اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) خبر داد:

برگزاری همایش جنسیت از منظر دین و روانشناسی در قم

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: همایش جنسیت از منظر دین و روانشناسی توسط گروه روانشناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

برگزاری همایش جنسیت از منظر دین و روانشناسی در قم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام ناصر سقای بی‌ریا در نشست خبری همایش «جنسیت از منظر دین و روانشناسی» که پیش از ظهر امروز در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، اظهار کرد: جنسیت یک مسئله جذاب در میان علوم مختلف بوده و خداوند نیز در قرآن کریم این مسئله را که انسان به صورت دو جنس زن و مرد آفریده شده مورد تاکید قرار داده است.
وی افزود: لزوم تکثیر نسل بشر و ادامه نظام آفرینش برای رسیدن انسان به کمال و قرب الهی،‌ ضرورت تحقیق و مطالعه در مورد دو جنس زن و مرد را در آدمی افزایش داده است به همین دلیل در ابعاد مختلف از جمله علوم انسانی نظیر جامعه‌شناسی و علوم تربیتی در رابطه با این مسئله مطالعات گسترده‌ای صورت می‌گیرد.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به تفاوت‌های رفتاری،‌ شناختی و مبانی روانشناسی و دینی و فلسفی نسبت به دو جنس مختلف انسان عنوان کرد: بررسی‌های گوناگونی که در این زمینه صورت گرفته برای شناخت تاثیر این تفاوت‌ها در نوع آموزش و تربیت زن و مرد بوده است.
وی شیوه‌های آموزش، اشتغال و بهداشت زن و مرد با توجه به یافته‌های روانشناسی و چگونگی شکل‌گیری هویت جنسی افراد را از محورهای مورد بحث در علم روانشناسی دانست و بیان کرد: عنوان این همایش نیز به همین دلیل جنسیت از منظر دین و روانشناسی گذاشته شده است تا با تکیه بر آموزه‌های دینی به بررسی مسائل مربوط به این حوزه پرداخته شود.
سقای بی‌ریا اظهار کرد: فراخوان مقاله برای این همایش به تمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی حوزوی ارسال شد و در نهایت بیش از 110 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این میان 10 مقاله به عنوان برتر شناخته شده‌اند که شش مورد از این مقالات نیز در این همایش یک‌روزه ارائه خواهند شد.
مدیرگروه روانشناسی موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه بررسی مقالات موجب دستیابی به نمایی از فعالیت‌های انجام شده در زمینه جنسیت در ایران شد، گفت: کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که برای غنابخشی به فعالیت‌های علمی صورت گرفته در این زمینه باید فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد.
وی افزود: مقالات برگزیده این همایش که قابلیت ارائه نداشتند در کتابی با عنوان مجموعه مقالات برگزیده چاپ شده‌اند که در روز همایش در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد ضمن اینکه چکیده برخی دیگر از مقاله‌های دریافتی نیز در قالب کتابی مجزا چاپ شده است.
سقای بی‌ریا با تاکید بر ضرورت توجه به غنای بیشتر مسائل مربوط به جنسیت از منظر دین و روانشناسی خاطرنشان کرد: در این زمینه کارشناسان برجسته‌ای وجود دارند که به دلیل مشغله فراوان فرصت نگارش مقاله و ارسال آن به همایش را نداشتند به همین دلیل دست‌اندرکاران این همایش با انجام مصاحبه‌های تفصیلی سعی در انعکاس نظرات این افراد را داشته و مجموعه این فعالیت‌ها را در قالب یک کتاب مستقل آماده کرده‌اند.
عضو هیئت‌علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: با توجه به برگزاری همایش «آسیب‌شناسی نظام آموزشی از دیدگاه جنسیتی» در این موسسه و به دلیل ارتباط موضوعی آن با همایش جنسیت از منظر دین و روانشناسی، مجموعه مقالات برگزیده آن همایش نیز در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه به محورهای همایش جنسیت از منظر دین و روانشناسی اشاره کرد و افزود: مسئله هویت جنسی و رشد آن از نگاه دین و روانشناسی و نیز تفاوت‌های زن و مرد در ابعاد مادی و معنوی از جمله محورهای این همایش هستند.
سقای بی‌ریا خاطرنشان کرد: نقش و کارکرد تفاوت‌های جنسیتی در خانواده، تاثیر دیدگاه‌های غیر دینی و سکولار در روانشناسی مرد و زن، جنسیت و نظام آموزشی از لحاظ تفاوت‌ها و شباهت‌ها، نظام انگیزشی زن و مرد،‌ جنسیت و اشتغال و بهداشت روانی از دیگر محورهای همایش جنسیت از منظر دین و روانشناسی است.
مدیر گروه روانشناسی موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه در این همایش مسائل مربوط به الگوهای ارتباطی زن و مرد نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: محورهای دیگر این همایش شامل رسانه و الگوهای جنسیتی در جامعه، جنسیت و تربیت دینی و اخلاقی و انواع آن و نیز جنسیت و شخصیت افراد خواهد بود.
وی تاریخ برگزاری این همایش را 26 آبان ‌ماه سال جاری اعلام کرد و افزود: از برنامه‌های جنبی این همایش می‌توان به برگزاری میزگرد علمی با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد ضمن اینکه سؤالات ویژه‌ای نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است.
سقای بی‌ریا هدف از این میزگرد را تکمیل سؤالات و پاسخ‌هایی دانست که در این زمینه مطرح هستند و اظهار کرد: مهم‌ترین مسائل نظری مربوط به جنسیت در جامعه،‌ مهم‌ترین مشکلات عینی جنسیتی موجود،‌ تحولات مشاهده شده در زمینه مسائل جنسی و نیز خلأ‌های پژوهشی و مطالعاتی در این حوزه از مسائلی هستند که کارشناسان در مورد آنها به بحث و گفت‌وگو خواهند پرداخت.
عضو هیئت‌علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: دفتر امور زنان ریاست جمهوری، پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی، مرکز مطالعات زنان حوزه علمیه قم، معاونت تهذیب حوزه علمیه، مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه بقیةالله، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما و رادیو معارف، گروه روانشناسی موسسه امام خمینی(ره) را در برگزاری همایش جنسیت از منظر دین و روانشناسی یاری خواهند کرد.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول