اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل:

اردبیل رتبه اول مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی را دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: استان اردبیل در مرگ و میرهای ناشی از گازگرفتگی و مسمومیت‌های co رتبه اول کشور را دارد.

اردبیل رتبه اول مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی را دارد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بهزاد ولی‌زاده عصر امروز در همایش ایمنی گاز در اردبیل اظهار داشت: در سال‌های 87 و 88 شاهد فوت 10 نفر در طول سال به دلیل گازگرفتگی و نبود رعایت مقررات ایمنی در این حوزه بودیم.
وی تصریح کرد: در سال 89 این تعداد افزایش چشمگیر یافته و به یکباره به تعداد 25 نفر رسید که نسبت به سال‌های گذشته تعداد مرگ و میرها بیش از 2.5برابر افزایش یافته است.
ولی‌زاده با بیان این‌که از اول امسال نیز تاکنون 14 نفر به دلیل استشمام منواکسید کربن در استان اردبیل جان خود را از دست داده‌اند، خاطر نشان کرد: هنوز فصل سرما از راه نرسیده است شاهد این میزان مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی هستیم و اگر اطلاع‌رسانی، تبلیغ و آگاهی‌سازی درست و صحیح انجام نشود احتمال افزایش میزان مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی نیز تا پایان سال وجود دارد چرا که اکثر مرگ و میرها در فصل سرما و زمستان اتفاق می‌افتد.
این مسئول خاطر نشان کرد: میانگین کشوری در این ارتباط به ازای هر 100 هزار نفر دو مورد است در حالی که مسمومیت و فوت ناشی از گازگرفتگی در این استان به حدی بالاست که ما رتبه اول کشور را در این زمینه دارا هستیم.
وی نبود رعایت مقررات ایمنی را بسیار ضروری توصیف کرد و ادامه داد: تمام وسایل گرمایشی و اسبابی که دارای شعله برخوردار از گاز طبیعی است در محیط سوخت خود نیز به اکسیژن و تهویه مناسب نیاز دارد تا گازهای سمی ایجاد شده از محیط از طریق دودکش مناسب تخلیه شود که در این زمینه در فضای محدود همچون حمام و آشپزخانه قرار دادن تهویه مناسب برای جابه‌جایی هوا ضرورت دارد.
ولی‌زاده با اعلام این که اکثر گازگرفتگی‌ها در فضاهای محدود و برخوردار نبودن از تهویه مناسب رخ می‌دهد، اضافه کرد: ما به هموطنان خود توصیه می‌کنیم در مکان‌های بسته‌ای که از گاز طبیعی استفاده می‌کنند حداقل یک دریچه ورود و خروج هوا وجود داشته باشد تا گاز تولید شده جریان پیدا کرده و متراکم شود.
به گزارش فارس، مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل استشمام گاز سمی co را کشنده و گاه همراه با مسمومیت حاد توصیف کرد و بیان داشت: گاه سوخت ناقص به تولید گاز co و مسمومیت‌های ناشی از آن منجر می‌شود که در این زمینه انتظار داریم به تهویه و استفاده از دودکش مناسب خانواده‌ها روی آورند.
وی با اعلام این‌که در فصول بهار و تابستان به دلیل باز بودن پنجره‌ها و تهویه سریع هوا امکان گازگرفتگی در حد پایینی است، گفت: در فصل زمستان و پاییز به دلیل سرد بودن هوا و پنجره‌ها و دریچه‌ها بسته است و این بسته بودن خود عاملی مضاعف برای تشدید انتشار گاز  co و مسمومیت‌های ناشی از آن می‌شود.
ولی‌زاده افزود:‌ هر وسیله گرمایشی نیز باید 10 سانتی‌متر فضای مجاور آن باید آزاد باشد تا مبادا شاهد تراکم گازهای سمی و مسمومیت‌های ناشی از آن باشیم.
وی به خانواده‌ها توصیه کرد با مشاهده حتی علائم خفیف مسمومیت نظیر سردرد، سرگیجه و خواب‌آلودگی آنها را سرسری نگرفته و به سرعت از محل انتشار گاز منواکسید کربن خارج شده و در هوای آزاد قرار گیرند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل علت نامگذاری مرگ ناشی از منواکسید کربن را به مرگ خاموش خبر ندادن این‌گونه مرگ و میرها و نادیده گرفتن علائم یاد شده در برخی از منازل و مراکز اعلام کرد و اظهار داشت: در 14 مورد مرگی که از طریق استشمام گاز منواکسید کربن رخ داده است اکثر خانواده‌ها به دلیل بی‌توجهی دچار خفگی شده و هرگز قادر نشده‌اند از دیگران نیز یاری بطلبند.
وی به حادثه تلخ گازگرفتگی دیروز در اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: مسمومیت شدید ناشی از گازگرفتگی از محل آبگرمکن جان یک مادر و فرزندی را گرفت که این زن خود چند ماهه باردار بوده و در حقیقت لطمه‌ای سنگین به خانواده و اطرافیان او نیز بر اثر بی‌احتیاطی و کم‌توجهی به علائم ایمنی و هشدار گریبانگیر می‌شود.
ولی‌زاده در پایان سخنان خود تصریح کرد: در کنار استفاده از دودکش‌های گالوانیزه و دودکش به شکل H از خانواده‌ها انتظار داریم در ابتدای بهره‌مندی از حرارت گاز طبیعی در مدت پنج دقیقه سرکشی‌های اولیه را از دودکش و نحوه مکش آن انجام دهند تا مبادا خطری متوجه خانواده‌ها شود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول