اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

مدیر باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد:

تولید 75 درصد زعفران دنیا در ایران

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایران نخستین تولید کننده زعفران در دنیا است، گفت: 75 درصد تولید محصول زعفران دنیا در کشور ایران اتفاق می‌افتد.

تولید 75 درصد زعفران دنیا در ایران
سعدالله اسکندری در حاشیه جشنواره زعفران در شهرستان مرند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به بحران آب و مسائل مرتبط با خشکسالی، توسعه سطح زیرکشت زعفران به‌عنوان یک محصول درآمدزا می‌تواند در اصلاح الگوی کشت با مصرف آب بسیار کم در آذربایجان‌شرقی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تولید محصول زعفران به عنوان طلای سرخ، به دلیل ارزش بالای اقتصادی در آذربایجان‌شرقی رونق می‌گیرد، گفت: کشاورزان آذربایجان‌شرقی با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان و کاهش منابع آبی به کشت زعفران روی آورده‌اند و در سال‌های اخیر سطح زیرکشت این محصول در استان افزایش یافته است.
مدیرباغبانی جهاد کشاورزی استان با اشاره به افزایش 13 هکتاری سطح زیر کشت زعفران در سال‌جاری گفت: امسال 115 هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول رفته، که 85 هکتار آن مربوط به شهرستان مرند است.
 
تولید 4 کیلوگرم زعفران از هر هکتار در آذربایجان شرقی
اسکندری متوسط تولید سرگل زعفران در استان را چهار کیلوگرم در هر هکتار اعلام کرد و افزود: این میزان تولید برابر با دیگر مناطق زعفران خیز کشور از جمله خراسان رضوی است.
وی به اشتغال‌زایی مناسب کشت این محصول اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 150 نفر بهره‌بردار در امر کشت و کار، تولید، بسته‌بندی، فرآوری و عرضه زعفران در استان فعالیت می‌کنند، افزود: در صورت گسترش و توسعه کشت این محصول برای صدها نفر از جوانان و فارغ‌التحصیلان جویای کار فرصت شغلی ایجاد می‌شود و باید بگوییم برای کشت هر هکتار زعفران، 75 نفر مشغول به کار بوده و معمولا در این فصل، فعالیت کشاورزی عمده دیگری در مناطق تولید زعفران وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: به علت عدم تداخل نیاز آبی محصول زعفران با محصولات عمده زراعی و باغی، این محصول دارای بهره‌وری مناسبی بوده و نیاز آبی آن بسیار اندک است.
اسکندری، اعمال سیاست‌هایی که بتواند منجر به افزایش صادرات زعفران شود را ضروری دانست و گفت: در چند سال اخیر کشت محصول زعفران در شهرستان‌های اهر، بناب، مرند، آذرشهر و به خصوص شهر جدید بناب مرند که از نظر آب و هوایی مناسب‌ترین نقطه برای کشت این محصول در آذربایجان شرقی است، رونق گرفته است.
وی با بیان اینکه زعفران از گیاهان بومی ایران است که در سرزمین اصلی آن و طبق شواهد تاریخی در تمام دوره‌های هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در فلات ایران کشت شده و به‌عنوان محصولی دارویی، ادویه‌ای و معطر به مصرف می‌رسید ادامه داد: در حال حاضر 75 درصد تولید محصول زعفران دنیا در ایران اتفاق می‌افتد و ایران نخستین تولید کننده محصول زعفران است و کشورهای اسپانیا، هندوستان، یونان و افغانستان از دیگر مراکز تولید زعفران هستند.
وی با بیان اینکه زعفران گرانقیمت‌ترین ادویه در جهان است ادامه داد: محصول ادویه‌ای زعفران همان کلاله قرمز رنگ گیاه زعفران است، که 150 عدد آن در حدود یک گرم می‌شود.
اسکندری با بیان اینکه تکثیر زعفران از طریق بنه‌ها ( پیازچه‌هایی که از پیاز مادر تولید می‌شود ) صورت می‌گیرد، افزود: این گونه گیاهی با توجه به داشتن دوره خواب تابستانه و فیزیولوژی خاص رشد به آب کمتری نیاز دارد و در طول دوره رویش به سه تا چهار نوبت آبیاری نیاز دارد.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول