اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

شهروندان برای حفظ سلامتی از گوشت مرغ‌های سبک وزن استفاده کنند

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: شهروندان برای حفظ سلامتی خود ،گوشت مرغ های سبک وزن بخورند.

شهروندان برای حفظ سلامتی از گوشت مرغ‌های سبک وزن استفاده کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، غفور عبداللهی ظهر امروز در جلسه کمیته فنی طیور استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: مرغ‌های سبک وزن دارای چربی و بقایای آنتی بیوتیک کمتری بوده و نسبت به مرغ‌های سنگین وزن سالم‌تر هستند، اما توصیه این سازمان به شهروندان و مصرف کنندگان بر لزوم پرهیز از خوردن مرغ‌های سنگین وزن و استفاده از گوشت مرغ‌های سبک وزن شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه این سازمان در پی تولید مرغ 42 روزه با هدف کاهش مصرف آنتی بیوتیک و تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک است، افزود: بهبود سلامت گله در راستای امنیت غذایی و تولید محصول سالم، افزایش دوره جوجه‌ریزی از 3.5 دوره به شش دوره در سال، افزایش تراکم گله از10 قطعه به 13قطعه در هر مترمربع در سالن پرورش، از جمله مزایای تولید مرغ گوشتی 42 روزه به شمار می‌آید.
وی با بیان اینکه تولید گوشت مرغ 42 روزه در اکثر کشورهای جهان رعایت می‌شود، ادامه داد: با توجه به ارزش غذایی بالا، مدیریت صحیح و هدفمند و استفاده بهینه از منابع تولید، لازم است روش‌های تولید مرغ گوشتی در استان مورد بازنگری قرار گرفته و در راستای اجرای دقیق برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها و استفاده بهینه از منابع موجود برای ارتقای سطح کمی و کیفی تولید و پایین آوردن قیمت تمام شده، این امر توسط تولید کنندگان مرغ گوشتی اجرایی شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان، با اشاره به اینکه تولید مرغ گوشتی 42 روزه هم به سود تولید کننده و هم به سود مصرف کننده است تولید آن را گامی اساسی در استفاده بهینه از عوامل تولید ذکر نموده و افزود: فرهنگ مصرف گوشت مرغ در استان نادرست بوده و شهروندان بیشتر ترجیح می‌دهند به هنگام خرید از مرغ گوشتی بزرگ‌تر استفاده کنند و این امر به نادرست، تولیدکنندگان را به سوی پرورش مرغ‌های غیراستاندارد سوق می‌دهد و این در حالی است که مرغ های سنگین تر از حد معمول (بالای 2 کیلو)، علاوه بر مصرف بیشتر آنتی بیوتیک، از لحاظ ارزش غذایی نیز در حد پایین است.
وی با اشاره به کاهش مصرف دان و بهبود ضریب تبدیل غذایی از 2.3 به 1.8و کاهش سوخت تا 30 درصد و کاهش هزینه‌های تولید از 5 الی 10 درصد در صورت مبادرت تولید کنندگان به تولید و ارائه گوشت مرغ 42 روزه اضافه کرد: با اجرای این طرح در راستای هدفمند سازی یارانه‌ها، تولید گوشت سفید با کیفیت بالا به میزان 78 هزار و 710 تن در سال افزایش یافته و تولید سرانه از 16.5 کیلوگرم به 21.8 کیلوگرم خواهد رسید. 
عبدالهی با بیان اینکه بیماری‌های اصلی مرغ‌ها بعد از 42 روزگی بروز یافته و مصرف دارو نیز بعد از این مدت انجام می شود ادامه داد: بنابراین هرچه عمر مرغ بیشتر و در نتیجه وزن آن بزرگ‌تر بوده احتمال بیماری و بقایای دارویی در آن بیشتر است.
وی با بیان اینکه مردم علاقه بیشتری به مصرف مرغ‌های درشت‌تر دارند و ذائقه برخی از مردم با مصرف مرغ چاق و سرشار از چربی عادت کرده یادآور شد: در صورت فرهنگسازی مناسب در راستای استفاده از مرغ‌های کوچک‌تر علاوه بر تامین سلامتی مردم گام بزرگی نیز در راستای توسعه اقتصادی برداشته می‌شود و رسانه‌های جمعی و نهادهای آموزشی باید برای تغییر ذائقه مردم تلاش کنند.
عبداللهی با بیان اینکه در صورت تحقق پرورش مرغ 42 روزه، صاحبان مرغداری‌ها به جای اینکه سالی چهار دوره جوجه‌ریزی کنند پنج یا شش دوره این کار را انجام خواهند داد افزود: در این صورت تولید مرغ افزایش یافته و گردش سرمایه آنها نیز بیشتر می‌شود.
وی با بیان اینکه در دوره 48 روزه پرورش مرغ در استان معمولا هر قطعه طیور تا دو کیلو و 700گرم وزن می گیرد و در طرح پرورش 42روزه وزن گیری تا یک کیلو 800گرم است، افزود: پیشگیری و کاهش احتمال آلودگی طیور در هنگام شیوع برخی از بیماری‌های واگیردار از دیگر مزایای این طرح است.
وی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی با 620 واحد مرغداری مرغ گوشتی فعال، سالانه 64 هزار تن گوشت سفید تولید می‌کند و سرانه تولید گوشت سفید در استان 16.5 کیلوگرم در سال است در صورتی‌که سرانه مصرف 16.7 کیلوگرم بوده با توجه به آمارهای فوق 3.5 درصد از پرورش مرغ گوشتی کشور در این استان است.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول