اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

یک داستان‌نویس کودک؛

شعر کودک باید منعکس‌کننده‌ نیازهای روانی و مادی کودک باشد

خبرگزاری فارس: یک داستان‌نویس کودک گفت: شعر کودک باید منعکس کننده‌ نیازهای روانی و مادی کودک باشد و موضوعات شعر کودک نیز باید در پیوند با دنیای کودکانه باشد.

شعر کودک باید منعکس‌کننده‌ نیازهای روانی و مادی کودک باشد
سالار فخرایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: شعر کودک، کلامی موزون و خیال‌انگیز است که عاطفه و احساس کودک را برمی‌انگیزاند و در بطن آن یک موسیقی و هارمونی آرام‎بخش نیز حس می‌شود.
وی با بیان اینکه، شعر کودک همانند آیینه‌ای است که اگر در برابر وی قرار گیرد، دنیای پیرامون خود را زیباتر و دقیق‎تر می‎بیند، افزود: کودکان شعری را دوست دارند که بتواند خیالات کودک را برانگیزاند و برایش لذت بخش باشد به همین خاطر وی دوست دارد، چنین کلام موزونی را با خود زمزمه کند و لذت‌ بخش‌ترین آنها را در ذهن خود ملکه‌ می‎کند.
این نویسنده و داستان نویس کودک و نوجوان گفت: شعر باید از بازی‎های لذت بخش با واژه‎ها آغاز شود و به بیان فضاها و رویدادهای شگفت انگیز از زاویه دیدی کاملاً تازه و شنیدنی بیانجامد.
وی با بیان اینکه شعر کودک باید منعکس کننده‌ نیازهای روانی و مادی کودک باشد و موضوعات شعر کودک نیز باید در پیوند با دنیای کودکانه باشد، تصریح کرد: کودک در برخورد با شعر باید آن را درک کرده و در زندگی روزمره‌ خویش همچون تجربه‌ای آنها را به کار گیرد.
فخرایی در پاسخ به این پرسش که اصولاً شعر کودک چطور و چگونه باید باشد، بیان داشت: در پاسخ به سوال شما تنها اکتفا می‎کنم به گفته‎های الینور فارجون، در کتاب «شعرهایی برای کودکان» که مینویسد، شعر چیست؟ چه کسی می‌داند؟ شعر گل سرخ نیست، عطر گل سرخ است/ آسمان نیست، روشنایی آن است/ پرواز نیست، پرتویی از پرواز است/ دریا نیست، آوای دریاست/ شعر «من» نیست، بلکه همان است که مرا ساخته است/ شعر، دیدن، شنیدن، احساس کردن/ و هر آنچه به نثر درمی‌آید/ هم نیست/ پس شعر چیست؟ چه کسی می‌داند؟ به راستی شعر چیست؟ آن چه گاهی ما را می‌خنداند، ما را به اندیشه وامی‌دارد و یاریمان می‌کند که احساسات‎مان را دریابیم، شعر جوهر تجربه‌ها را به چنگ می‌آورد.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول