اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی فارس با استاد طب قرآنی؛

زندگی سالم در پرتو طب قرآنی

خبرگزاری فارس: خداوند متعال در قرآن کریم که از آن به عنوان شفا یاد کرده، رهنمودهایی را گنجانده که توجه به آن زمینه‌ساز برخورداری از یک زندگی سالم است.

زندگی سالم در پرتو طب قرآنی
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، خداوند کریم در قرآن مجید برای بهتر و سالم ماندن جسم انسان‌ها دستوراتی فرموده و به وسیله پیامبر گرامی‌اش حضرت محمد مصطفی (ص) به بشریت ارزانی داشته است.
یکی از خدمات بزرگ قرآن به راهنمایی بشر به مواد غذایی مربوط می‌شود به طوریکه این کتاب مقدس، از دیرزمان، خوردنی‌ها را به خبیث و طیب (ناپاک و پاک) تقسیم کرده است.
بعضی از حیوانات را حلال گوشت و بعضی را حرام گوشت معرفی کرده است و به پیروان خود اجازه داده، از حلال گوشت تغذیه کنند و از حرام گوشت اجتناب ورزند.
امروز بر اثر ترقی علم، بشر تا اندازه‌ای غذاهای مفید و مضر را شناخته است به طوریکه مردم متمدن از خوردن گوشت‌های نامناسب و فاسد و خوردن حیوانات مریض خودداری می‌کنند.
البته با تمام پیشرفت‌هایی که نصیب دانشمندان غرب شده، هنوز به تمام جهات مفید و مضر غذاها واقف نشده‌اند و در بسیاری از زمینه‌ها، به علم آن دست نیافته‌اند.
قرآن کریم 14 قرن قبل، بعضی از غذاها را ممنوع کرده که امروز انسان می‌فهمد هر غذایی در جسم و جان بشر، تأثیر بسزایی دارد.
این مقدمه از سوی نگارنده، زمینه‌ساز ورود به بحث جدیدی بود، ورود به فضای ملموس حضور قرآن در زندگی یک انسان.

* مقدمه آشنایی
وقتی برایش چای تعارف کردیم، نخورد، شکلات هم نخورد، بیسکوئیت هم همینطور... در نهایت یک لیوان آب تعارفش کردیم و پذیرفت. پیش خودمان گفتیم شاید خوب از او پذیرایی نکرد‌ه‌ایم اما کم کم متوجه شدیم اصلاً در قید تعارفات نیست، حرف‌های جدیدی می‌زد که نشنیده بودیم. اینکه غذا علاوه بر آنکه حرام و حلال دارد، قسم سومی هم دارد، اینکه اگر غذایمان درست شده، ایمانمان نیز درست می‌شود. اینکه خیلی از دردها صرفاً با اصلاح غذا حل می‌شود.
شیوه آشنایی استاد جلیل بابایی با طب قرآنی آنقدر جالب توجه و شنیدنی است که با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در همدان و شنیدن چهار ساعت از شرح آنچه بر او گذشته بود، هنوز هم ناگفته‌های بسیاری باقی ماند.
وی که در قسمت پشتیبانی مهندسی و پروژه‌های اقتصادی سپاه در غرب کشور فعالیت می‌کرد از سال 81 متوجه می‌شود که بیمار است.
البته قبلاً این بیماری و کسالت را با خود داشت ولی با دارو برطرف شده بود که دوباره در این سال عود می‌کند.
بابایی در تشریح این بیماری و چگونگی آشنایی‌اش با طب قرآنی به خبرنگار فارس گفت: بعد از مشاهده بیماری در وجودم، کم‌کم وزن بدنم کم شد، سینه‌ام اذیت می‌شد و با وضعیت بسیار بدی دست و پنجه نرم می‌کردم.
وی ادامه داد: برای اطلاع از بیماری خود و درمان آن به چند پزشک مراجعه کردم ولی هر کدام تشخیص متفاوت و تجویز متناسب با تشخیص‌شان می‌دادند.
این استاد طب قرآنی گفت: در هر صورت روزانه مجبور بودم 21 عدد قرص مصرف کنم تا شاید از این طریق وضعیتم رو به بهبودی رود ولی نه تنها چنین نشد که یک روز از فرط بیماری احساس کردم دیگر زنده نخواهم ماند.
وی ادامه داد: حرارت بدنم بسیار بالا بود به طوریکه بدنم سوزش عجیبی داشت و از روی استرس روزی هشت بطری آب 1.5 لیتری را سر می‌کشیدم. 
بابایی پس از مدت کوتاهی مکث افزود: دقیق به خاطر دارم که این احساس 21 روز مانده به عید 82، عجیب در وجودم قوت گرفت بنابراین تصمیم گرفتم قرآن کریم را برای شفاعت در روز قیامت، مطالعه کنم.
وی گفت: در حین خواندن قرآن مجید، به آیه 22 سوره بقره رسیدم که با خواندن معنای آن حال عجیبی به من دست داد و مرا به دنیای دیگری برد، دوباره این آیه را زیر لب زمزمه کردم " الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً  فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَکُمْ فَلا تَجْعَلُوا لِلّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ"...."آن کس که زمین را بستر شما و آسمان را همچون سقفى بالاى سر شما قرار داد و از آسمان آبى فرو فرستاد و به وسیله آن، میوه‌ها را پرورش داد، تا روزى شما باشد، بنابراین براى خدا همتایانى قرار ندهید، در حالى که مى‌دانید..."
این استاد طب قرآنی ادامه ‌داد: چند بار زیر لب این آیه و معنی آن را با خود زمزمه کردم و بعد از آن به آیاتی که راجع به غذا، میوه، طعام، حلال، حرام و ... برمی‌خوردم یادداشت می‌کردم.
وی اضافه کرد: در این حین این سؤال در ذهنم خطور کرد که چرا خدای متعال در قرآن کریم بیشتر از میوه‌ها به عنوان "بهشتی" یاد کرده است.
بابایی بیان داشت: پس از جمع‌بندی نکات یادداشت شده، به این نتیجه رسیدم که غذای انسان همان داروی اوست و به محض رسیدن به این موضوع، غذای خود را تغییر دادم به طوریکه بیشتر به سوی غذاهای گیاهی و آن هم به صورت خام روی آوردم، مصرف روزانه عسل را وارد برنامه غذایی خود کردم و گرایش بیشتری نیز به سوی ورزش یافتم.
وی گفت: پس از گذشت 40 روز از تغییر در برنامه غذایی خود، احساس کردم دیگر آن حالات قبلی را ندارم و در این مدت نیز کم‌کم مصرف قرص‌ها را کنار گذاشتم.
این استاد طب قرآنی ادامه داد: پس از این به دکترم مراجعه کردم که ایشان بعد از مشاهده عدم وجود آثار بیماری در بدنم، بسیار از این قضیه متعجب شد و دلیل آن را پرسید که من نیز ماجرا را برای وی توضیح دادم.
وی گفت: پس از اینکه خیالم از بابت سلامتی‌ام راحت شد، عزمم خود را برای مطالعه بیشتر و عمیق‌تر قرآن جزم کردم به همین دلیل خواندن دوباره قرآن، تفسیرها و ... را آغاز کردم.
بابایی اضافه کرد: بعد از آن مطالعه طب مدرن، طب سنتی، قانون بوعلی، کتاب‌های پزشکی، تغذیه و بهداشت و ... را در دستور کار خود قرار دادم.

* ۵ سال مطالعه روی طب قرآنی و سنتی
وی با اشاره به اینکه روند مطالعاتی بنده حدود پنج سال به طول انجامید، بیان کرد: بعد از اینکه دانسته‌هایم را بر روی کاغذ ‌آوردم، در زوایای ذهنم به تفکر در این موضوع و پاسخ به این سؤال پرداختم که چرا می‌گویند برخی بیماری‌ها درمان ندارد ولی در طب قرآنی با تغذیه درست این بیماری‌ها درمان می‌شوند؟
این استاد طب قرآنی گفت: پس از این مطالعات و تحقیقات به واقع دریافته بودم که تغذیه اسلامی عامل سلامتی انسان و گرایش به سوی خدای متعال است.
وی در تأکید سخنانش اظهار داشت: قرآن مجید در سوره مؤمنون آیه 51 درباره لقمه حلال و عمل صالح می فرماید "ای رسولان از غذاهای پاکیزه و حلال تناول کنید و به نیکوکاری و اعمال صالح بپردازید که من به هر آنچه انجام می‌دهید آگاهم".
بابایی ادامه داد: با توجه به اینکه نوع تغذیه در روحیات انسان مؤثر است و غذاهای مختلف آثار اخلاقی متفاوتی دارد ارتباط این دو جمله روشن می‌شود که می‌فرماید "از غذاهای پاکیزه بخورید» و «عمل صالح انجام دهید".
وی افزود: در این آیه از سه منظر برای انجام عمل صالح کمک گرفته شده است، از نظر تأثیر غذای پاک بر صفای قلب و از منظر تحریک حس شکرگزاری و از جهت توجه دادن به اینکه خدا شاهد و ناظر اعمال آدمی است.
این استاد طب قرآنی بیان کرد: خداوند متعال در ذیل داستان اصحاب کهف دقت آنها را به لقمه حلال و پاکیزه بیان کرده و می‌فرماید "شما درهم‌هایتان را به شهر بفرستید تا مشاهده شود که کدام طعام پاکیزه‌تر و حلال است تا روزی خود فراهم آرید"؛ اصحاب کهف بعد از بیداری با اینکه قاعدتاً بسیار گرسنه بودند و ذخیره بدن آنها در این مدت طولانی مصرف شده بود ولی باز به کسی که مأمور خرید غذا می‌شود، توصیه می‌کنند هر غذایی را نخرد بلکه غذای پاک را برای تناول انتخاب کند.
وی تصریح کرد: ظاهراً این جمله مفهوم وسیعی دارد که هرگونه پاکی ظاهری و باطنی را شامل می‌شود و این توصیه‌ای برای همگان است که نه تنها به غذای روحانی بیاندیشند بلکه مراقب پاکی غذای جسمانی خود نیز باشند که این مهم حتی در بحرانی‌ترین لحظات زندگی نیز نباید فراموش شود.

* نخستین درمان با طب قرآنی
بابایی در ادامه از نخستین درمانش به وسیله طب قرآنی گفت و بیان کرد: اواخر سال 86 بود که برای دیدار یکی از آشنایان به زنجان رفتم، گفت که چند روز دیگر برای مشکل پروستات که دارد باید برای عمل جراحی آماده شود، من نیز از وی خواستم که طی چند روز غذای تجویزی بنده را بخورد شاید حالش بهتر شود.
وی ادامه داد: در وهله نخست، این پیشنهاد برای دوستم بسیار عجیب بود ولی با اصرار بنده قبول کرد، چهار روز بعد از صرف غذا با من تماس گرفت و گفت که نتیجه سونوگرافی حاکی از بهبود وضعیت جسمانی وی دارد.
این استاد طب قرآنی با اشاره به اینکه بعد از این اتفاق احساس شادی و خوشحالی عجیبی داشتم و خدای بزرگ را بابت آن شکر کردم، افزود: ایشان بعد از مدتی مرا به بالین مریض دیگری بردند که با تجویز یک غذای قرآنی، حال وی نیز در مدت 13 روز خوب شد.
وی تصریح کرد: با توفیق خدای متعال، آرام آرام آوازه‌ بنده و درمان بیماری‌ها با طب قرآنی در زنجان پیچید و بعد از آن برگزاری کلاس‌های آموزشی برای اطلا‌ع‌رسانی به مردم را در برنامه کاری خود گنجاندم.
به گفته بابایی، دیگر استان‌های کشور نیز از مواهب و برکات طب قرآنی بی‌نصیب نماندند به طوریکه در این مناطق نیز چند مریض به این شیوه بهبود یافتند.

* معالجات در کشورهای خارجی
وی با اشاره به اینکه معالجاتی نیز در برخی از کشورهای اروپایی داشته‌ام، بیان کرد: برای مثال یکی از بیماران بنده فردی مسیحی بود که از بیماری میگرن رنج می‌برد ولی با طب قرآنی و خوردن غذای اسلامی بهبود یافت و دو مورد دیگر نیز بچه‌دار نمی‌شدند که مشکل آنها نیز با بهره‌گیری از طبق قرآنی برطرف شد.
این استاد طب قرآنی گفت: خوشبختانه همین امر سبب شده تا به سوی مطالعه قرآن کریم گرایش پیدا کنند به طوریکه از من خواستند تا قرآن را برای آنها بفرستم.

* قرآن کریم شفاست
وی با بیان تأکید بر این مطلب که قرآن کریم، شفاست، افزود: قرآن کریم برای هدایت بشر نازل شده و باید زمینه را برای گرایش همگان به سوی این کتاب آسمانی ایجاد کنیم که این مهم جز با حضور ملموس و محسوس قرآن در زندگی شخصی محقق نمی‌شود.
به گفته بابایی اگر آموزه‌های قرآن در زندگی شخصی ظهور و بروز نیابد و در زندگی اجتماع اثر نگذارد در آن صورت صرف خواندن قرآن، هیچ فایده‌ای نصیب جامعه نخواهد شد.

* غذاهای قرآنی
وی با اشاره به اینکه 40 نوع روش غذا خوردن اسلامی و قرآنی وجود دارد که اگر تنها شش مورد آن رعایت شود دیگر بیمار نخواهیم شد، افزود: باید روش غذا خوردن امروزی خود را اصلاح کرده و رو به سوی روش اسلامی آوریم.
استاد طب قرآنی تأکید کرد: باید متوجه این موضوع باشیم که چه غذایی، چه زمانی و به چه میزان خورده شود چراکه توجه به تمام این موارد برای داشتن یک زندگی سالم لازم و ضروری است.
وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین (ع) طب را از قرآن استخراج و به عنوان گنجینه‌ای بزرگ برای ما به یادگار گذاشته‌اند، افزود: متأسفانه در برهه‌ای از زمان ما از این گنجینه عظیم غافل ماندیم و همین امر زمینه بروز بیماری‌ها را میان افراد فراهم کرد.
بابایی با اظهار تأسف از اینکه برخی از قواعد مربوط به طب قرآنی در موزه‌ها پنهان شده‌اند، بیان کرد: برای مثال بنده وقتی به موزه آستان قدس رضوی رفته بودم با مشاهده کتاب طب‌الرضا و صفحه باز شده آن برای مشاهده مراجعان، مطالب جالب توجهی را استخراج کردم.

* مقایسه درمان 5 ساله طب مدرن با درمان 5 روزه طب قرآنی
وی ادامه داد: بنده با مطالعه همان یک صفحه و برداشت از آن، متوجه شدم که درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری بر اساس طب مدرن، پنج سال زمان می‌برد در صورتی که با طب امام رضا (ع) پنج روزه درمان می‌شود.
این استاد طب قرآنی در ادامه بیان کرد: برنامه پزشکی اسلامی قدمت یک‌هزار ساله دارد به این صورت که بیمارستان‌هایی در زمان ائمه(ع) و بعد از ایشان راه‌اندازی شد و بیماران را با غذا درمان می‌کردند.
وی افزود: نکته جالب توجه آنکه بعد از بهبود بیماری، مبلغی نیز به بیمار برای صرف آن در مدت زمان استراحتش پرداخت می‌شد ولی در جامعه امروزی تا زمانی که مبلغ مورد نظر را تمام و کمال پرداخت نکنیم خبری از معالجه بیمار نیست.
بابایی تأکید کرد: 600 سال بعد از این، شاهد حضور علم اروپایی بودیم که 150 سال است به صورت قوی در کشور ما رسوخ کرده و نکته قابل توجه آنکه با وجود برخورداری از بهترین آزمایشگاه و تجهیزات پزشکی روز هنوز موفق به درمان یک بیماری صعب‌العلاج نشده است.

* تولید بیماری توسط مؤسسات وابسته به داروسازی
وی با بیان اینکه علم اروپایی چیزی از خودش نداشته و ندارد، افزود: پایه این علم ضعف دارد چراکه اهدافشان برای بهبود بشریت نبوده و نیست.
به گفته این استاد طب قرآنی، استکبار جهانی در اتاق فکر خود و برنامه‌ از پیش تعیین شده، ضمن مشخص کردن روش‌ها و معرفی یک نفر به عنوان پزشک صاحب نظر، دیگر پزشکان را مجبور به تبعیت از علم خودساخته‌شان می‌کنند.
وی از فعالیت برخی مؤسسات به عنوان تولیدکننده برخی از بیماری‌ها سخن گفت و بیان کرد: این مؤسسه برای کسب سود بیشتر، این بیماری را به داروسازان خود می‌فروشد و در این میان تنها 30 درصد علیه این بیماری‌ها دارو تولید می‌شود.
بابایی گفت: پس از آن شاهد اشاعه این بیماری‌ها به هر کشوری نسبت به ژن آن منطقه هستیم که طبیعتاً دولت‌ها برای مقابله با بیماری اقدام به وارد کردن داروهای تولیدی می‌کنند.
وی افزود: استکبار جهانی با استفاده از تبلیغات خود، آنچنان بر ذهن و روح افراد نفوذ کرده که با یک شایعه‌پراکنی ساده، همگان را درگیر برخی مسائل بهداشتی می‌کند که اصلاً وجود نداشته و یا خطرساز نبوده است.
این استاد طب قرآنی گفت: از نظر بنده سوابق این علم نشان داده که دیگر جوابگوی نیاز بشر نیست و باید به سوی علم قرآنی حرکت کرده و از آن بهره برد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بشر از بدو خلقت برای رفع نیازهای خود به صورت غریزی رو به سوی طبیعت آورده، افزود: انسان‌ها با راهنمایی‌های پیام‌آوران الهی شکم‌ها را سیر و برخی دردها را درمان کردند و وقتی شکمشان سیر شد دیگر به فرمایشات پیام‌آوران الهی توجه نکردند.
بابایی ادامه داد: مردم در این فاصله تا زمان پیامبر خاتم (ص) غذاها و نوشیدنی‌ها را بدون توجه به آموزه‌های دینی و به دلخواه خود مصرف کردند و همین امر جهالت را پدید آورد.
وی دوران جاهلیت را اوج جهالت و بدبختی جامعه دانست و بیان کرد: خدای متعال با مبعوث کردن پیامبر گرامی اسلام و نزول قرآن بر سینه مبارک ایشان سنت‌های غلط را شکست و تحول و آرامشی را به وجود آورد که ائمه معصومین آن را ادامه دادند.
این استاد طب قرآنی افزود: متأسفانه 400 سال بعد از این قضیه، بشر آرام آرام با تکنولوژی منفی اروپایی، از طبیعت جدا و در بند مواد شیمایی گرفتار شد.
وی خاطرنشان کرد: همین امر عامل کنار رفتن داروهای گیاهی و استفاده از داروهای شیمایی بود که خطرات بسیاری را به همراه داشت.

* طب قدیم پایه و ریشه تمام طب‌هاست
به گفته بابایی، طب قدیم به عنوان پایه و ریشه تمام طب‌ها، سینه به سینه از سوی پیامیران و ائمه معصومین (ع) به دست ما رسیده در صورتی که طب اروپایی ساخته دست بشر بوده که مقایسه‌ای هر چند گذرا نشان از اصالت طب سنتی داشته و دارد.
وی علم اروپایی را نابودکننده بشر دانست و تأکید کرد: از نظر بنده به هیچ وجه نباید از کسانی که توجهی به استفاده از غذای پاک و حلال نمی‌کنند، تبعیت کرد.
این استاد طب قرآنی ادامه داد: به عنوان مثال می‌توان به مصرف گوشت خوک در میان افراد این جامعه اشاره کرد و همین امر در آنها جنون ایجاد کرده به طوریکه به راحتی دست به کشتار مردم جهان و اجرای عملیات‌ جنون‌آمیز علیه بشریت می‌زنند.
وی با اشاره به مشاهده ردپای یهود در تجویز غذاهای غیر اسلامی در میان مردم اظهار کرد: طی دوران گذشته یهودیان با نفوذ به ایران و مشاهده سلامتی مردم، این سؤال برایشان پیش آمد که چرا افراد پیر ایران با وجود گذشت سال‌ها از عمرشان از وضعیت سلامتی خوبی برخوردار هستند؟
بابایی افزود: به همین دلیل تحقیقات خود را در ارتباط با مصرف غذاها و نوع آنها شروع کردند تا آنجا که ضمن کسب اطلاعات لازم، با استفاده از ترفندهای خاص برخی از کتاب‌های مربوط به طب و احادیث اسلامی را با خود از کشور خارج کردند.
وی افزود: آنها ضمن خارج کردن اطلاعات دینی و اسلامی، مدت‌ها بعد موضوعاتی بر ضد تأکیدات امامان در ارتباط با نوع و چگونگی مصرف غذا را در میان مردم اشاعه دادند ولی شیوه غذا خوردن خود را بر طبق احادیث استوار کردند.
این استاد طب قرآنی گفت: به همین دلیل یک فیلم از اسرائیل پیدا نمی‌شود که در آن نوع غذا خوردن نشان داده شود چراکه نخواسته‌اند نحوه غذا خوردن خود را در میان سایر مردمان اشاعه دهند.

* تناول غذای طیب عامل تحول درونی
وی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با اینکه به طور قطع ضرر این مسائل به مردم خودشان نیز خواهد رسید، افزود: باید به این مهم توجه داشت که مردم عادی کشورها هیچ اهمیتی برای سردمداران استکبار ندارند و تنها به فکر تأمین منافع طیف خاصی هستند.
بابایی دین اسلام را دین پاکی‌ها و سعادت بشری خواند و بیان کرد: حضرت محمد (ص) فرموده‌اند که "غذای طیب بخورید تا در درون شما تحول فکری ایجاد شود"، توجه به همین حدیث نشان از آن دارد که انسان باید به طعام خود با دیده خرد بنگرد و از هر چیزی برای سیر کردن خود استفاده نکند.
وی تأکید کرد: متأسفانه آمارها و ارقام موجود حاکی از آن است که بشریت به خاطر تجویز علم اروپایی روز به روز در حال نابودی قرار دارد.
این استاد طب قرآنی با تأکید بر اینکه باید منطق و عقل را در زندگی خود تبلور دهیم، بیان داشت: به طور قطع پایه نوع رفتار هر انسانی به غذای وی مربوط می‌شود بنابراین باید نسبت به استفاده از غذاهای طیب و سالم توجه شود.

* شیوه مصرف غذا به صورت اسلامی در جامعه نهادینه شود
وی در پایان با اشاره به اینکه باید طب قرآنی و شیوه مصرف غذا به صورت اسلامی را در بین مردمان جامعه نهادینه کنیم، افزود: جمهوری اسلامی ایران باید در این زمینه پیشگام بوده و ضمن اشاعه این مهم در بین مردم جامعه خود، زمینه‌ساز ترویج آن در دیگر جوامع باشد چراکه این مهم در معرفی بیشتر و بهتر قرآن نقش شایان توجهی خواهد داشت.
================
گفت‌و‌گو از مریم شهابی باهر
================
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول