اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله حسینی بوشهری در گفت‌وگو با فارس:

اسلامی‌سازی علوم انسانی در دستور کار حوزه قرار دارد

خبرگزاری فارس: عضو شورای عالی حوزه علمیه گفت: اسلامی‌سازی علوم انسانی بخش قابل توجهی از مباحث کمیسیون‌ها و کمیته‌های حوزوی را تشکیل می‌دهد اما ایجاد تحول بنیادین در حوزه علوم انسانی، نیاز به همدلی و همفکری با حوزویان و دانشگاهیان دارد.

اسلامی‌سازی علوم انسانی در دستور کار حوزه قرار دارد
آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با گرامیداشت سالروز سفر رهبری به قم اظهار داشت: سفر مقام معظم رهبری به استان قم، دارای خیرات و برکات زیادی هم برای استان قم و هم برای کشور بود.
وی در مورد دستاوردهای این سفر برای حوزه علمیه گفت: رهبر معظم انقلاب هر چند وقت یکبار نکاتی که مربوط به بالنده شدن حوزه است را مطرح کرده و عزم و اراده حوزویان را در راستای پیشبرد کارهای حوزوی بیشتر می‌کند.
امام جمعه قم به تلاش حوزه برای تحقق فرمایشات رهبری در سفر سال گذشته ایشان به قم اشاره کرد و بیان کرد: در سفر سال گذشته مقام معظم رهبری، شاهد بودیم که حوزه به تلاش و تکاپو افتاد و شورای هماهنگی مرکب از همه مراکز حوزوی برای پیگیری فرمایشات ولی امر مسلمین تشکیل شد.
وی افزود: طرح‌های خوبی طراحی شده که بخشی از آنها در حوزه اجرایی شده و بخشی به دلیل بلندمدت بودن آن نیازمند کار و تلاش بیشتری است تا جنبه عملیاتی پیدا کند.
آیت‌الله حسینی بوشهری نگاه مثبت رهبری راجع به مسائل قم و حوزه را بزرگ‌ترین خیر و برکت دانست و افزود: این مسئله که شخصیتی در این جایگاه مسائل حوزه را رصد کرده و آسیب‌ها، نقطه ضعف‌ها و قوت را گوشزد کرده و نقشه راه را پیش روی مسئولان و اداره‌کنندگان حوزه قرار می‌دهند، بسیار مهم و قابل توجه است.
وی با اشاره به برگزاری همایش‌هایی در سالروز سفر مقام معظم رهبری به قم ابراز امیدواری کرد همایش‌های در نظر گرفته شده که ملهم از فرمایشات رهبری است، مسائلی که در طول این یک سال انجام شده را به اطلاع حوزویان برساند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: تدارک خوبی برای سالگرد سفر دیده شده تا کارهای انجام شده را به اطلاع حوزویان برسانند.
وی در خصوص دغدغه مقام معظم رهبری پیرامون اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: اجلاسیه‌ها و کمیسیون‌هایی که تشکیل شد بخش قابل توجهی از مباحث آنها علوم انسانی بود اما این مسئله در بخش پژوهش حوزه بررسی می‌شود.
آیت‌الله حسینی بوشهری در عین حال بیان کرد: برای ایجاد تحول بنیادین در حوزه علوم انسانی دانشگاه‌ها، نیاز به همدلی و همفکری با حوزویان و دانشگاهیان است با این وجود، دغدغه رهبری مورد بررسی قرار می‌گیرد و بنا شده این کمیسیون‌ها به صورت کمیسیون‌های دائم زیر مجموعه شورای هماهنگی باشند و محصول کار هر کمیسیون در آن جلسه بررسی شده و مصوب شود.
وی با اشاره به ابعاد مختلف این کار گفت: بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی نیاز به طراحی، نظریه‌پردازی و بررسی نقاط ضعف و قوت دارد اما زیرمجموعه‌ها و زیر فصل‌های علوم انسانی در جلسات مختلف کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همه بحث‌هایی که مقام معظم رهبری مطرح کردند در جامعه مدرسین و نهادهای حوزوی فصل بندی و موضوع بندی شده است و در هر بخش دستگاه‌ها و معاونت‌های حوزه کار می‌کنند.
وی در مورد فرموده رهبر معظم انقلاب پیرامون تحول در حوزه اظهار داشت: تحول و استقلال حوزه در جامعه و شورای عالی مطرح و مصوب شده و تعریف استقلال و ویژگی حوزه مستقل در شورای عالی حوزه عنوان شده است و امید است گزارشی که مطرح می‌شود تامین کننده بخشی از مطالبات رهبری باشد و بخش‌های دیگر در آن کمیسیون‌های ذیربط مطالب خود را هرچند وقت یکبار به اطلاع حوزویان برسانند.
آیت‌الله حسینی بوشهری تاکید کرد: فرمایشات رهبری و مطالبات ایشان منحصر به این سفر نیست بلکه در مراحل مختلفی که در قم بودند نقطه نظرات مهمی را مطرح کردند که در هر دوره تاثیرات خود را گذاشته است و آنچه مدنظر رهبری بوده پیاده شده است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه تصریح کرد: صرفا نباید به کارهای انجام شده بسنده کرد بنابراین اگر کارهای انجام نشده را هم برای حوزویان بیان کنند، ممکن است خود حوزویان به کمک مسئولان حوزه آمده و چاره‌اندیشی کنند و کارهای اصلی را با همفکری و همدلی عملیاتی کنند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول