اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کانون هم‌اندیشی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

مفهوم سنتی در طب به معنای کهنه ‌بودن نیست

خبرگزاری فارس: عضو کانون هم‌اندیشی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مفهوم سنتی در طب به معنای کهنه بودن آن نیست بلکه نشان‌دهنده ریشه‌دار بودن طب سنتی است.

مفهوم سنتی در طب به معنای کهنه ‌بودن نیست
مجتبی معتمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: نگاه قدیمی و کهنه به طب سنتی نشان‌دهنده ضعف افراد معتقد به این مسئله است در صورتی که طب سنتی پشتوانه طب جامع ایرانی است.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد سلامت در خدمت سلامت باید قرار بگیرد، بیان داشت: مشکلی که در جامعه پزشکی با آن روبه‌رو هستیم اینکه این نظم به هم ریخته است.
عضو کانون هم‌اندیشی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: هر ملتی یک طب بومی و ملی برای خود دارد که اگر در راس امور درمانی پزشکی قرار بگیرد، وابستگی‌های دارویی کمتر می‌شود.
وی با بیان اینکه طب جامع ایرانی، طب بومی و یک مکتب کل‌نگر است، ادامه داد: طب مکمل و سنتی از روش‌های درمانی طبیعی و عوارض کمتری برخوردار است.
معتمدی ادامه داد: در حال حاضر با طب‌های مختلفی از جمله طب جامع، طب سوزنی و طب چین روبه‌رو هستم که همه این طب‌ها در طب مکمل یا طب جایگزین قرار گرفته که این طب می‌تواند طب رایج شود.
وی اضافه کرد: با وجودی که از چند سال پیش به دنبال تاسیس دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودیم اما هنوز با راه‌اندازی ان موافقت نشده است.
عضو کانون هم‌اندیشی طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: باوجودی که در تهران چهار دانشگاه مجهز به دانشکده طب سنتی شدند و در یکسال اخیر در شیراز، مشهد، کرمان و یزد راه‌اندازی شده اما هنوز در اصفهان این کار صورت نگرفت است.
وی بیان داشت: طب سنتی در گذشته به شکل عامیانه و در قالب عطاری‌ها در گوشه و کنار کشور به آن پرداخته می‌شد اما با تلاش عده‌ای از پزشکان محقق و اثبات علمی در دو دهه اخیر، این طب به شکل آکادمیک دوباره احیا شد.
معتمدی گفت: مشکلی که امروزه در راستای احیای طب سنتی با آن روبه‌رو هستیم وجود کتب طب سنتی به زبان عربی و فارسی دری است که باید ابتدا به فارسی کنونی ترجمه شود و در اختیار اساتید و پزشکان قرار گیرد.
وی از راه‌اندازی مجموعه درمان‌های طبیعی در دنیا خبر داد و تصریح کرد: در بسیاری از موارد اورژانسی، اعمال جراحی، تشخیص و پاراکلینیک عامه مردم به دنبال درمان‌های کم عارضه‌تر و طب سنتی هستند.
عضو مرکز تحقیقات طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ماساژ درمانی، رایحه درمانی، طب سوزنی، زنبور درمانی، گیاه درمانی، زالو درمانی، طب فشار و همیوپاتی را از انواع مختلف طب سنتی اعلام کرد و اضافه کرد: مردم با آگاه شدن نسبت به مضرات داروهای شیمیایی و هزینه‌های زیادی که هر ساله دولت به خاطر واردات دارو متحمل می‌شود به سمت داروهای گیاهی و طب سنتی گرایش یافتند که ضمن سودآوری زمینه‌های کارآفرینی هم فراهم کند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول