اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

نماینده مردم گلپایگان در مجلس:

فرش دستباف هویت و شناسنامه یک ایرانی است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس گفت: فرش دستباف ایرانی یک صنعت نیست بلکه هویت و شناسنامه یک ایرانی است.

فرش دستباف هویت و شناسنامه یک ایرانی است
به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، حجت‌الاسلام محمد ابراهیم نکونام ظهر امروز در نخستین همایش تخصصی فرش دستباف گلپایگان که در سالن ارشاد واقع در بوستان 17 تن برگزار شده بود، بیان داشت: زمانی که هرج از قالی به دست فرزندان ایران زمین بافته می‌شود، صدای موزیک و موسیقی آن تا عمق جان بافنده و شنونده اثر می‌گذارد.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس افزود: قالی‌ بافی تنها یک صنعت نیست بلکه هنری است که زیبائیش حاصل کار و تفکر زنان و مردانی است که به کشورشان عشق می‌ورزند.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشتری ایرانی تنها به خاطر خامه و ابریشم خریدار فرش نیست بلکه به دلیل هنر نهفته و نقش و نگاری است که با عنوان قالی به بازار عرضه می‌شود و این هویت اصیل ایرانی باید همیشه حفظ شود.
 
* صادرات فرش دستباف درآمد ارزی دارد
نکونام با بیان اینکه طبیعی است که در دنیا رقابت حرف اول را می‌زند، گفت: گاهی اوقات رقابت‌ها، هویت‌ها را از بین می‌برد، فرش‌های مشابه ایرانی در چین، هند و پاکستان بافته می‌شود و در کشورهای اروپایی با عنوان فرش ایرانی عرضه می‌شود اما خصلت فرش ایرانی در این است که با مرور زمان محکم‌تر، نفیس‌تر، ماندگارتر و گران‌بهاتر می‌شود و فرش‌های غیر ایرانی به مرور زمان کهنه و بی‌ارزش می‌شوند.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: فرش ایرانی هویت و میراث جاویدان ایران است و به فرش دستباف ایرانی نباید به عنوان یک کالای صرف نگریست که اگر این‌گونه تصور شود در رقابت‌های جهانی بازنده خواهیم بود اما اگر به فرش دستباف به عنوان میراث بزرگ و متمدن نگاه شود، هرگز از میدان رقابت بیرون نخواهیم رفت.
وی تاکید کرد: صادرات فرش دستباف می‌تواند درآمد ارزی به همراه داشته باشد و این در حالی است که در بازار رقابت کشورهایی مانند ترکیه و حتی کشورهای اروپایی در مقابل ما قرار دارند اما از فرش هند، ترک و چین صدای دلنواز دست‌های بافنده ایرانی شنیده نمی‌شود.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تنوع جایگزین سنت‌ها می‌شود، افزود: از آنجایی که تکنولوژی و فناوری به سرعت تغییر می‌کند و جهان به دنبال بازاریابی جنس‌های با کیفیت، شکیل و به روز است، ما با بافت گذشته دچار مشکل می‌شویم.
نکونام به بسط و گسترش هنر قالی بافی در کشور اشاره کرد و بیان داشت: زنان و مردان ایرانی باید به صورت گروهی بافنده فرش شوند و بافندگی فقط مختص زنان گذشته نباشد و این مسئولیت بر قشر خاصی تحمیل نشود بنابراین مردان و جوانان نیز در این هنر و صنعت پویا سرمایه‌گذاری کنند.
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: در مجموعه حاکمیت نظام و برنامه پنجم توسعه و بودجه‌های سنواتی، حمایت از بافندگان و مدیریت بر فرش دستباف، به عنوان اهداف عالی در نظر گرفته شده است و مباحث مربوط به بیمه، سرمایه‌گذاری، حمایت‌های معنوی، کمک به صادرات فرش و حذف کردن دست واسطه‌ها، از مهم‌ترین برنامه‌های دولت و مجلس محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه ارزش افزوده فرش دستباف نباید نصیب دلالان و واسطه‌گران شود، تاکید کرد: تسهیلات و ارزش افزوده فرش باید به مجموعه تولیدکننده برگردد و سمت و سوی کلان نظام بر این اساس است که این مهم باید در شهرستان‌ها نیز مدیریت شود تا صنعت فرش بافی شهرستان‌ها به آنجایی که در شان و جایگاهش است، دست یابد.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول