اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

نگاهی دیگر به پیاده‌روی بیرجند؛

مقصران اصلی همایش پیاده‌روی بیرجند کیستند

خبرگزاری فارس: حضور حماسی و تاریخی مردم در همایش پیاده‌روی بیرجند و بی‌برنامگی‌های گسترده و تاریخی و اقدام دیرهنگام ستاد برگزاری همایش برای شناسایی مقصران و مسببان اصلی همچنان موضوع اول محافل عمومی در استان است.

مقصران اصلی همایش پیاده‌روی بیرجند کیستند
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، ستاد برگزاری همایش 100 هزار نفری بیرجند از هفته‌ها قبل جلسات خود را در استانداری خراسان جنوبی و اداره ورزش و جوانان برگزار کردند تا بهترین برنامه‌ریزی را برای همایش داشته باشد.
پیش از برگزاری همایش بسیاری از مسئولان برای حضور مردم تلاش کردند تا در این همایش بزرگ نام آنان ثبت شود، اما به محض ضعف‌های تاریخی و کم‌کاری و بی‌برنامگی‌های گسترده هیچکدام به جز اداره کل ورزش و جوانان استان حاضر نشدند مسئولیت اشتباهات را بپذیرند.
نگاهی گذرا به ستاد برگزاری همایش و نشست‌های هماهنگی نشان می‌دهد بسیاری از دستگاه‌ها در روند تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته‌اند.
فدراسیون ورزش‌های همگانی، استانداری خراسان جنوبی، هیئت ورزش‌های همگانی، اداره ورزش و جوانان، شهرداری بیرجند، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم‌پزشکی، صدا و سیما و ده‌ها دستگاه اجرایی دیگر هستند که در روند تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته‌اند.

* اغلب جلسات هماهنگی به ریاست معاون سیاسی استاندار بود
برپایی اغلب جلسات برنامه‌ریزی در استانداری به ریاست محمد ابراهیم افشاری معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان جنوبی نیز خود حکایت از اهمیت برگزاری همایش و تصمیم‌گیرندگان اصلی دارد.
تشکیل شورای تامین استان قبل از برپایی همایش نیز نکته حائز اهمیت دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. شورای تامین استان می‌تواند در تغییر و تایید هر برنامه‌ای نقش اساسی داشته باشد.
از طرفی دیگر ارسال بسیاری از دعوت‌نامه‌ها از سوی معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی سند دیگری بر تصمیم‌گیری جمعی و مهر تایید داشتن اغلب تصمیمات از سوی مسئولان ارشد و عالی استانی است.

* آخرین خبری که از همایش در پرتال استانداری منعکس شد
تشکیل جلسه هماهنگی همایش با حضور رسانه‌ها نیز به ریاست معاون سیاسی استاندار که خبر آن در همه رسانه‌ها و نشریات و پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خراسان جنوبی موجود است نیز حکایت از حمایت و تصمیم‌گیری جمعی و در راس آن استانداری خراسان جنوبی برای همایش دارد. خبری که به شرح زیر در پرتال استانداری خراسان جنوبی منعکس شد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی دهم آبان‌ ماه در نشست شورای ورزش استان و جلسه هماهنگی همایش پیاده‌روی از برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی عمومی با پخش زنده تلویزیونی از شبکه ۳ سیما در استان خبر داد.
محمد ابراهیم افشاری اظهار داشت: ‌ای‍ن‌ ‌ه‍م‍‍ای‍ش‌ ب‍‍ا ح‍ض‍ور ‌اق‍ش‍‍ار م‍خ‍ت‍ل‍ف‌ م‍ردم‌ و خ‍‍ان‍و‌اده‌‌‌ه‍‍ا‌ی‌ آنان روز ج‍م‍‍ع‍ه 20 آبان ماه جاری در بیرجند برگزار می‌‌‌ش‍ود.
وی خواستار همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی استان با اداره کل تربیت‌بدنی شد و افزود: باید انگیزه‌های لازم برای حضور هرچه بیشتر و باشکوه‌تر مردم در این پیاده‌روی ایجاد شود.
افشاری با بیان اینکه برگزاری این همایش فرصت خوبی برای تبلیغ صنایع دستی و محصولات فرهنگی استان خراسان جنوبی است، ادامه داد: در راستای برگزاری این همایش کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات، امنیتی و انتظامی، کمیته جلب مشارکت‌ها و کمیته پشتیبانی برای برنامه‌ریزی و هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی تشکیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه صدا و سیما و رسانه‌ها نقش مهمی در راستای اطلاع‌رسانی به مردم برای حضور در این همایش بزرگ دارند، افزود: با برگزاری این همایش باید توانمندی‌های استان را در حوزه‌های مختلف به تصویر بکشیم و حداکثر استفاده را از فرصت پیش آمده داشته باشیم.
معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان جنوبی خواستار همکاری بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری و سمن‌های استان برای مشارکت هرچه بیشتر در این همایش بزرگ شد.
افشاری ایجاد فضایی با نشاط و سالم برای خانواده‌ها و ترغیب آنان به ورزش و مباحث سلامت و تندرستی را از اهداف برگزاری این پیاده‌روی خانوادگی عنوان کرد.

* چند نکته در مورد سخنان معاون سیاسی استاندار
معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان جنوبی بعد از برپایی همایش در گفت‌وگوهای مختلف تنها متهم همایش 100 هزار نفری بیرجند را اداره ورزش و جوانان معرفی کرد.
محمد ابراهیم افشاری در برنامه پرسمان یکشنبه 22 آبان‌ماه مسئولیت پاسخگویی به مردم در زمینه بی‌برنامگی‌های همایش را در سخنانش آقایان ورزش و جوانان خواند، در حالی که در جلسه دهم آبان‌ ماه خواستار همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی استان با اداره کل تربیت‌بدنی شد و افزود: باید انگیزه‌های لازم برای حضور هرچه بیشتر و باشکوه‌تر مردم در این پیاده‌روی ایجاد شود.
همایش بزرگ پیاده‌روی بیرجند با حضور حدود 200 هزار نفر در حالی برگزار شد که از معرفی ظرفیت‌ها و صنایع دستی استان خبری نبود، در حالی که معاون سیاسی استاندار در نشست هماهنگی، این همایش را فرصت خوبی برای تبلیغ صنایع دستی و محصولات فرهنگی استان دانست.
افشاری همچنین از تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات، امنیتی و انتظامی، کمیته جلب مشارکت‌ها و کمیته پشتیبانی برای برنامه‌ریزی و هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی خبر داد.
حال اینکه چرا باید تنها اداره ورزش و جوانان متهم اصلی بی‌برنامگی‌ها باشد جای سؤال و بررسی دارد.
چیزی که با یک سؤال کوچک، مردم پاسخ آن را به روشنی درمی‌یابند. سؤال مردم از مسئولان عالی استان این است که کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات، امنیتی و انتظامی، کمیته جلب مشارکت‌ها و کمیته پشتیبانی برای برنامه‌ریزی و هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی با مسئولیت و عضویت چه دستگاه‌هایی تشکیل شد؟ فلسفه تشکیل این کمیته‌ها چه بود؟

* چند سؤال اساسی از افرادی که حاضر نیستند اشتباهاتشان را بپذیرند
مگر غیر از این بود که با خرد جمعی همایش باشکوهی در مرکز استان برگزار شود. پس چرا حال که بی‌برنامگی همایش به موضوع اول استان تبدیل شده هیچ دستگاهی حاضر نیست پاسخگوی افکاری عمومی باشد؟ چرا باید تنها اداره ورزش و جوانان را مقصر اصلی همایش بدانیم؟ نقش استانداری در برگزاری همایش چه بوده است؟ اگر معاون سیاسی استاندار نباید به کم‌کاری‌ها و اشتباهات تاریخی پاسخ دهد و مسئول نیست پس چرا اغلب نامه‌نگاری‌های جلسات هماهنگی از سوی معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی انجام شد؟ چرا ستاد برگزاری همایش حاضر به عذرخواهی از مردم طی اطلاعیه رسمی نیست؟ چیزی که از سوی مدیرکل ورزش و جوانان استان انجام شد و مردم به خاطر عذرخواهی رسمی جعفر قدیری قدردانی کردند.
سؤالات دیگری هم این روزها افکار عمومی را درگیر خود کرده است. از جمله اینکه مسئولان ورزشی استان مسیری دیگر پیشنهاد داده‌اند و ستاد برگزاری و مسئولان عالی استان با آن مخالفت کرده‌اند و اینکه چرا مسیرهای پیشنهادی ادارات اعلام نمی‌شود؟ اگر خدایی ناکرده مشکل امنیتی در بیرجند ایجاد می‌شد آیا باز هم اداره ورزش و جوانان تنها مقصر همایش بود؟ خلق صحنه‌های زشت و اختلاط زن و مرد در بدترین شکل ممکن حاصل بی‌تدبیری چه کسانی است؟ آیا مسئولان تصمیم‌گیر نباید متوجه تبعات احتمالی تمرکز جمعیت در میدان شهدا با آن فضای کوچک و تعداد کثیر بانک‌ها می‌بودند؟ آیا خیابان کم‌عرض شهدا و مدرس گنجایش همان 150 هزار جمعیتی که پیش‌بینی شده بود را داشت؟ آیا بهتر نبود حرکت زنان و مردان در دو طرف خیابان‌ها ساماندهی می‌شد؟

* چرا خبر همایش بر روی پرتال استانداری قرار نگرفت
استاندار خراسان جنوبی در همایش بزرگ پیاده‌روی بیرجند سخنرانی کرد. اما بر خلاف همه سخنرانی‌های قهرمان رشید این خبر بر روی پرتال استانداری خراسان جنوبی قرار نگرفت تا این شائبه ایجاد شود که مسئولان استان می‌خواهند تمام اشتباهات و مشکلات همایش بزرگ پیاده‌روی بیرجند را متوجه دیگر ادارات کنند.
از سویی دیگر با توجه به حضور گسترده مردم از شهرهای مختلف استان در این همایش انتظار این بود که یکی از مسئولان عالی استان در این زمینه از مردم عذرخواهی کنند. چیزی که به جای عذرخواهی بر اساس نظرات و اظهارات مردمی در اقدامی غیرمنصفانه به انداختن تمام مشکلات بر گردن اداره ورزش و جوانان تبدیل شد.

* چرا اداره ورزش و جوانان متهم اول نیست؟
در حالی که برخی تصمیم‌گیرندگان اصلی همایش بنا دارند نزد افکار عمومی اداره ورزش و جوانان را به عنوان متهم اصلی معرفی کنند اما سخنان مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی قبل از برگزاری همایش حکایت از موضوعی دیگر دارد.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در جلسه برنامه‌ریزی دهم آبان‌ ماه گفت: باید با برگزاری این پیاده‌روی دستگاه‌های اجرایی نماد جمعی استان و خدمات خود را از طریق شبکه ۳ سیما به تصویر بکشند.
جعفر قدیری ادامه داد: امید است با همکاری و همراهی تمام دستگاه‌های اجرایی بتوانیم قوای مردمی را به تصویر بکشیم.
وی با بیان اینکه حضور حداکثری مردم در این پیاده‌روی به نام استان ثبت می‌شود، گفت:‌ این مهم فرصت مناسبی برای دستگاه‌ها در راستای مشارکت مردمی و مخاطبان خودشان است.
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: در این راستا استان می‌تواند حضور دسته جمعی خود را در این پیاده‌روی نشان دهد.
قدیری با بیان اینکه باید فرهنگ پتانسیل‌های استان در این پیاده‌روی به اجمال به تصویر کشیده شود، یادآور شد: ‌امید است با حضور حداکثری مردم و همکاری تمام دستگاه‌ها نام استان به نیکویی در شبکه ۳ صدا و سیمای کشور ثبت و ضبط شود.
سخنان مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی قبل از همایش حکایت از خرد جمعی برای تصمیمات این همایش دارد. حال باید سؤال کرد که آیا می‌شود تنها اداره ورزش و جوانان برای این همایش اقدام کند؟ آیا مسئولان ارشد استانی از برنامه‌های همایش خبر نداشتند؟ آیا مسیر همایش نباید در شورای تامین استان تصویب و تایید می‌شد؟ حضور عوامل انتظامی، درمانی و شهرداری با هماهنگی چه نهاد و مسئولی صورت گرفته بود؟ چه نهاد مسئولی تصمیم اداره ورزش و جوانان مبنی بر توزیع برگه‌های قرعه‌کشی از یک هفته قبل در بانک‌ها را رد کرد؟ چه نهاد و مسئولی مسیر انتخابی اداره ورزش و جوانان را برای راهپیمایی تغییر داد؟
سؤالات دیگری هم در افکار عمومی مطرح است. اینکه موضوع همایش پیاده‌روی بیرجند نقل مجلس و دیدارهای عید غدیر خم در استان بود حکایت از خواسته مردم در شناسایی نقاط ضعف و قوت این همایش بزرگ دارد.
انتظار می‌رود مسئولان تصمیم‌گیر بدون تعصب و اینکه بخواهند مشکلات را بر گردن دیگر ادارات بیاندازند رسما بی‌تدبیری‌ها و کم‌کاری‌ها را بپذیرند.
-----------------------------
یادداشت از رسول دلسوز
-----------------------------
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول