اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیشکسوت فوتبال آبادان:

فوتبال آبادان 20 سال عقب افتاد

خبرگزاری فارس: بازیکن دهه 50 تیم فوتبال نفت آبادان گفت: با توجه به رو آوردن به بازیکنان غیربومی در دهه اخیر، فوتبال آبادان 20 سال عقب افتاد.

فوتبال آبادان 20 سال عقب افتاد
به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، شاید تیم فوتبال صنعت‌نفت در دهه‌ی 50 هیچگاه چهره‌ی یک تیم قهرمان را به خود نگرفت، اما در سیراب کردن مخاطب و هوادار همواره صدرنشین بود. عصاره فوتبال آبادان در آن سالها قهرمانی بود که بعد از شکست خانگی مقابل ملوان تا ساعتی تماشاگر خود را وادار به تشویق می‌کرد.
عبدعلی بیت‌سیاح از مردان تاثیرگذار تیم فوتبال صنعت‌نفت در آن روزها مهمان ما بود؛ مردی از نسل مردانی که گوش سپردن به حرفهایشان همواره جاذبه را بر دافعه پیروز می‌کند.
 
*فارس: عبدعلی بیت‌سیاح چرا همواره با نام «حودی» در فوتبال آبادان مطرح بود؟
*بیت سیاح: از آنجا که در روز یکشنبه و در خانواده‌ای عرب‌زبان متولد شدم مرا عبدالواحد صدا می‌زدند که به اختصار «حودی» تلفظ می‌شد.
 
*فارس: و حودی با شما ماندگار شد...
*بیت‌سیاح: بله، شاید باورتان نشود، همبازی قدیمی من، مرحوم علی‌ نکویی حتی در یک گفتگوی رادیویی وقتی خواسته مرا یاد کند با این عنوان اسم برده بود که بعد از آن مصاحبه گفت: بیت‌سیاح باور کن نام اصلی‌ات را فراموش کرده بودم. خانواده‌ام نیز هنوز مرا حودی صدا می‌کنند.
 
*فارس: شما هم مثل بسیاری دیگر از تیم سپه پا به توپ شدید...
*بیت‌سیاح: بله، سال 44 یا 45 بود که به همراه بازیکنانی نظیر خلیل صالحی، علیرضا عزیزی، رضا مجدی، حسن نظری، احمد صدیقی ـ رییس پیشین دارایی آبادان ـ در سپه مطرح شدیم.
 
*فارس: از جمع بازیکنانی که نام بردید یک اسم فاصله زیادی از آبادان گرفته، از حسن نظری باخبر هستید؟
*بیت‌سیاح: اصلاً، حسن بعد از اینکه به تاج تهران رفت از آبادان به طور کامل دور شد، بعد از آن هم که به امارات و الان هم که چندین سال است که در آمریکا ساکن است و گویا آنجا مدیریت یک مدرسه فوتبال را برعهده دارد.
 
*فارس:  و بعد از سپه، صنعت‌نفت...
*بیت‌سیاح: بله، بعد از تشکیل تیم فوتبال صنعت‌نفت برای حضور در جام تخت‌جمشید، تیم‌های دیگر آرام آرام منحل شدند و من هم در بین بازیکنانی بودم که به جمع نفتی‌ها پیوستم.
 
*فارس: انحلال تیم‌های دیگر و تولد صنعت‌نفت؛ این اتفاق را باید شیرین قلمداد کرد یا تلخ؟
*بیت‌سیاح: شاید برای شهر‌های دیگر چنین رخدادی شیرین تلقی می‌شد ولی مطمئناً برای آبادان این حالت را نداشت.
 
*فارس: نفت دهه‌ پنجاه، هیچ‌گاه شمایل یک تیم قهرمان را به خود نگرفت..
*بیت‌سیاح: این موضوع درست است ولی همین مجموعه با عنوان کسب پنجمی در یکی از دوره‌ها، به عنوان بهترین تیم شهرستانی مطرح شد.
 
*فارس: برخی معتقدند که نفت در آن سالها  5 گل نیز در یک مسابقه دریافت کرده و عنوانی بهتر از هفتم و یا هشتمی در پرونده ندارد...
*بیت‌سیاح: در آن سالی که تیم صنعت‌نفت در مقابل بانک‌ملی 5 گل را دریافت کرد بنده سرباز بوده و از روی سکوها مسابقه را تماشا می‌کردم و باید بگویم که آن شکست یک اتفاق بود در همان سالها بارها تیم‌های بزرگ پایتخت مثل تاج، پرسپولیس و پاس را با نتایج خوب شکست دادیم و این را هم عنوان کنم که در حالی در آن سالها این نتایج را کسب می‌کردیم که تفاوت‌ها با امروز زمین تا آسمان بود به عنوان مثال قبل از شروع مسابقه بدون آنکه مطالعه داشته باشیم گریپ‌فروت مصرف می‌کردیم بدون آنکه بدانیم این میوه بیشتر باعث افت فشار می‌شود در حالیکه امروز در کنار تیم‌ها بهترین مشاوران تغذیه و پزشکان حاضر هستند.

*فارس: به لحاظ بافت ترکیبی صنعت‌نفت آن سالها را چگونه با امروز مقایسه می‌کنید؟
*بیت‌سیاح: همه فرزند آبادان بودیم و امروز اما...
 
*فارس: این مسئله را به چه شکل تحلیل می‌کنید؟
*بیت‌سیاح: می‌گویند فوتبال نگاه حرفه‌ای به خود گرفته اما به چه قیمتی؟ وقتی متوجه می‌شویم تیمی مثل بارسلونا اکثریت بازیکنان خود را در آکادمی فوتبال خود پرورش می‌دهد بیشتر دلمان می‌سوزد که چرا الگوبرداری صحیح نمی‌کنیم تا همواره دست به دامن بیرونی‌ها نباشیم.
 
*فارس: فکر می‌کنید هنوز هم می‌شود در آبادان استعدادیابی کرد؟
*بیت‌سیاح: چرا که نه، یادم می‌آید قبل از فوت منوچهر سالیا، عبدالرضا برزگری با حضور بر سر یکی از تمرین‌های تیم جم مشاهده کرد که مرحوم سالیا در حال تمرین کردن با 120 بازیکن مستعد است. برزگری می‌گفت در امارات به  زور عدد بازیکنان جوان و علاقمند را به 18 می‌رسانیم. باور کنید اینجا هنوز آبادان است.
 
*فارس: و استعدادیاب‌هایی که اکثریت مواقع را در آبادان بیکار هستند...
*بیت‌سیاح: بله، عبدالواحد بزمه، رضا مجدی، حسین بهاریان و حبیب گله‌داری. در مورد حسین بهاریان بگویم که او هیچ‌گاه در فوتبال به حقش نرسید، یک عده فکر می‌کنند تیم فوتبال صنعت‌نفت ارث پدری‌شان است در حالیکه باید فرصت را در اختیار امثال بهاریان بگذاریم.
 
*فارس: راهکار برون رفت فوتبال آبادان از سکون؟
*بیت‌سیاح: باید به شهر و زیرساخت‌ها اهمیت داد، همواره گفته‌ایم که ایرانی می‌تواند. یعنی آبادانی، ایرانی نیست که توان نداشته باشد؛ ما 20 سال است که از فوتبال اصیل خود عقب افتاده‌ایم ولی از جایی باید شروع کرد. سوال اینجاست چرا مدارس فوتبال آبادان تنها برای پر کردن اوقات فراغت تاسیس شده و خروجی آنها نزدیک به صفر است.
*فارس: فکر نمی‌کنید در حال حاضر به شخصی مثل دهداری احتیاج داریم؟
*بیت‌سیاح: همیشه به مخاطب شخصیت، جرات و جسارت می‌داد. همیشه و همه‌جا حامی بچه‌های آبادانی بود زمانیکه به تهران نقل‌مکان کرد هر کدام از فوتبالیست‌های آبادانی که به پایتخت می‌رفتند تحت حمایت همه‌جانبه‌ مادی و معنوی پرویز خان بودند؛ همانند دهداری دیگر در فوتبال ایران متولد نمی‌شود.

گفت‌وگو از امین جوکار
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول