مسعود انصاریفر در حاشیه برگزاری جشنواره شعر کودک در شاهینشهر در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان با تاکید بر این موضوع که در شعر کودک از نصایح اخلاقی به طور مستقیم خودداری شود، اظهار داشت: یکی از کارکردهای شعر کودکان میتواند جنبه آموزشی و تربیتی داشته باشد و از این طریق برخی موضوعات و مفاهیم علمی، اجتماعی و هنری را به آنان انتقال داد.
وی افزود: نباید آموزههای اخلاقی را به صورتی واضح، و مستقیم در قالب شعر گنجاند و با این کار، شعر به یک یک ابزار بیخاصیت تبدیل کرد در صورتی که چنین اتفاقی بیافتد، نباید ادعای تولید شعر کرد و به آموزش و تربیت اخلاقی کودکان امیدوار شد.
این قصه پرداز شاهینشهری با اشاره به اینکه اندرزها و مواعظ، با چنین رویکردی در شعر کودکان آورده شود، به احتمال قریب به یقین، تاثیر معکوس بر رفتار و نظام هنجاری بچهها دارد، تصریح کرد: کودک باید در شعر خود را ببیند، شاعر واعظ و اندرزگوی اخلاقی نیست که به کودکان امرو نهی کند.
وی ادامه داد: هرگونه تربیت این چنینی باید، به صورت غیرمستقیم و هنرمندانه در قالب مضامین شعری آورده شود و به عنوان نمونه به این شعر عباس یمینی شریف اشاره کرد.
انصاریفر با بیان اینکه، در این گونه شعرها نباید اندیشه بزرگسالانه حضوری پررنگ داشته باشد،متذکر شد: همچنین مضامین اخلاقی به صورت اندرزهایی تهدیدآمیز بیان شود.
وی در پایان اذعان داشت: اگر شعر به عنوان ابزار یا واسطه آموزش و تربیت قرار میگیرد، باید در انتخاب مضامین و درونمایههای آن دقت زیادی به عمل آید تا والدین و یا معلمان و مربیان بتوانند در کمترین زمان ممکن، بیشترین بهرهمندی و اثرگذاری را در فرآیند تربیت فرزندان و دانشآموزان ببرند.
انتهای پیام/ن۲۰
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.