به این آرامستان، به هیچ‌وجه در منطقه مسکونی نیست و در دشت اعلام شده نقطه‌یابی و مشخص شده که جای نگرانی از نظر روحی و روانی برای شهروندان و مردم ساکن وجود ندارد.
وی در مورد جنگل قائم و آرامستان واقع در آن خاطر‌نشان کرد: اهمیت جنگل صاحب‌الزمان کرمان از نظر قدمت و گردشگری در سطح کشور بسیار حائز اهمیت است و توسعه و ادامه آرامستان در این نقطه موجب از بین رفتن و قطع درختان جنگل قائم می‌شود که به لحاظ گردشگری، حفظ محیط زیست و سلامتی شهروندان کرمانی نقش بسزایی دارد.
داوری تصریح کرد: به دلیل اهمیت جنگل قائم طرح‌های لازم از دو سال پیش در شورای اسلامی شهر کرمان تهیه شده و با توجه به اینکه آرامستان فعلی کرمان مشکلاتی مانند عبور و مرور، ترافیک، فقدان پارکینگ، دفن اموات به صورت دو طبقه، نامنظم بودن و عدم دسترسی سهل و راحت برای عابرین پیاده و عدم امکانات رفاهی، طرح احداث آرامستان فعلی برای شهر کرمان نیازی اساسی و مبرم است.  
نایب رئیس کمیسیون فنی و مهندسی شورای اسلامی شهر کرمان افزود: در بررسی لزوم احداث آرامستان جدید، امکاناتی مانند غسالخانه و مراکز تجاری و اداری مربوطه، امکانات برای مکان‌های برپایی مراسم‌ها و عزاداری‌ها، سرویس‌های بهداشتی و فضای سبز برای رفاه شهروندان در نظر گرفته شده تا شهروندان از مشکلات فعلی رهایی یابند.
داوری گفت: جدا از این موارد در صورت بروز حادثه غیر‌مترقبه و غیر‌قابل پیش‌بینی در کرمان و آمار فوت‌شدگان بالا، جای دفن با ظرفیت بالا در کرمان وجود ندارد و بر این اساس عملیات احداث آرامستان جدید به سرعت در حال انجام است که در طرح جدید سعی شده علاوه بر امکانات خاص و ویژه آرامستان، فضای آرام‌بخشی نیز برای عزاداران فراهم شود.
وی در زمینه مدت زمان و نیز اعتبار اختصاص یافته در این زمینه خاطر‌نشان کرد: دو سال این طرح به طول می‌انجامد و سه میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته که در حال حاضر دو میلیارد تومان آن برآورد شده است.
داوری اظهار داشت: کل اعتبار بر‌آورد شده برای این آرامستان پنج میلیارد تومان است که شامل بستر‌سازی آرامستان بالغ بر 614 هکتار و نیز تمام امکانات رفاهی برای مراجعه‌کنندگان است.
وی بیان داشت: آرامستان و غسالخانه قدیمی جاده چوپاری آن از سال‌ها قبل به این امر اختصاص یافته بود که به دلیل واقع شدن در بستر آب‌های زیر‌زمینی امکان استفاده از آن وجود ندارد و باید بلافاصله تعطیل شود.
داوری گفت: این کار برای جلوگیری از تهدید سلامتی شهروندان صورت می‌گیرد بنابراین طراحی‌های لازم در این زمینه انجام پذیرفته و زمین و مجوز حفر دو حلقه چاه نیز در محل آرامستان جدید کرمان گرفته شده است.
عضو شورای شهر کرمان افزود: با توجه به فضای معنوی و اعتقادی مردم به مسجد صاحب‌الزمان، آرامستان جدید نیز به دلیل واقع شدن در ضلع شرقی این کوه‌ها از این قاعده مستثنی نیست، اما این منطقه از نظر زیست‌محیطی و آب‌های زیرسطحی مشکلی ندارد.
داوری ابراز داشت: کسانی که به قبرستان کنونی در جنگل صاحب‌الزمان و گلزار شهدا می‌روند، می‌توانند از جاده‌‌ جدیدی که به این آرامستان از کنار مقبره‌‌ "سیدحسین" و آموزشگاه "رضوان"  به این امر اختصاص داده شده، بدون طی کردن مسیر اضافی به سمت آرامستان جدید در جاده ده‌بالا بعد از پادگان 05 کرمان حرکت کنند.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول