اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

همزمان با 16 آذر ماه صورت می‌گیرد؛

افتتاح مرکز جامع توانبخشی حضرت ابوالفضل زنجان

خبرگزاری فارس: رئیس آموزش و پرورش و آموزش و پرورش استثنایی زنجان گفت: مرکز جامع توانبخشی و اختلالات یادگیری حضرت ابوالفضل 16 آذر ماه در زنجان افتتاح می‌شود.

افتتاح مرکز جامع توانبخشی حضرت ابوالفضل زنجان
نسرین تهذیبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: این مرکز دارای امکانات خوبی برای دانش‌آموزان استثنایی است.
وی در ادامه افزود: همچنین نخستین مدرسه خیرساز در زنجان توسط بنیاد نیکوکاری مقدم توسط مسئولان استان زنجان کلنگ‌زنی می‌شود.
رئیس آموزش و پرورش و آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان با اشاره به اینکه کودکان استثنایی دارای نیازهای ویژه به هفت گروه تقسیم می‌شوند، اظهار داشت: برای دو گروه چند معلولیتی و اختلالات رفتاری به دلیل پایین بودن آمار مدرسه ویژه‌ای تشکیل نشده است. 
وی با اشاره به اینکه با توجه به دایر نبودن مدارس چند معلولیتی و اختلالات رفتاری در استان زنجان معلمان استثنایی ناچارند این تفکر را بپذیرند که همزمان به هر دو گروه  آموزشی خدمات ارائه کنند، خاطرنشان کرد: سختی کار در مدارس استثنایی با مدارس عادی یکی از مواردی است که معلمان استثنایی با آن مواجه هستند، اما با علاقه‌مندی و دلسوزی این مشکلات را حل می‌کنند.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات معلمان در این‌گونه مدارس این است که با یک گروه همگن از دانش‌آموزان روبه‌رو نیستند و معلم باید همزمان چند دانش‌آموز کم‌توان ذهنی و چند معلولیتی را با هم در مجموعه خود داشته باشد.
تهذیبی گفت: یکی از مشکلات اساسی در این بخش از آموزش کمبود فضاهای آموزشی برای کودکان استثنایی است که فقط یک مرکز اتحاد ملی در دو اسب زنجان و دیگری نیز با عنوان مرکز پویا در شهر ابهر است که ویژه کودکان استثنایی با کلاس‌های کوچک و به شکل غیر طبقاتی هم سطح طراحی و ساخته شده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان با بیان اینکه در مدرسه استثنایی کلاس‌ها با توجه به اینکه نرم کلاس با کلاس‌های عادی تفاوت دارد، کوچک‌تر هستند به‌ طوری‌که کلاسی داریم که فقط یک نفر دانش‌آموز دارد، افزود: فضاهایی که ویژه کودکان استثنایی طراحی می‌شوند، همه نیازهای این قشر از افراد آسیب‌پذیر جامعه را بر طرف می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: در مناطق مختلف با توجه به اهمیتی که روسای مناطق به دانش‌آموزان استثنایی دارند سعی می‌کنند مدارسی را در اختیار ما قرار دهند که به نرم مدارس کودکان استثنایی نزدیک باشد.
تهذیبی افزود: در مجموع مدارسی که در اختیار کودکان استثنایی قرار می‌گیرد خاص کودکان استثنایی ساخته نشده و نیازمند یک سری مناسب‌سازی‌هایی همانند نرده‌گذاری و کوچک کردن کلاس‌ها است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان بیان کرد: از بهمن‌ماه سال گذشته با کمک خیرین استان زنجان مقرر شده تا یک مدرسه ویژه کودکان استثنایی در شهرک اندیشه ساخته شود که با ساخت این مدرسه تعداد مدارس استثنایی در زنجان به دو مدرسه افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استثنایی کار آموزشی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای را برای کودکان استثنایی انجام می‌دهد، گفت: با توجه به اینکه آموزش استثنایی نهاد آموزشی است، آموزش در راس امور قرار دارد.
تهذیبی با اشاره به اینکه برای کم‌توان‌های ذهنی کتاب آموزشی ویژه با روش‌های ویژه و در کنار آن تکنیک‌هایی که می‌تواند کمک کننده باشد استفاده می‌شود، گفت: در بحث توان‌بخشی نیز نیروهای توان‌بخشی که در این زمینه متخصص هستند با توجه به کمبود نیرو و تجهیزات همه مدارس را سرویس می‌دهند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان تصریح کرد: در بحث مشاوره‌ای که یکی از مهم‌ترین خدمات است معلمان استثنایی فعالیت‌‌هایی از قبیل حل مشکلات و پذیرش مدرسه از سوی دانش‌آموزان را انجام می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان استثنایی در دو گروه دانش‌آموزانی که در مدارس ویژه مشغول تحصیل هستند و گروهی که آسیب‌های مختلف دارند، که در مدارس عادی درس می‌خوانند، افزود: دانش‌آموزان تلفیقی که در مدارس عادی درس می‌خوانند خدمات معلمان رابط را در هفته چهار ساعت دریافت می‌کنند.
تهذیبی یادآور شد: کار معلمان رابط بررسی مسائل درسی دانش‌آموز استثنایی و توجیه مدیر، معاونان و معلمان برای نحوه رفتار با دانش‌آموز استثنایی است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان با بیان اینکه در مناطقی که تعداد دانش‌آموزان استثنایی به 25 نفر نمی‌رسد برای تشکیل مدرسه با جمع شدن شش دانش‌آموز کم‌توان ذهنی و یا سه نفر چند معلولیتی اختلالات رفتاری کلاس ویژه تشکیل و ضمیمه مدرسه عادی می‌شود، یادآور شد: دانش‌آموزانی نیز هستند که به دلیل به حد نصاب نرسیدن و یا در اثر مقاومت خانواده‌ها هنوز زیر پوشش آموزش و پرورش استثنایی نیستند و در مدارس عادی درس می‌خوانند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول