اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران:

مازندران در شاخصه‌های کتابخوانی بسیار پایین است

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران گفت: استان مازندران در زمینه شاخص‌های کتابخوانی بسیار پایین است.

مازندران در شاخصه‌های کتابخوانی بسیار پایین است
به گزارش خبرگزاری فارس از رامسر، محمد اسماعیل امامزاده ظهر امروز در مراسم تجهیز و توسعه کتابخانه حاج امیر ارسلان احمری‌نژاد بیان داشت: این هفته، هفته‌ای است که باید جشن گرفت ولی این فرهنگ در کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد.
وی اظهار داشت: اگر نگاهی به تعداد شمارگان کتاب‌های چاپ شده در کشورمان داشته باشیم در می‌یابیم که شمارگان هر کتاب بین یک هزار تا یک هزار و 500 نسخه است و این مهم نشان‌دهنده  سرانه مطالعه کم در ایران است که در این هفته باید این مسایل بازنگری شود.
امامزاده ادامه داد: هر ساله با وجود پذیرش یک میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور، وضعیت تیراژ کتاب با توجه به این تعداد دانشجو بسیار پایین است.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان مازندران در ادامه با اشاره به اینکه در سطح کشور، 2هزار و 600 کتابخانه عمومی وجود دارد، تصریح کرد: اگر کتابخانه‌ها بخواهند هر عنوان کتاب را در زمینه‌های مختلف، فقط یک جلد خریداری کنند این شمارگان کتاب‌ها باید به 2 هزار و 600جلد برسد، اما به دلیل بضاعت کم کتابخانه‌ها برای خرید کتاب بسیار کم بوده و در واقع این مسئله یکی از دغدغه‌های مهمی است که هیچوقت به ما آرامش نمی‌دهد.
وی بیان داشت: فضای محدود کتابخانه‌ها و ضعیف بودن منابع کتاب در آنها  از جمله مسایلی است که به آن واقفیم هرچند که در سال‌های اخیر با ارایه طرح‌هایی نظیر طرح کتاب من و طرح شبکه کتابخوانی حرفه‌ای که شبکه فاخری نیز بوده و به طور مرتب ماهانه 18 کتاب را معرفی کرده و قابل دانلود نیز است در واقع می‌توان گفت یکی از افتخارات دولت محسوب می‌شود، اما بازهم این راهکارها برای بالابردن سرانه مطالعه در کشور جوابگو نیست و باید مسئولان امر به فکر راهکارهایی دیگری نیز برای بالابردن سرانه مطالعه در کشور باشند.
امامزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استان مازندران در زمینه شاخص‌های کتابخوانی بسیار پایین است، متذکر شد: کشور ایران بین 56 کشور کتابخوان به رتبه 40 هم نمی‌رسد و با توجه به اینکه استان مازندران در شاخص فضای کتابخانه‌ها جزء پنج استان برتر در این زمینه است باز هم رتبه 27 را در استان‌های کشور دارا است.
وی در پایان اذعان داشت: در شرایطی که سرانه هر فرد در کتابخانه‌ها 2.5 متر مربع است در استان مازندران 1.12 سانتی متر است.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول