اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز در مشهد انجام گرفت؛

برگزاری نشست علمی بازکاوی شخصیت مرحوم محدث قمی

خبرگزاری فارس: نشست علمی بازکاوی شخصیت و آثار حدیثی مرحوم محدث قمی در جامعة‌المصطفی مشهد برگزار شد.

برگزاری نشست علمی بازکاوی شخصیت مرحوم محدث قمی
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله رجبعلی رضازاده، استاد حوزه علمیه مشهد ظهر امروز در نشست علمی پژوهشی با موضوع بازکاوی شخصیت و آثار حدیثی مرحوم محدث قمی(ره) اظهار داشت: شیخ عباس قمی معروف به محدث قمی از محدثان شیعی پرکار قرن چهاردهم هجری بود، وی در سال ۱۲۹۴ هجری قمری در شهر قم دیده به جهان گشود و در سن ۲۲ سالگی به نجف رفت و شش سال آنجا زندگی کرد.
وی بیان داشت: پس از آن دوباره به ایران بازگشت و تا آخرین لحظه عمرش یعنی تا سن ۶۵ سالگی در قم درس خواند و به دانشجویانش درس داد، پدر ایشان محمدرضا، کاسبی متدین و آگاه به احکام دین مبین اسلام بود چنان که مردم برای آگاهی از فروع فقهی و وظایف مذهبی خویش به ایشان مراجعه می‌کردند.
استاد حوزه علمیه مشهد در ادامه افزود: شیخ عباس قمی بخشی از علوم دینی مقدمات و سطح را در نزد علمای عصر خویش در حوزه علمیه قم فراگرفت.
رضازاده تصریح کرد: در سال ۱۳۱۶ هجری قمری برای تکمیل تحصیلات در سطوح عالی فقه و اصول به حوزه علمیه نجف هجرت کرد و چون در علوم نقلی به ویژه حدیث استعدادهای فراوانی داشت از فقیه و محدث‌بزرگ آن عصر حسین بن محمدتقی طبرسی بیشتر کسب فیض می‌کرد.
وی خاطر نشان کرد: ایشان در سال ۱۳۱۸ هجری قمری به سوی خانه خدا و زیارت مشاهد مشرفه حرکت کرد و سپس به سوی وطن خویش قم بازگشت اما پس از دیدار با والدین و خویشان دوباره رهسپار نجف اشرف شد.
استاد حوزه علمیه مشهد اظهار داشت: او زندگی‌اش را وقف اسلام کرده بود تا آنجا که روزانه 17 ساعت مطالعه می‌کرد و می‌نوشت.
وی در ادامه افزود: ایشان حماسه‌ای در عرصه‌ احیای اندیشه شیعی آفرید، وی با مراجعه به منابع معتبر اسلامی که در صلاحیت و توانمندی علمی و عملی او بود، به تدوین تاریخ اسلام با نام «منتهی‌الآمال» همت گماشت که یک دوره تاریخ تحلیلی و مستند است همچنین از دیگر کتاب‌های ارزنده ایشان می‌توان به «پیرامون نهضت امام حسین (ع) و وقایع کربلا» اشاره کرد.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول