اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری ـ 2:

وظیفه طلاب ایستادگی در برابر سیلاب‌های فکری است

خبرگزاری فارس: معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری گفت: وظیفه طلاب و روحانیون است که در برابر سیلاب‌های فکری و روحی بایستند و نگذارند جامعه بشری در برابر این سیلاب‌ها تسلیم شوند و بسوزند.

وظیفه طلاب ایستادگی در برابر سیلاب‌های فکری است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام احمد مروی ‌در همایش طلیعه حضور که در حسینیه شهدا در جوار امامزاده احمد قم برگزار شد، با اشاره به شرایط کنونی اظهار کرد: دوران کنونی زمان حساس و عجیبی است و پس از آنکه در اروپا حکومت غیرعقلانی، غیرمنطقی و غیردینی کلیسا پس از هزار سال از بین رفت، همه متفکران و فیلسوفان غربی ابراز داشتند که دین دیگر جایگاهی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: متفکران غربی تصور می‌کردند با از بین رفتن حکومت کلیسا و قرون وسطایی مسیحیت برای همیشه پرونده دین در جامعه بشری بسته شد و برای معنویات و ماورای طبیعت ارزشی قائل نبودند و دین را امر شخصی و فردی می‌دانستند که انسان‌های عقب‌مانده و غیرروشنفکر دنبال آن هستند.
معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: ده‌ها سال این فکر و اندیشه بر بخش وسیعی از جامعه اسلامی حکومت می‌کرد ولی انقلاب اسلامی این فکر را از بین برد و امام خمینی(ره) با انقلاب این موضوع را مطرح کرد که دین زنده است و حالت پویایی و حرکت دارد و می‌تواند در دوران پیشرفت علم جامعه را هدایت کند.
وی با بیان اینکه بنیانگذار جمهوری اسلامی داعیه‌دار این شعار بود که دین از بین نرفته است، گفت: انقلاب پرونده دین و معنویت را دوباره باز کرد و ما در چنین دورانی واقع شدیم و وظیفه روحانیت در این دوران سنگین است.
مروی خاطرنشان کرد: امروز با شعارها و دعوتی که کردیم همگان می‌خواهند بدانند دین و مکتب تشیع چه حرفی برای گفتن دارد و این امر وظیفه کنونی ما را سنگین و دشوار می‌کند.
وی عنوان کرد: در دوران گذشته حداکثر شعاع فعالیت یک فقیه، روحانی برجسته، مرجع تقلید تدوین رساله فارسی بود که اعمال شخصی افراد را بیان می‌کرد.
معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری به جایگاه کنونی روحانیت اشاره کرد و افزود: امروز روحانیت در جایگاهی قرار گرفته که گستره نفوذ و شعاع فکری او همه عالم را فرامی‌گیرد و تمام افراد را شامل می‌شود و متفکران، دانشمندان و طالبان حقیقت را به خود متوجه می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: پس از دوره غیبت کبری در طول هزار و 200 سال هیچ موقعیتی به اندازه امروز برای روحانیت وجود نداشته است و هر زمانی فرصتی برای عالمان دین به وجود آمده در مقطع جغرافیایی خاص بوده است.
مروی تاکید کرد: باید با دانش، علم، معارف دین و اهل بیت(ع) پاسخگوی نیازهای مردم و نسل امروز کشورمان و دیگر کشورها باشیم و این رسالت و وظیفه ماست.
وی با اشاره به سخنی از پیامبر اکرم(ص) گفت: رسول گرامی اسلام فرمود «هر فردی جلوی تعدی آب و آتش را بگیرد و نگذارد مسلمانی در معرض طغیان سیل و آتش قرار گیرد بهشت بر او واجب است».
معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: مسائل و بحران‌های فکری و سوء اخلاقی به مراتب ضرر بیشتری از آتش و سیل دارد و قدر و منزلت انسانی که جامعه بشری را سیلاب‌ها و آتش‌های سوء اخلاقی، رفتاری و بحران‌های فکری نجات دهد بسیار بیشتر از مسلمانی است که مسلمان دیگری را از سیل و آتش نجات دهد.
وی با اشاره به رسالت طلبه و روحانی در دوران کنونی گفت: آتش فکر و روح هزاران انسان را از بین می‌برد و وظیفه ماست که در برابر این سیلاب‌ها بایستیم و نگذاریم جامعه بشری در برابر این سیلاب‌ها تسلیم شوند و بسوزند.
مروی تاکید کرد: همه این امور وابسته به این است که انسان در ابتدا خود را هدایت و نفس خود را تهذیب کند و این امر سبب تاثیرگذاری سخن انسان می‌شود.
وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) عنوان کرد: علما وارثان انبیا هستند و آیت‌الله جوادی‌آملی درباره این سخن فرمود «ارث مادی درصورتی به وارث می‌رسد که مورث از دنیا برود ولی در مسائل معنوی ارث انسان نیازمند مرگ خود انسان است».
معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: وارث انبیا و کسی‌ که ارث از انبیا می‌برد در صورتی می‌تواند به ارث برسد که خود بمیرد و هواهای نفسانی، منیت، خودخواهی، خودطلبی و خودمحوری را در خود بکشد و نباید انگیزه‌های شخصی و قصد مطرح کردن خود داشته باشد.
وی با بیان اینکه وارث انبیا باید دارای اخلاص باشد، گفت: اخلاص به معنای خود را ندیدن و برای خود حساب بازنکردن است و درس، تبلیغ، تحمل سختی، افزایش معرفت و دانش برای خدا باشد و تنها خدا را مشاهده کند.
مروی تاکید کرد: زمان دوره تهذیب نفس، اخلاص، پاکیزگی دل و روح در دوران جوانی قرار دارد و با افزایش سن و سال این امر برای انسان‌ مشکل می‌شود و آیت‌الله بهجت می‌فرمود «تهذیب نفس در دوران جوانی می‌تواند موثر باشد و خودسازی انسان با کهولت سن بسیار مشکل است». 
وی عنوان کرد: عالم دینی که عملش دارای صبغه الهی باشد باقی است تا دوران وجود زمان، زمانه و جهان، باقی است چراکه خدا باقی است و بسیاری از علما، دانشمندان و نویسندگان بودند که اسم، نام و کتابی از آنها نیست ولی برخی دیگر هر چه از مرگ آنها می‌گذرد به دلیل آنکه وجه‌الله بودند پرآوازه‌تر می‌شود.
معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد: لازم است از دوره اول در کنار علم و دانش برای دستیابی به تهذیب و تزکیه نفس و ایجاد عنصر ارزشمند اخلاص حرکت و تلاش کرده تا منزلت انسان‌ها را پیدا کنید.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول