اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

همزمان با عید غدیرخم صورت می‌گیرد؛

برگزاری ششمین دوره مسابقات ملی مفاهیم نهج‌البلاغه در قم

خبرگزاری فارس: ششمین دوره مسابقات ملی کتابخوانی مفاهیم نهج‌البلاغه در قم به همت موسسه قرآن و نهج‌البلاغه همزمان با عید غدیرخم برگزار می‌شود.

برگزاری ششمین دوره مسابقات ملی مفاهیم نهج‌البلاغه در قم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ششمین دوره مسابقات ملی کتابخوانی مفاهیم نهج‌البلاغه با هدف ترویج فرهنگ ناب علوی 24 آبان سال جاری برگزار می‌شود.
این دوره مسابقات از سوی موسسه قرآن و نهج‌البلاغه و با همکاری و مشارکت نهادهای مختلف مانند اداره‌کل آموزش و پرورش، مرکز قرآن و عترت حرم حضرت معصومه(س) و صدا و سیمای مرکز قم برگزار می‌شود.
5 هزار نفر از جوانان و نوجوانان شرکت‌کننده در روز عید سعید غدیرخم در ساعت 15 در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) در آزمون حضوری این مسابقات همزمان با سراسر کشور با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.  
 
* نهج‌البلاغه
نهج‌البلاغه، مجموعه‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و اندرزهای(حکمت‌ها) علی ابن ابی‌طالب(ع)، پیشوای اول شیعیان و خلیفه چهارم از خلفای راشدین در نگاه اهل سنت است.
گردآورنده نهج‌البلاغه، ابوالحسن محمد بن حسین موسوی معروف به سید رضی و شریف رضی است.
نهج‌البلاغه عنوانی است که سید رضی برای منتخبی از خطبه‌ها و مواعظ، نامه‌ها و عهدنامه‌ها، و کلمات کوتاه و قصار علی بن ابیطالب(ع) برگزیده ‌است و مطالب این کتاب از جمله شیواترین متون عربی محسوب می‌شود.
بسیاری از ادیبان طراز اول عرب از جمله عبدالحمید کاتب در قرن دوم، جاحظ در قرن سوم، قدامة بن جعفر در قرن چهارم، ابن ابی الحدید در قرن ششم و خلیل بن احمد فراهیدی در قرن هشتم فصاحت کلام علی را ستوده‌اند.
 
* ترجمه نهج‌البلاغه
ترجمه‌های متعددی از این کتاب به فارسی در دسترس است که از آن میان می‌توان به ترجمه سیدجعفر شهیدی، فیض‌الاسلام، جواد فاضل، محمدتقی جعفری، حسینعلی منتظری، حسین انصاریان و محمد دشتی اشاره کرد.
 
* شرح نهج‌البلاغه
معروف‌ترین شروح نهج‌البلاغه شرح ابن ابی‌الحدید معتزلی بغدادی، شرح ابن میثم بحرانی، شرح خوئی و از معاصران، ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه اثر شیخ محمدتقی جعفری و شرح نهج‌البلاغه تالیف شیخ محمدتقی شوشتری را می‌توان نام برد.
 
* کتاب‌های تحقیقی درباره نهج‌البلاغه
کتاب‌های تحقیقی بسیار کاملی در مورد اسناد و مدارک نهج‌البلاغه انتشار پیدا کرده که از جمله مهم‌ترین آنها سه کتاب «روات و محدثین نهج‌البلاغه» تالیف محمد دشتی و همکاران، «استناد نهج‌البلاغه» تالیف امتیاز علیخان عرشی و ترجمه دکتر آیت‌الله‌زاده شیرازی و «مصادر نهج‌البلاغه‌» تألیف سید عبدالزهرا حسینی است.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول