اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار:

طرح ورمی کمپوست در فریدونکنار اجرا می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار از اجرای طرح ورمی کمپوست از محل اعتبارات ملی آموزش و ترویج کشاورزی و دفتر امور زنان روستایی و عشایری کشور در فریدونکنار خبر داد.

طرح ورمی کمپوست در فریدونکنار اجرا می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از فریدونکنار، علیرضا غلامی بعداز ظهر امروز در جلسه آموزشی ترویجی جهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به اینکه این طرح در شش استان کشور نیز اجرا می‌شود، اظهار داشت: این طرح در شهرستان فریدونکنار و روستای بنه­کنار به صورت پایلوت با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران و مدیریت جهاد کشاورزی فریدونکنار و شرکت خدمات مشاوره‌ای نواندیشان آمل به اجرا در آمده است.
رئیس جهاد کشاورزی فریدونکنار بیان داشت: جلسه توجیهی اجرای این طرح  در مسجد روستا به منظور  آشنایی زنان روستا با اهداف پروژه، تشکیل گروه همکاران در چندین کارگاه آموزشی برگزار شد.
به گفته غلامی جعبه‌هایی را که حاوی بستر کرم مولد است در اختیار اعضا گذاشته می‌شود، تصریح کرد: دستور‌العمل کار ارائه شد و اکنون زنان عضو گروه قادرند بدون هیچ مشکلی در کنار بالکن، انباری، پارکینگ یا حیاط منزل کار پرورش کرم و فرآوری بخشی از زباله‌های خانگی خود را انجام دهند و کود تولید کنند.
وی ادامه داد: کرم‌ها در بستر رهاسازی و پرورش یافته و با  زباله‌های خانگی و ضایعات کشاورزی به عنوان مواد غذایی کرم‌ها با رعایت مسایل رطوبت و دما و سایر شرایط مورد نیاز در کرت ریخته و کرم‌ها پس از تغذیه، کود آلی و ارگانیک بسیار خوبی را تولید می‌کنند.
غلامی تصریح کرد: این پروژه نیازی به تجهیزات خاص و گرانقیمت ندارد و با حداقل سرمایه‌گذاری می‌توان  تولیدکننده کود ورمی کمپوست بود که علاوه بر تولید کود‌آلی و ارگانیک برای محصولات کشاورزی، معضل زباله‌ها و هدر رفتن ضایعات کشاورزی را حل کرده و برای زنان خانه‌دار روستایی  نیز ایجاد اشتغال می‌کند.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار بیان داشت: برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه و رسیدن به توسعه پایدار کشاورزی این طرح اجرا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: کود ارگانیک ورمی کمپوست در حال حاضر به عنوان یکی از غنی‌ترین کودهای آلی در دنیا شناخته شده و در بسته بندی‌های مختلف عرضه می‌شود.
 
* پرورش کرم زباله‌خوار در فریدونکنار
معاون جهاد کشاورزی فریدونکنار نیز از پرورش کرم زباله‌خوار و تولید کود ورمی کمپوست در این شهرستان خبر داد.
سیدشبر موسوی ابراز داشت: تولید زباله در زندگی روزمره انسانی امری اجتناب ناپذیر است.
وی گفت: با افزایش و گسترش جمعیت، پسماندها و مواد زائد انباشت شده و وارد محیط زیست می‌شوند.
به گفته معاون جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار زباله یکی از عوامل مهم آلودگی به حساب می‌آید که  عدم نگهداری و جمع‌آوری صحیح زباله موجب آلودگی‌های دیگری همانند آلودگی هوا به دلیل گازهای حاصل از سوزاندن و تخمیر زباله و نیز آلودگی خاک و آب به‌ دلیل نفوذ شیرابه در آب‌های زیرزمینی، رودها و خاک می‌شود.
این مسئول تصریح کرد: تخمیر زباله موجب انتشار بوهای نامطبوع در محیط می‌شود که خود باعث آزار مردم است.
موسوی ادامه داد: حدود 80 درصد از هزینه‌ مدیریت پسماندها به جمع‌آوری، حمل و نقل زباله اختصاص دارد و همچنین دفع یا بازیافت زباله از مراحل مهم مدیریت پسماندهای شهری است.
وی ادامه داد: کرم قرمز بارانی Eisenia foetida  گونه‌ای از کرم‌های‌خاکی‌ بومی‌ ایران‌ است‌ که‌ مناسب‌‌ترین‌ گونه برای پرورش‌ در بین نزدیک به هزار و 800 گونه کرم خاکی شناخته شده در دنیا است.
این مسئول خاطرنشان کرد: این‌ گونه ‌قادر به‌ فرآیند مقادیر زیادی‌ مواد آلی‌ بوده‌ و قابلیت‌ تبدیل‌ مواد زائد به‌ پروتئین‌ با منشاء حیوانی را دارد. این کرم همه مواد فساد پذیر به جز مواد لبنی و گوشتی و برخی مواد دیگر مانند شکلات‌ها و انواع مربا، پوست مرکبات و پیاز را می خورد.
معاون جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار متذکر شد: با پرورش این کرم و فرآوری مواد آلی فساد پذیر کود ارگانیک آلی ورمی کمپوست که در واقع مدفوع کرم است، به دست می آید و استفاده از این نوع کود کیفیت محصولات کشاورزی را نسبت به کودهای شیمیایی عملا حدود 50 درصد و کمیت تعداد گیاه در واحد سطح آنها را نیز درحدود 30 تا 70 درصد افزایش می‌دهد.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول