اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در افق 1404 صورت می‌گیرد؛

تشکیل 5 هزار تعاونی دانش‌بنیان در کشور

خبرگزاری فارس: پیش‌بینی می‌شود تا سال 1404 شمسی، 200 شرکت دانش‌ بنیان در استان و 5 هزار شرکت در کشور ایجاد شود.

تشکیل 5 هزار تعاونی دانش‌بنیان در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین اداره کل تعاون و بنیاد ملی نخبگان منعقد شده است نخبگان و فارغ‌التحصیلان می‌توانند با ثبت شرکت‌هایی با مشارکت حداقل 51 درصد از افراد نخبه در راستای اشتغالزایی در کشور گام بردارند.
شرکت‌های تعاونی دانش بنیان تشکیل شده از هفت نفر است که چهار نفر از اعضای تعاونی نخبه هستند، این افراد می‌توانند با ارائه طرح فناورانه در همه رشته‌های علمی که بر اساس تشخیص کار گروه به تولید کالا یا خدمات قابل فروش منجر و ضمن کارآفرینی ایجاد ارزش افزوده کند، فعالیت کنند.
تولد شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کار نتیجه پیوند اشتغال، اقتصاد و تولید است که در این زمینه وظیفه بنیاد ملی نخبگان استفاده از توانمندی استعدادهای برتر کشور است که در این زمینه ظرفیت بالای بخش تعاون به ویژه در حوزه‌های دانش بنیان و فناوری مورد توجه دولت قرار گرفته و شرکت‌های تعاونی دانش بنیان با هدف توسعه فرهنگ آن در بازار کار رونق گرفته است.
ایجاد اشتغال از مهم‌ترین محورهای فعالیتی دولت در سال‌های اخیر است و در این راستا صندوق ضمانت توسعه تعاون به منظور صدور ضمانت نامه‌های بانکی برای حمایت از تسهیلات تعاونی‌های دانش بنیان نیز فعالیت دارد.
یکی از زیرساخت‌های مهم در تحول اقتصادی، زیر ساخت‌های علمی و فناورانه است و برای اینکه تحول اقتصادی و استقلال در تولید صورت گیرد و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در امر جهاد علمی و جهاد اقتصادی ضروری است به این بخش توجه جدی شود.
 
* تشکیل 200 شرکت دانش‌بنیان در افق 1404
رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و طبق برنامه توسعه کشور در افق 1404، 200 تعاونی دانش بنیان در استان زنجان راه‌اندازی می‌شود.
علی رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: همه اساتید دانشگاه‌ها و مخترعان و مبتکرانی که در بخش‌های مختلف صنعتی و دانشگاهی فعالیت می‌کنند، می‌توانند از امکانات بنیاد نخبگان استان در قالب راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات 2 میلیارد تومانی با 4 درصد سود بانکی ارائه می‌شود، افزود: در قالب تاسیس این شرکت‌ها نخبگان و مخترعان استان می‌توانند اختراعات خود را به تولید انبوه برسانند.
رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان توجه به تولیدات بومی را در راه‌اندازی این شرکت‌ها مهم ارزیابی کرد و گفت: مخترعان و اساتید دانشگاهی استان می‌توانند با تاسیس شرکت‌های دانش بنیان زمینه اشتغال پایدار را در جامعه به وجود آورده و از تسهیلات تاسیس چنین شرکت‌هایی نیز استفاده کنند.
وی از پژوهشگران استان خواست از فرصت به وجود آمده در راستای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرده و به اشتغال پایدار در جامعه که موجب توسعه استان در بخش‌های مختلف می‌شود، کمک کنند.
رمضانی با بیان اینکه لایحه تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف تجاری ‌سازی طرح‌ها و ایده‌های نخبگان علمی کشور تصویب و ابلاغ شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود، تا سال 1404 شمسی، 200 شرکت دانش‌بنیان در استان و 5 هزار شرکت در کشور ایجاد شود.
وی با بیان اینکه رسالت شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی است، ادامه داد: ارائه طرح‌های خدماتی برای تسهیل در کارهای اجرایی کشور از دیگر اهداف تشکیل این تعاونی‌ها محسوب می‌شود.
رمضانی با اشاره به اولویت طرح‌های تولیدی و خدماتی شرکت‌ها تصریح کرد: طرح‌های ارائه شده باید در مسیر حل مسائل و معضلات پیش روی هر استان قرار گیرد.
وی یادآور شد: تولیدات ارگانیک، تهیه گیاهان دارویی، فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع استان از عرصه‌هایی است که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در زمینه آنها وارد شوند.
رمضانی با بیان اینکه تا کنون تقاضای 12 گروه دانش بنیان به بنیاد نخبگان استان واصل شده است، افزود: این 12 گروه به اتاق تعاون شهرستان معرفی شده‌اند که از این تعداد دو گروه به عنوان طرح دانش بنیان تشخیص داده شده و برای اخذ تسهیلات لازم معرفی شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه کار گروه این دو تعاونی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: این دو طرح برای اخذ تسهیلات یک میلیارد تومانی برای تایید به بانک توسعه تعاون تهران ارسال شده و پس از موافقت این بانک و ارائه آن به استان زنجان تسهیلات لازم پرداخت می‌شود.
 
* کاربردی کردن یافته‌های نخبگان هدف تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان است
تشکیل شرکت‌های تعاونی دانش بنیان آغاز مناسبی برای اقدامات و کارهای بزرگ توسط مجموعه علمی کشور است.
هدف از تشکیل تعاونی‌های دانش‌بنیان کاربردی کردن یافته‌های نخبگان برای تولید علم و ثروت در جامعه است.
حداکثر تسهیلات اعطایی به تعاونی‌های دانش‌بنیان 2 میلیارد تومان با سود صفر تا 8 درصد است که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز می‌توانند در این تعاونی‌ها عضو شده و از تسهیلات این شرکت‌ها استفاده کنند.
دولت از تشکیل شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان حمایت و تسهیلات زیادی را برای این شرکت‌ها در نظر گرفته است.
هر نوع فعالیت اقتصادی، تجاری و خدماتی که برای نخستین بار در کشور انجام شود در قالب تعاونی‌ دانش بنیان محسوب شده و می‌تواند تسهیلات لازم را برای اخذ تسهیلات و تولید انبوه محصولات خود اخذ کند.
شرکت‌های تولیدی دانش بنیان باید طرح‌هایی را ارائه کنند که در کشور نمونه نداشته و مشابه تولیدی در کشور نداشته باشد.
نخبگان می‌توانند بر اساس رشته، تخصص، ظرفیت و استعداد خود با مشارکت سایر نخبگان، شرکت‌های تعاونی دانش بنیان را تاسیس کنند.
پس از راه‌اندازی بنیاد ملی نخبگان در سال 85، راه‌اندازی بنیادهای نخبگان استانی نیز در دستور کار قرار گرفت و طی سال گذشته 20 استان دارای بنیاد شدند که زنجان یکی از این استان‌ها بود تا بتواند از طرح‌های حمایتی به حمایت از نخبگان همت گمارد.
تشکیل شرکت‌های تعاونی دانش بنیان آغاز مناسبی برای اقدامات و کارهای بزرگ توسط مجموعه علمی کشور است که همواره در پیشرفت همه جانبه نظام موثر هستند.
ساماندهی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، نخبگان، مخترعان و حمایت از آنان برای ورود به بازار کار از اهداف اصلی تاسیس شرکت‌های تعاونی دانش بنیان است.

* ایجاد زمینه اشتغال از اهداف تعاونی‌های دانش بنیان است
معاون بنیاد نخبگان استان زنجان گفت: ایجاد اشتغال‌زایی در جامعه از اهداف تعاونی‌های دانش‌ بنیان محسوب می‌شود.
سهراب رحمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: تاکیدات دولت در راستای ایجاد زمینه اشتغال و کارآفرینی موجب شده است تا برنامه‌ریزی‌های مختلفی در کشور در راستای ایجاد اشتغال صورت گیرد.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی دانش بنیان از برنامه‌های بنیاد نخبگان استان زنجان است، افزود: تشکیل شرکت‌های تعاونی دانش بنیان در راستای ایجاد اشتغال در استان مهم بوده و این امر موجب ایجاد زمینه اشتغال برای افراد مختلف می‌شود.
معاون بنیاد نخبگان استان زنجان تصریح کرد: شرکت‌های تعاونی دانش بنیان در راستای تجاری‌سازی محصولات مخترعان استان بوده و افراد مختلف می‌توانند با تشکیل این تعاونی‌ها به رفع معضل بیکاری در جامعه کمک کنند.
وی از فراهم بودن زمینه فعالیت دانشجویان در قالب تشکیل تعاونی‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: دولت همه زمینه‌ها را برای ایجاد کارآفرینی و اشتغال در جامعه فراهم کرده است.
رحمانی با اشاره به ظرفیت‌های محدود دولتی برای ایجاد زمینه اشتغال برای همه افراد جامعه، خاطرنشان کرد: تعاونی‌های دانش بنیان می‌توانند با ارائه طرح‌های نو، زمینه تجاری شدن طرح‌های خود را فراهم کرده و در زمینه ایجاد اشتغال سهیم باشند.
وی یادآور شد: هر مخترع می‌تواند ایده و اختراع خود را که در کشور نمونه مشابه ندارد با حمایت‌های بنیاد نخبگان تجاری‌سازی کرده و به تولید انبوه برساند.
معاون بنیاد نخبگان استان زنجان با اشاره به اینکه طرح‌های ارائه شده در قالب تشکیل تعاونی‌های دانش بنیان از نظر علمی در بنیاد نخبگان ارزیابی می‌شود، تصریح کرد: طرح پس از تایید بنیاد نخبگان به بانک توسعه تعاون استان برای بررسی و ارزیابی اقتصادی و مالی در کار گروه نهایی به تصویب رسیده و به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شود.
وی از اختصاص 2 میلیارد تومان به طرح‌های دانش بنیان خبر داد و بیان کرد: این تسهیلات با کارمزد پایین به متقاضیان داده می‌شود.
رحمانی یادآور شد: تسهیلات تا سقف 300 میلیون تومان از طریق استان و تسهیلات بالای این میزان از طریق مرکز به طرح‌های تایید شده ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه خوشبختانه مسیر حمایت از نخبگان در استان هموار است، افزود: ایجاد اشتغال‌زایی در قالب تعاونی‌های دانش‌ بنیان از اهداف بنیاد نخبگان استان است.
معاون بنیاد نخبگان استان زنجان بیان کرد: از افرادی که دارای طرح و اختراع در زمینه‌های مختلف هستند دعوت می‌شود از تشکیل این تعاونی‌ها استقبال کرده و در راستای اشتغال‌زایی در استان تلاش کنند.
وی با بیان اینکه 70 درصد ضمانت تسهیلات تعاونی‌های دانش بنیان از طریق صندوق تعاون ارائه می‌شود، افزود: تعاونی‌های دانش بنیان تنها 30 درصد تعهد دریافت تسهیلات را دارند.
معاون بنیاد نخبگان استان زنجان با بیان اینکه در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات 2 میلیارد تومانی با چهار درصد سود بانکی ارائه می‌شود، افزود: در قالب تاسیس این شرکت‌ها نخبگان و مخترعان استان می‌توانند اختراعات خود را به تولید انبوه برسانند.
وی توجه به تولیدات بومی را در راه‌اندازی این شرکت‌ها مهم ارزیابی کرد و گفت: مخترعان و اساتید دانشگاهی استان می‌توانند با تاسیس شرکت‌های دانش بنیان زمینه اشتغال پایدار در جامعه را به وجود آورده و از تسهیلات تاسیس چنین شرکت‌هایی نیز استفاده کنند.

* حضور دانشگاهیان موجب کارآیی تعاونی‌های دانش بنیان می‌شود
رئیس اداره تعاون شهرستان زنجان گفت: حضور اساتید دانشگاهی موجب افزایش کارآیی تعاونی‌های دانش بنیان می‌شود.
مجتبی صفی‌لو در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان‌ اظهار داشت: با توجه به ایجاد زمینه اشتغال برای 2.5 میلیون نفر در کشور در سال جاری اداره تعاون شهرستان نیز در این راستا برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام داده است.
وی با اشاره به حمایت بخش تعاون از تشکیل شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان بیان داشت: این تعاونی‌ها در راستای ایجاد اشتغال در کشور موثر بوده و می‌توانند در این زمینه موثر باشند.
رئیس اداره تعاون شهرستان زنجان ادامه داد: وضعیت ایجاد اشتغال در هر استان با توجه به تعداد و ترکیب جمعیت متفاوت است که امیدواریم استان با ایجاد زمینه اشتغال برای 40 هزار و 400 نفر در سال جاری که بخش تعاون سهم ویژه‌ای را در آن دارد فعالیت‌های مثمر ثمری را در این راستا انجام دهد.
وی با بیان اینکه مسیر برای حضور نخبگان دانشگاهی در راستای توسعه کشور فراهم شده است، تصریح کرد: تعاونی‌های دانش بنیان مشکلات اشتغال کشور را حل می‌کنند.
صفی‌لو با اشاره به تشکیل تعاونی‌های دانش بنیان با حضور قشر تحصیل کرده و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی افزود: این تعاونی‌ها با حمایت بنیاد ملی نخبگان، وزارت تعاون و بانک توسعه تعاون تشکیل می‌شوند.
وی با بیان اینکه یک هزار و 146 تعاونی فعال و غیر ‌فعال در استان وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد 806 تعاونی فعال و 340 تعاونی نیز غیر ‌فعال است.
رئیس اداره تعاون شهرستان زنجان با اشاره به تاسیس شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان از طریق معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور خاطر‌نشان کرد: با تاسیس این شرکت‌ها، وام با بهره ‌کم با سقف اعتباری هر پروژه 2 میلیارد تومان ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه 50 درصد اعضای این شرکت‌ها را اساتید دانشگاهی تشکیل می‌دهند، افزود: حضور اساتید دانشگاهی موجب افزایش کارآیی این شرکت‌ها می‌شود.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول