اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با او که روزی قاتل آبی‌های پایتخت بود؛

تیم فوتبال صنعت نفت دهه 70 تکرار نمی‌شود

خبرگزاری فارس: بازیکن پیشین تیم فوتبال نفت آبادان گفت: تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در دهه هفتاد دیگر در فوتبال ایران تکرار می‌شود.

تیم فوتبال صنعت نفت دهه 70 تکرار نمی‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، نام حکیم عوده‌پور؛ هافبک تیم فوتبال نفت آبادان در دهه هفتاد را هیچوقت فراموش نمی‌کنیم وقتی ‌که قطب آبی پایتخت در آن سال‌ها بارها مقهور گلزنی‌های این بازیکن آبادانی شد.
فوتبالیستی که در گفت‌وگویی مدعی شد: صنعت نفت دهه هفتاد غیر قابل تکرار است. 

* فارس: خانواده عوده‌پور فقط حکیم را فوتبالیست دید؟
* عوده‌پور: خیر، برادران کوچک‌ترم هم در سال‌های جنگ تحمیلی برای تیم مهاجرین اصفهان به میدان رفتند.

* فارس: حکیم هم از مهاجرین اصفهان شروع کرد؟
* عوده‌پور: من سال 1358 به همراه بازیکنان دیگری مثل خداداد سالاری، ابراهیم تهامی و یونس بیت‌سیاح فوتبالمان را از تیم نوجوانان افسر آبادان آغازکردیم تا اینکه جنگ شد.

* فارس: جنگ شد و کوچ به اصفهان...
*عوده‌پور: دقیقاً، تیم مهاجران اصفهان که بعدها با اسم توانا در مسابقات باشگاهی این شهر حاضر ‌شد به غیر از من بازیکنان دیگری مثل وحید،سعید،عنا سلامات و محمود سراج، اخوی بهنام را در ترکیب خود می‌دید، همان سال‌ها فوتبالیست‌های بزرگی مثل عباس سیمکانی و احمدرضا عابدزاده هم در تیم‌های مقابل ما حاضر بودند.

* فارس: ولی حکیم عوده‌پور بعد از جنگ تحمیلی چهره شد...
* عوده‌پور: بلافاصله بعد از قطعنامه سر تمرین‌های استقلال اهواز حاضر شدم ولی مرحوم اسفندیار دوستانی سرمربی آن روزهای استقلال از من خواست که برای تیم شهرم به میدان بروم به همین خاطر به واسطه چند نفر از دوستان به منوچهر سالیا و عبدالواحد بزمه، مربیان آن سال‌های صنعت‌نفت معرفی شدم.

* فارس: شرایط طرفین در روزی که حکیم عوده‌پور به صنعت نفت پیوست چه بود؟
* عوده‌پور: آن موقع شرط مالی در کار نبود، بعد از آن‌که مرحوم سالیا و بزمه که حق زیادی به گردن من دارند در یک بازی تمرینی فوتبال مرا پسندیدند در ازای شاغل شدن در پالایشگاه آبادان قراردادم را با تیم صنعت نفت امضاء کردم.

* فارس: واین صنعت نفتی ماندن تا چه سالی ادامه داشت؟
* عوده‌پور: سال 69 با سالیا و بزمه، سال 70 تا 72 به همراه علی فیروزی، 73 در کنار بزمه و اهل یرف و 74 بازگشت دوباره‌ علی فیروزی در کنار بازیکن‌هایی مثل وحید سلامات، مظفر شاملی، اسماعیل دمی، امید حمدی اصل در خط هافبک صنعت نفت به میدان رفتم.

* فارس: چه سالی از صنعت نفت جدا شدید؟
* عوده‌پور: سال 77 بود که با آمدن عبدالرضا برزگری از من بهروز مکوندی و غلامعلی روئین‌تن خواسته شد که برای عضویت دوباره در مجموعه تست بدهیم که فکر می‌کنم به نوعی عذر ما را خواستند.

* فارس: خود برزگری اعتقادی به شما نداشت؟
* عوده‌پور: من تا قبل از این اتفاق شخص سرمربی را ندیدم و این موضوع از طرف حبیب گله‌داری؛ کمک برزگری به گوش ما رسید، هر چند همان سال بازیکنان دیگری از نسل ما مثل وحید سلامات، فریدون جمی، جاسم بریحی و امید حمدی اصل در کنار تیم ماندند.

* فارس: روز خداحافظی از صنعت نفت چند ساله بودید؟
* عوده‌پور: 33 ساله، همان موقع چوکای تالش و استقلال اهواز به شدت خواهان جذب من بودند ولی شرایط کاری در پالایشگاه این اجازه را به من نمی‌داد که از آبادان خارج شوم به همین خاطر بعد از یک‌سال خانه‌نشینی به همراه جمعی از بازیکنان صنعت نفت دهه‌ هفتاد تیم وحدت را تشکیل دادیم که وحدت آخرین مجموعه‌ای بود که در آن توپ زدم.

* فارس: شاید فکر می‌کردی که 33 سالگی سن چندان بالایی برای خداحافظی از صنعت نفت نبود، بعد از گذشت چند ساله از جدایی، گلایه‌ای از کادر فنی آنروزهای صنعت نفت که حکیم را کنار گذاشتند نداری؟
* عوده‌پور: من فکر می‌کنم نوع برخورد با ما در آن روزها خیلی جالب نبود ولی معتقد هستم این اتفاق به هر حال یک روز برای هر فوتبالیستی رخ می‌دهد و به همین خاطر هیچ‌وقت از افرادی که این کار را با من کردند دلخور نشده و همین امروز ایشان از دوستان نزدیک من هستند.

* فارس: فکر می‌کنم پاسخ به این سوال کلیشه‌ای" آیا نفت دهه هفتاد دوباره تکرار می‌شود" را بازیکنان آن نسل بهتر از هر شخص دیگری پاسخگو باشند...
* عوده‌پور: به غیر از بهروز مکوندی و غلامعلی روئین‌تن همه‌ بازیکن‌ها آبادانی بودند، هر چند این دو بازیکن هم به اندازه ما به مجموعه‌ی صنعت نفت عرق و تعصب داشتند، صداقت و دوستی بین بازیکنان، کادر فنی، مدیریتی و کلیت باشگاه حرف اول را می‌زد و همه برای موفقیت صنعت نفت از جان مایه می‌گذاشتند.

* فارس: سوال را تکرار می‌کنم چرا نفت دهه هفتاد دوباره تکرار نشد؟
* عوده‌پور: فکر می‌کنم در روزهایی که بین نسل ما و بعدی فاصله افتاد در برنامه‌ریزی ضعیف عمل کردیم و باید بپذیریم که در آن دوران خوب کار نکردیم، بعد از ما جوانان مستعد آبادانی مثل هاشم‌پور، خضیراوی، غبیشاوی، شریفی‌نسب و ... هم در فوتبال آبادان رو شدند که نتوانستیم از وجودشان خوب بهره بگیریم که همین استعداد و فرصت سوزی‌ها باعث شد که تیمی مثل دهه هفتاد هیچ‌وقت در آبادان متولد نشود.

* فارس: ولی در همین مجموعه صنعت نفت دهه هفتاد ، بودند بازیکنانی که به هر دلیل به حق خود نرسیدند بازیکنانی که به اعتقاد خودشان به دلیل سربه‌زیری و کم‌حرفی، حق‌شان ضایع شد...
* عوده‌پور: به نظر من به بیشتر بازیکنان آن سال‌ها میدان خوبی داده شد، ما فوتبالیستی مثل حسین روبیهاوی را داشتیم که به لحاظ غنای تکنیکی در فوتبال ایران بی‌نظیر بود، حسین تا تیم‌های ملی پایه‌ای هم پیشرفت کرد ولی فکر می‌کنم در پاره‌ای از زمان‌ها افکارش بیرون از زمین فوتبال بود، شاید همین اتفاقات باعث شد که مثل روبیهاوی امروز در جایگاهی نباشند که حق‌شان است.

* فارس: نقش علی فیروزی در دهه هفتاد...
*عوده‌پور: فیروزی بیش از حد برای آن تیم مایه گذاشت، همان‌طور که قبلاً هم گفتم ما در آن سال‌ها مجموعه‌ای بی نقص بودیم که حتی مشکلات شخصی همدیگر را حل می‌کردیم، فیروزی، اسدالله‌زاده، احمدپور، میرزایی و باقی باشگاه هر چه در توان داشتند برای سربلندی آبادان و صنعت نفت رو می‌کردند.

* فارس: فوتبال امروز آبادان را چطور می‌بینید؟
*عوده‌پور: واقعا ًبرای وضعیت امروز فوتبال شهرم تاسف می‌خورم فکر می‌کنم می‌شد از بچه‌های آبادان بیشتر بهره برد که البته کادر جدید مدیریتی باشگاه صنعت نفت با دید مثبتی که نسبت به تیم‌های پایه‌ای دارد در حال برطرف کردن این نقیصه است تا در سال‌های آتی مسیر بازگشت به روزهای خوش گذشته هموار شود.
گفت‌وگو امین جوکار
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول