اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی:

تکامل و پیشرفت در انس با کتاب است

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه همگان باید تکامل و پیشرفت را در انس با کتاب بدانند، گفت: کتاب باید به عنوان نیازی پایان‌ناپذیر و وسیله‌ای برای رشد و پویایی شخصیت افراد همواه مورد توجه قرار گیرد.

تکامل و پیشرفت در انس با کتاب است
غلامرضا فتح‌آبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: تمدن با خط و کتابت آغاز شده و استمرار یافته است و آینده آن نیز در گرو تکامل این ابزار بزرگ فرهنگی است.
وی تصریح کرد: مصریان و یونانیان از قدیمی‌‌ترین ملت‌هایی بودند که با کاغذ و کتابت آشنایی داشتند، خط در آغاز بر روی پوست، سنگ، فلز مفرغ و بعدها به دست مردم بین‌النهرین بر لوحه‌هایی از گل نوشته می‌شد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: آنها سطح گل را با قشری از پوست می‌پوشاندند و روی آن می‌نوشتند، کتاب‌ها بعدها به صورت طومارهایی بزرگ درآمدند که برای محافظت، آنها را در غلاف‌های خاصی می‌نهادند.
دبیر کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی و خانواده استان با اشاره به عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه بیان کرد: بی‌شک گسترش کتابخوانی به عنوان ضرورتی اجتناب‌‌ناپذیر تنها زمانی به فرهنگی عمومی تبدیل می‌شود که جامعه آن را نیازی پایان‌ناپذیر و وسیله‌ای برای رشد و پویایی شخصیت خود بداند و مطالعه، در کنار سایر کارهای روزانه در زندگی مردم وارد شود و این گونه نباشد که کتاب به افراد خاصی از جامعه اختصاص داشته باشد.
فتح‌آبادی با بیان اینکه همگان باید تکامل و پیشرفت را در انس با کتاب بدانند، خاطر‌نشان کرد: البته گسترش کتابخانه و چاپ فراوان کتاب و انجام اقدامات این‌چنینی در این نیز بی‌تاثیر نیست، ولی نکته مهم ایجاد میل و انگیزه در افکار جامعه است، یعنی برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای‌ باشد که احساس نیاز به کتاب در جامعه زنده شود.
وی ایجاد انگیزه در کودکان نسبت به خواندن کتاب از زمان کودکی و تناسب محتوای منابع مطالعاتی با نیاز مخاطبان کتابخانه‌ها را با اهمیت خواند و گفت: کودکان و نوجوانان سرمایه‌های عظیم میهن اسلامی و آینده‌سازان و پاسداران ارزش‌های دینی و انقلابی‌اند، به همین سبب ارائه کار و کتاب برای کودکان و نوجوانان اهمیت ویژه‌ای دارد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی تاکید کرد: پرداخت به کمیت‌ها و کیفیت‌های مطلوب کار برای کودکان در زمینه انتشار کتاب و همچنین کتاب‌رسانی و خدمات فرهنگی به کودکان و نوجوانان مناطق محروم از مسایلی است که هرگز نباید مورد غفلت و کم توجهی قرار گیرد.
فتح‌آبادی با اشاره به عوامل موثر در ایجاد علاقه به مطالعه در بین افراد اظهار کرد: بزرگ‌ترین عامل ایجاد علاقه به کتاب و کتابخوانی در‌ دسترس بودن کتاب برای خواننده است، برای کسی که پیوسته به کتاب‌های خوب دسترسی داشته باشد، همواره این فرصت فراهم است که به یکی از بزرگ‌ترین گذرگاه‌های فکری و تفریحی راه پیدا کند.
وی ادامه داد: خانواده نیز می‌تواند اثر عمیق بر عادت‌های فرد و فرهنگ‌سازی مطالعه داشته باشد، با سواد بودن والدین، موقعیت شغلی و اجتماعی خانواده‌، مسائل اقتصادی، نوع گرایش‌های والدین، مسائل روانی خانواده، کیفیت برنامه‌ریزی‌ مطالعه، میزان دسترسی به کتاب و کتابخانه در منزل از جمله عوامل ایجاد انگیزه کتابخوانی در فرد است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی خاطر‌نشان کرد: یکی دیگر از نهادهای تاثیرگذار بر ترویج فرهنگ کتابخوانی مدرسه است، نقش مدرسه، وجود کتابخانه‌های مناسب، کتابداران آشنا به روش‌ها و فنون مطالعه، سوق دادن دانش‌آموزان به فعالیت‌های گروهی، کتابخانه‌ای و مطالعه و تحقیق و معرفی تازه‌های کتاب می‌تواند در گرایش به مطالعه موثر باشد.
فتح‌آبادی افزود: همچنین اجتماع و رسانه‌های گروهی در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش مهمی دارند و جذابیت تلویزیون و قابل حمل بودن رادیو و جنبه اجتماعی داشتن سینما از عوامل مهمی هستند که موجب جذب نظر افراد می‌شوند و در الگوی مطالعه آنها تاثیر می‌گذارند.
وی با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی در گسترش دانش و ارتقای میزان آگاهی‌های عمومی جامعه نقش بسزایی دارند، گفت: هدف راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی کمک به بالندگی و شکوفایی استعدادهای فردی در راستای تولید اندیشه، علم و غنای فرهنگ جامعه است، زیرا با تامین فرصت‌های لازم، امکان آموختن همیشگی را برای اعضای جامعه مهیا ساخته و بر پیشرفت اجتماعی می‌افزاید.
دبیر کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی و خانواده استان در پاسخ به این سؤال که وضعیت شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی را چگونه ارزیابی می‌کنید و اینکه برای ارتقای این شاخص‌ها چه اقداماتی پیش‌بینی شده است، گفت: در حال حاضر تعداد کتابخانه‌های عمومی استان 72 باب است که ‌باید تا پایان برنامه پنجم توسعه تا سال 93 به 76 باب افزایش یابد.
فتح‌آبادی اظهار کرد: همچنین تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان 56 هزار و 430 نفر است که ‌یابد تا پایان برنامه پنجم توسعه به 150 هزار نفر برسد.
وی زیربنای کتابخانه‌های استان را 28 هزار و 769 متر‌مربع اعلام کرد و ادامه داد: تا سال 93 زیربنای کتابخانه‌های استان باید به 56 هزار و 800 متر مربع افزایش یابد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان را نیز 635 هزار جلد اعلام و تصریح کرد: این تعداد  تا پایان برنامه پنجم توسعه به 2 میلیون و 130 هزار جلد افزایش خواهد یافت.
فتح‌آبادی گفت: در یک مقایسه آماری شاخص‌های کتابخانه‌ای امسال با سال گذشته مشخص می‌شود که از شهریور ماه سال گذشته تا امسال 7.5 درصد رشد در تعداد کتابخانه‌های استان، 5 درصد در زیربنای کتابخانه‌ها، 15.5 درصد  در تعداد کتاب، 37 درصد در تعداد اعضا، 19 درصد تعداد امانت کتاب، و 44 درصد تعداد اعضای کتابخانه‌ها افزایش داشته‌ایم.
به گفته وی در مجموع 117 هزار متر‌مربع کتابخانه شامل کتابخانه مرکزی  در اراک و شهرستان‌ها، کتابخانه‌های استاندارد و روستایی در استان احداث می‌شود.
وی در رابطه با اقدامات و پیگیری‌های به عمل آمده در هفته کتاب ادامه داد: امسال شعار «کتاب یادگار ماندگار» به عنوان شعار نوزدهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی انتخاب شد و تمبر هفته کتاب نیز رونمایی شد.
فتح‌آبادی افزود: از سویی هفته کتاب امسال به عنوان یک فعالیت ملی محسوب شده و برنامه‌های گرامیداشت این هفته با تشکیل ستادهای هفته کتاب به طور همزمان در سراسر کشور به اجرا در آمده است.
مدیرکل امور اجتماعی استاندار با اشاره به طرح‌هایی چون " کتاب من" ( که سفارش کتاب توسط مراجعین کتابخانه‌ها است)، " راه‌اندازی ایستگاه مطالعه کتاب" ( که از سال 87 در اماکن پرتردد مثل ترمینال‌‌ها و ایستگاه‌ها و... در حال اجراست) و " طرح پیک مهر" و " طرح نهضت مطالعه مفید" به عنوان مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرا در راستای گسترش کتاب و کتابخوانی در استان ابراز امیدواری کرد که اجرای برنامه‌هایی در راستای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی مختص یک هفته در طول سال نباشد.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول