اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

گفت‌وگوی اختصاصی‌ فارس با بخشدار خوسف:

اشتغال مهم‌ترین خواسته روستاییان/برای پرداخت تسهیلات محدودیتی نیست

خبرگزاری فارس: بخشدار خوسف اشتغال را یک متغیر کلان دانست و گفت: هم‌اکنون بعد از چهار برنامه پنج‌ساله در کشور، فرصت مناسبی است که به بحث اشتغال روستایی به صورت علمی پرداخته شود.

اشتغال مهم‌ترین خواسته روستاییان/برای پرداخت تسهیلات محدودیتی نیست
احمد بیکس امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در بیرجند با بیان اینکه اشتغال و تولید مکمل یکدیگر هستند، افزود: اشتغال مشتق از تولید است و چنانچه تولید زیاد شود در نهایت اشتغال نیز افزایش می‌یابد بنابراین باید به لایه‌های مختلف تولید بیش از پیش توجه شود.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست برنامه پنجم دولت را مکلف به توجه به توسعه و سرمایه‌گذاری روستایی کردند، ابراز داشت: مقام معظم رهبری دولت را مکلف کردند که برای افزایش قدرت خرید و درآمد سرانه روستاییان تدبیر مناسبی اندیشیده شود.
بیکس با تأکید بر لزوم نوشتن سند پیشرفت و عدالت هر روستا اضافه کرد: برای روستاییان، روستا کانون جمعیتی است و باید برای هر روستا سند پیشرفت و عدالت نوشته شود و با بررسی نقاط قوت و ضعف، امکانات بالقوه و بالفعل هر روستا شناسایی و با اولویت‌بندی مناسب برنامه‌ریزی انجام شود.
بخشدار خوسف یکی از مشکلات را نادیده گرفتن مشارکت مردم دانست و افزود: مشارکت مردم موجب به نتیجه رسیدن طرح‌ها است و با استفاده از ظرفیت‌های دهیار و شورا در روستا‌ها باید نقش آنها در توسعه روستا‌ها تبیین شود.
بیکس با بیان اینکه در بخش خوسف از نظرات دهیاری‌ها و شورا‌های روستایی برای بهبود وضعیت روستا‌ها استفاده می‌شود، یادآور شد: برای ایجاد اشتغال روستایی نیز با کمک دهیاری‌ها باید ظرفیت‌ها شناسایی شود.
وی با بیان اینکه مشاغل در روستا‌های مختلف متفاوت است، گفت: در اغلب روستاهای خوسف علی‌رغم خشکسالی‌های چندین ساله کشاورزی و دامداری شغل اول محسوب می‌شود.
بخشدار خوسف تصریح کرد: طرح دامداری‌های کوچک روستایی توسط جهاد کشاورزی انجام و در نهایت موجب توسعه دامداری‌ها می‌شود، البته مشاغل جایگزین نیز دنبال می‌شود.
بیکس با اشاره به توانمندی‌های برخی از روستا‌های خوسف تصریح کرد: تولید قالی و توجه به مشاغل کوچک و خانگی باید در روستاها تبلیغ شود، چیزی که در بخش خوسف انجام شده و آماده طرح‌های مردم برای ایجاد اشتغال هستیم.
 بخشدار خوسف گفت: بیش از 60 درصد از جمعیت بخش خوسف در روستاها ساکن هستند که این مسئله ضرورت توجه بیشتر به روستاها به ویژه اشتغال روستاییان را می‌رساند.
بیکس تاکید کرد: با توجه به قابلیت‌ها و استعدادهای نهفته در برخی روستاها می‌توان با کمترین تسهیلات بیشترین اشتغال‌زایی را داشت.
وی افزود: چنانچه همه امکانات زیربنایی در روستاها فراهم شود و مردم روستاها درامد مناسب و پایدار داشته باشند از مهاجرت به شهرها تا حد زیادی کاسته می‌شود.
بخشدار خوسف اظهار داشت: ایجاد گلخانه به منظور تولید گل و گیاه و قارچ و پرورش بوقلمون، کبک، مرغ محلی و شترمرغ از مواردی است که در ایجاد اشتغال در مناطق روستایی خوسف نقش موثری دارد.
بیکس آموزش روستاییان در کلاس کارآفرینی به ویژه تابلو فرش و پرورش قارچ و تشکیل تعاونی تولید و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خرد روستایی، همکاری فعال بانک‌های عامل و نظارت مستمر دستگاه‌های اجرایی را از اقدامات مهم در تحقق اشتغال روستایی دانست.
 بخشدار خوسف با تاکید به اهمیت دفع زباله‌های روستایی برای تامین سلامت روستاییان افزود: باید اعتبارات کافی برای تهیه ماشین‌آلات دفع زباله و اجرای برنامه‌های زیباسازی روستاها و سایر مشکلات دهیاری‌ها تامین شود.
بیکس توسعه فضای سبز روستایی و درختکاری در روستاها را خواستار شد و اضافه کرد: اجرای برنامه‌های پاکسازی و زیباسازی روستاها از وظایف مهم دهیاری‌هاست.
وی با اشاره به اقدام غیر قانونی تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی و تغییر کاربری آن توسط افراد سودجو، از دهیاران خواست تا با جدیت هرچه بیشتر در صورت مشاهده هرگونه موردی در این زمینه برای برخورد با متخلفین بخشداری خوسف را مطلع کنند.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول