اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام مؤمن‌زاده در گفت‌وگو با فارس:

نزول آیات مباهله، تطهیر و ولایت در وصف اهل بیت(ع) است

خبرگزاری فارس: 24 ذی‌الحجه سال‌ر‌وز نزول آیات شریفه تطهیر، مباهله و ولایت است که به گواه مفسرین، در وصف اهل بیت (ع) نازل شده است.

نزول آیات مباهله، تطهیر و ولایت در وصف اهل بیت(ع) است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، 24 ذی‌الحجه سال‌ر‌وز نزول آیات شریفه تطهیر، مباهله و ولایت است که به گواه مفسرین، در وصف اهل بیت (ع) نازل شده است، حجت‌الاسلام محمدحسن مؤمن‌زاده، معاون گروه قرآن بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان‌قدس رضوی در گفت‌وگوی تفصیلی به سوالات خبرنگار ما پاسخگو بود.

 *شأن نزول آیه مباهله به چه زمانی باز می‌گردد؟
 این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: آیه شریفه 61 از سوره مبارکه آل عمران به آیه مباهله معروف است. طبق بسیاری از روایات روز 24 ذی‌الحجه سال نهم هجرت، روزی است که میان پیامبر اکرم(ص) و نمایندگان نجران که مسیحی بوده و از منطقه‌ای در یمن به مدینه آمده بودند، مباهله صورت گرفت.
وی افزود: مهم‌ترین مسئله بزرگان نجران که سبب اختلاف با پیامبر اسلام(ص) می‌شد، اعتقادشان به الهیت و خدایی حضرت عیسی بن مریم (ع) بود. از این جهت چندین روز میان پیامبر اکرم (ص) و بزرگان نجران بحث و گفتگو بود که به نقلی آیه شریفه 80 از سوره مبارکه آل عمران هم در همین باب نازل شد.
حجت‌الاسلام مومن زاده تاکید کرد: در نهایت بزرگان نجران قانع نشدند و بنای کار بر مباهله شد. به این صورت که طرفین در مکانی جمع شوند و خداوند حق را پیروز و باطل را نابود سازد. بنابراین پیامبر اکرم (ص) این روز را برای مباهله انتخاب کردند و هر دو طرف در منطقه‌ای نزدیک به مدینه(که امروزه مسجدی بنام مسجد اجابه در آن‌جا بنا شده) گرد هم آمدند و مردم نیز برای مشاهده جمع شدند.
بعد از ساعتی پیامبر اعظم(ص) به همراه حضرت امیر المومنین (ع)، حضرت فاطمه (س)، حضرت امام حسن مجتبی(ع) و حضرت امام حسین (ع) رسیدند. در ابتدا پیامبر (ص) عبای مبارکشان را بر شاخه درختی انداختند تا سایه‌ای فراهم شود. سپس از بزرگان نجران دعوت کردند که بیایند و خدای را بخوانند تا حق و باطل معین شود. در این لحظه آیه شریفه «مباهله» نازل شد که آشکارترین پیامش اثبات حقانیت پیامبر اسلام (ص) و گرامیداشت از اهل بیت (ع) به‌ویژه حضرت علی (ع) است که از ایشان به عنوان نفس پیامبر (ص) یاد شده است.
در این هنگام علمای نجران تسلیم شدند. چون بزرگشان گفته بود که من صورت‌هایی می‌بینم(اشاره به اهل بیت (ع) که اگر دعا کنند یک مسیحی در عالم باقی نخواهد ماند.
 
*آیه شریفه تطهیر هم در همین لحظه نازل شد؟
وی افزود: به روایت بسیاری از علمای تشیع و تسنن، آیه شریفه 33 از سوره مبارکه احزاب که به آیه «تطهیر» معروف است هم در این لحظه بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد که باز هم در وصف مقام اهل بیت (ع) است.
گفته‌اند که پیامبر (ص) پس از نزول آیه تطهیر تا هشت ماه هر روز به در خانه حضرت فاطمه زهرا (س) آمده و بر اهل بیت (ع) سلام می‌داده‌اند تا شأن و مرتبت ایشان بر همه امت واضح و آشکار شود. 
 
* شأن نزول آیه شریفه ولایت
حجت‌الاسلام مومن درپایان گفت: آیه شریفه 55 از سوره مبارکه مائده معروف به «آیه ولایت» است. نزول این آیه شریفه را عده‌ای پس از همان جریان مباهله دانسته‌اند. چنانکه بعدازظهر آن روز حضرت امیرالمومنین (علیه السلام)، در مسجد در حال نماز گزاردن بودند که گدایی وارد مسجد شد و از مردم تقاضای کمک می‌کرد. اما هیچکس کمکش نکرد تا اینکه به امیرالمومنین(ع) رسید و ایشان در حالت رکوع، انگشترشان را به سائل اهدا نمودند. به همین مناسبت آیه شریفه ولایت در تحسین بخشش حضرت علی(ع) و شایستگی ولایت امری ایشان، نازل شد.
انتهای پیام/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول